Žene češće smrtno stradaju u saobraćaju, jer je bezbednost vozila prilagođena muškarcima, pokazalo je istraživanje šveđanke Astrid Linder. Lutke koje proizvođači automobila koriste u bezbednosnim testovima su samo “muške” lutke. Na pitanje da li će novaženska lutka pomoći u spasavanju života odgovor je danas dao profesor Saobraćajnog fakulteta dr Milan Vujanić u emisiji “Uranak” na K1 televiziji.
"Ne bih se složio sa Šveđankom koja je radila istraživanje. Nisam čitao istraživanje tako da ne mogu detaljno da raspravljam o njemu, ali generalno gledano razlika između muškog i ženskog tela je u grudnom i karličnom pojasu. Ostalo je sve isto. U grudnom delu imate pojas koji ide tačno po sredini tako da ne vidim šta bismo tu mogli da promenimo. Lutke možemo da oblikujemo kao dame, ali ne vidim poentu ni u karličnom delu jer pojas ide iznad karličnog dela. To sve važi kada govorimo o pojasu kao zaštitnom. Činjenica je da su žene nežni pol i manje mogu da trpe udare
sile", rekao je on. Profesor je rekao, međutim, da proizvođači nisu prilagodili automobile ženskom upravljanju.
"U tom smislu mogli bi da izvedemo poboljšanja ako bi lutka mogla da ima dodatne senzore koji mere silu. Lutke koje se koriste su od čvrstog materijala. One u svim delovima imaju senzore koji mere jačinu udara, vreme, brzinu... Primetio sam kod proizvođača da oni nisu prilagodili automobil ženskom upravljanju. Recimo, ako žena ulazi u automobil moraće da skine štikle ako hoće normalno da vozi. Kada na papučicu stanete štiklom onda vam je noga u drugom položaju nego kod muškarca. Mogli su da naprave dodatak da kada imate štiklu nemate različit položaj noge u odnosu na situaciju kada ne nosite štikle", rekao je on.
Sedište
Doktor Milan Vujanić ističe da je samo sedište problem u odnosu na to da li je vozač muškarac ili žena."Ako bismo napravili lutku koja odgovara ženskom telu i automobil udarali otpozadi, uvideli bi da se sve promene u polu najviše odnose na sedište, a ne na bezbednost načina vožnje. Sve upravljačke konzole ispred vozača u modernim automobilima su napravljene da se u slučaju pritiska na njih pomeraju napred jer nisu fiksni, u suprotnom bi vas povredili, a obično je unutar sredine upravljača vazdušni jastuk. Vazdušni jastuk je tu da štiti bez obzira da li je žensko ili muško za volanom. Siguran sam da bi kod dela koji se odnosi na sedište mogla da se naprave poboljšanja", rekao je profesor dr Milan Vujanić u emisiji “Uranak” na K1 televiziji.
Profesor je dao odgovor na pitanje da li je automobil pravljen za muškarca.
"Ne verujem da raspored komandi više odgovara muškarcima nego ženama. U normalnim automobilima nijedna komanda nije toliko daleko da ne možete da je dohvatite. Sve su komande oko točka upravljača i možete jednom rukom da ih dohvatite. Jedino što bi moglo ženama da se prilagodi jeste jedno ogledalo za šminku koje bi se automatski zatvaralo kada je automobil u vožnji", našalio se doktor Vujanić.
Milan Vujanić se osvrnuo i na preglednost koju imaju vozači.
"Ramovi s leve i desne strane smetaju svima ali oni su pravljeni da budu što uži. Tako su napravljeni da minimalno ometaju ugao gledanja. Isto smetaju i muškarcima i ženama. Zbog toga su leptir stakla, mala trouglasta stakla koja se nalaze skroz napred, pravljena na tom mestu kako biste videli taj deo. Ne postoji nijedan automobil koji ima zatvoren taj deo da ne možete da gledate kroz njega. Zbog toga su retrovizori podesivi. U automobilima je sve urađeno tako da možete da svaki deo podesite prema sebi osim sedišta, gde možete da menjate naslon, visinu, ali ne možete menjati širinu i ovaj deo koji se kreće oko kukova. Tu ne može da se podesi skoro ništa. Moderni automobili imaju podešavanja jastučića koji se nalaze u sedištu, a to je malo skuplja varijanta i nemaju je svi automobili", naglasio je Vujanić.
Muškarci izazivaju nezgode
Profesor je odgovorio na pitanje ko izaziva više nesreća, muškarci ili žene.
"Mnogo više nesreća izazivaju muškarci, ali mnogo više i voze. Jedan deo je nesporan, a to je da žene mnogo više poštuju pravila igre nego muškarci. Muškarac je sklon da zanemari neko pravilo i da ga prekrši, a žene više poštuju propise i manje će voziti suprotnom saobraćajnom trakom, manje će prekoračiti brzinu, više će poštovati
prvenstvo desnog... ",otkrio je Vujanić.
Žene su opreznije
Profesor Vujanić je govorio i o predrasudi koja je duboko uvrežena, a to je da žene važe za lošije vozače.
