Urednik i voditelj emisije SAT Mladen Alvirović pozabavio se temom koja interesuje gotovo sve vozače u Srbiji. Pokušao je da pronađe odgovor na večitu dilemu – kako prepoznati da je na kolima vraćena kilometraža. Reč je, kako je objasnio, o sumnji koja je teško dokaziva, ali ipak postoje metode kojima se ovo može utvrditi. Alvirović je čak pitao i jednog advokata da li je vraćanje kilometraže krivično delo i ko bi po zakonu bio odgovoran za njega. Advokat je kazao da odgovornost za ovo krivično delo snose i vlasnik automobila na kojem je vraćena kilometraža i onaj koji je kilometražu vratio. On je objasnio da ukoliko se utvrdi da je kilometraža na kupljenom automobilu vraćena, kupac može da poništi kupoprodajni ugovor i traži povraćaj novca.

Procenitelj automobila Milan Caran dao je gledaocima nekoliko korisnih saveta kako da sami provere da li postoji mogućnost da je na kolima koja su kupili vraćena kilometraža.

Obratite pažnju na stanje volana

"Ono što ljudi mogu da pogledaju jeste stanje vozila. Da vide da li je u skladu sa pređenom kilometražom. Mogu pogledati u enterijeru delove koji se habaju prilikom svakodnevne vožnje. Na primer, možete da pogledate obruč upravljača. Ukoliko je vozilo prešlo preko 50 hiljada kilometara nije uobičajeno da on bude pohaban. Takođe, ako je vozilo prešlo 120 hiljada kilometara nije uobičajeno da obruč upravljača bude kao nov. Ako vidimo nov obruč, a piše da je vozilo prešlo preko 120 hiljada, tu onda nešto nije u redu i treba dalje istražiti. Isto važi i za druge delove koji su u svakodnevnoj upotrebi, a to su ručica menjača, pedale, deo ispod patosnice, sedišta, kao i prekidači koji se koriste svaki dan. Najbolje bi bilo da vozilo poseduje elektronsku servisnu knjižicu kod ovlašćenog servisera. Papirne servisne knjižice su isto neki pokazatelj, ali mogu se lako falsifikovati, pa samim tim ne predstavljaju realno stanje vozila", objasnio je Caran.

milan caran.jpg
YouTube/SAT/Printscreen 

Mnogi prodavci polovnih automobila takođe se susreću sa ovim problemom, pa je bilo zanimljivo čuti i kako se oni snalaze u ovakvim sistuacijama. Jedan od Alvirovićevih sagovornika, prodavac polovnih automobila, kaže da oni kupuju automobile od lizing kuća koje im za svaki auto daju revizorski izveštaj u kojem piše koliko je auto prešao i na osnovu toga oni kupcima garantuju da kilometraža nije vraćena.

Tražite uverenje o ispravnosti

"Najbolji savet je da od prodavca tražite uverenje o ispravnosti Agencije za bezbednost saobraćaja. Svi automobili koji su uvezeni u Srbiju posle 15. aprila 2014. godine moraju da imaju takvo uverenje. U njemu piše koliko je automobil prešao kilometara u momentu kada je ušao u Srbiju", objasnio je Željko Regoda iz revije SAT.

alvirovi4.jpg
YouTube/SAT/Printscreen 

U emisiji je čak progovorio i jedan od ljudi, čiji identitet nije otkriven, koji se bave nameštanjem kilometraže, pritom otkrivši tajne svog zanata.

Najteže sa mercedesima

"Preko specijalnog priključka pristupam centralnom računara sa svog kompjutera i menjam podatke o kilometraži na svim mestima na kojima su upisani. Na motornom računaru, na komandnoj tabli, ABS-u i tako dalje. Kad tako pristupim, mogu za par trenutaka da napišem bilo koju kilometražu. To je zapravo jednostavna kompjuterska operacija. Moram da pristupim svakom modulu posebno i da u njemu promenim kilometražu. Svaki taj modul je zaseban, ali komunicira sa motornim računarom. Na što se više mesta ti podaci nalaze, treba više vremena da se oni promene. Za onoga ko zna šta radi, to nije teško. Recimo, najlakše je promeniti kilometražu kod folksvagenovih i fijatovih automobila, a najteže kod BMV-a i mercedesa, jer se podaci čuvaju na daleko više mesta, pa je potrebno mnogo vremena da se svuda izmene. Najteže je promeniti u motornom računaru, a ovo posle ide lako. Kod nekih modela automobila podaci se čuvaju u ključu, ali ih on vuče sa motornog računara, tako da time ne moramo posebno da se bavimo. Ne postoji više automobil na kojem kilometraža ne može da se vrati", zaključio je sagovornik ove emisije.

(MONDO)