"Moja žena kada vozi kaže mi da joj ne valja na automobilu nešto napred desno. Ne interesuje nju automobil. To joj je prevozno sredstvo od tačke A do tačke B, a ja sam zainteresovan da li vozilo ima 120 ili 180 konja, kakve su specifikacije... Tehnika za automobil je bliža muškarcima, dok je recimo tehnika za kuću bliža ženama. Nisam siguran kako će muškarci da reaguju na šporet ili mašinu za veš ako nešto nije u redu. Ako merite po tome ko više poštuje pravila i ko manje pravi nezgoda onda su žene bolji vozači. Ali kako će se žena snaći u iznenadno nastaloj opasnoj situaciji? Možda ženama neće biti smešno, ali to je vic:'Preduzela sam sve, pokrila sam oči rukama i vrisnula iz sve snage'. Tako žene reaguju u opasnoj situaciji. Muškarci su mnogo hladnokrvniji i manje osećajniji. Objektivno gledano žene imaju bolji vid, bolji dar zapažanja i to je nesporno. Kada je reč o refleksima, nije dokazano da muškarci imaju bolje reflekse. Sadašnji automobili ne zahtevaju fizičku snagu da bi muškarac imao neku prednost. Kada je reč o proceni situacije, žene su mnogo opreznije i to je priroda napravila zbog potomstva koje one čuvaju", kazao je Vujanić u emisiji “Uranak” na K1 televiziji.
Pešaci
Činjenica je da je “košenje pešaka” sve učestalije. Profesor je otkrio šta se zapravo dešava na našim drumovima i u čemu je problem.
"Kada smo pisali zakon koji je sada važeći jasno smo stavili do znanja da je pešački prelaz zona gde pešak ima pravo da prelazi i vozač koji vidi pešaka koji stupa, koji je stupio ili ima nameru da stupi, je dužan da ga propusti. Ako vidite da pešak ide ka pešačkom, a nije još stigao, vi morate da stanete i propustite ga. Pešaci su možda počeli to da koriste pa su počeli da izlaze na pešački prelaz bez da gledaju, ali zakon je i tu jasan. U članu 97. je jasno propisano da je pre stupanja na pešački prelaz pešak dužan da proveri da li bezbedno može da pređe kolovoz. Pešacima nisu data
apsolutna prava. Postoji mali broj ljudi koji se ponaša neprilagođeno i ja bih akcenat prebacio na to “ko mu je dao dozvolu da vozi”. To se odnosi na to da prilikom polaganja za vozačku dozvolu vi morate da prođete medicinska ispitivanja uključujući i to da li ste “normalni” i da li treba da vam daju da vozite automobil. Probajte da dobijete pištolj? Imaćete opširne provere", rekao je Vujanić za K1 televiziju.
Statistika
Profesor Saobraćajnog fakulteta se osvrnuo i na “crnu statistiku”.
"U poslednjih 20 godina smo dva i po puta smanjili broj poginulih u saobraćaju. Od 100 odsto poginulih pešaka, 80 odsto gine u gradu, a 20 odsto van grada. Van grada pešaci se kreću otvorenim putem gde moraju da vode računa o sebi, dok je u gradupolovina pešaka kriva za nezgode u kojima su učestvovali. Ravnopravno su odgovorni i pešaci i vozači za nezgode u gradu. Imamo situaciju da narod za sve nezgode u gradu krivi vozača, a za polovinu tih nezgoda su krivi pešaci. Moramo edukovati sve, “što više krvi na ekranu to manje na kolovozu”. Japanci su najbezbedniji učesnici u saobraćaju. Kod nas je brzina u gradu bila 60, pa smo jedva spustili na 50, a u Japanu je 40 kilometara na sat, a imaju bolja vozila, bolje ulice, bolje semafore, bolje sve. Tamo pri manjoj brzini lakše možete izbeći nezgodu i ako
se dogodi nezgoda - manje su posledice. Mrzeće me mnogo vozači, ali brzina treba da bude najviše 40 kilometara na sat u gradu", rekao je prof. dr Milan Vujanić u emisiji “Uranak” na K1 televiziji.
Istraživanje o ženama u saobraćaju
Prema Inicijativi Verity Now sa sedištem u Sjedinjenim Američkim Državama kojapromoviše rodnu ravnopravnost u pogledu bezbednosnih mera u vozilima, podaci govore da je 73 odsto veća verovatnoća da žene budu povređene, a 17 odsto da će smrtno stradati u saobraćajnoj nesreći. Početkom godine, istraživanje sprovedeno na 70.000 postradalih koji su bili zarobljeni u automobilu posle saobraćajnog udesa, pokazalo je da su se žene češće nalazile u ovoj situaciji nego muškarci.
Lutke koje proizvođači automobila koriste u bezbednosnim testovima propisanim zakonskom regulativom su samo "muške“ lutke. Šveđanka Astrid Linder, inženjer i direktor istraživanja bezbednosti saobraćaja u Švedskom nacionalnom institutu za istraživanje saobraćaja i transporta, odlučna je da to popravi.
Radeći sa timom inženjera, Linder je napravila "žensku“ lutku i koristi je za testiranje lakših sudara koji su posledica slabijeg udara u zadnji deo vozila.
"Žene imaju više povreda kičme i kukova, što je sasvim logično jer žene imaju šire kukove, šire karlice i sede bliže volanu kako bi ga držale i dohvatile pedale", objasnila je inženjerka.
(MONDO/K1)
Rapsodija Zvezde, Olimpijakos je pao u Areni: Ovako se ide u plej-of Evrolige!
Pravio haos na utakmici Zvezde, sada joj opet sudi! Evroliga ga vratila u Arenu posle velikog skandala
Ovako će izgledati novi kružni tok u centru Beograda! U sredini sat od 15.000.000 RSD: "To će biti simbol grada"
NOVO NA MONDO PORTALU: Probaj MONDO sudoku, svaki dan u 19h nova igra!
Miloš Teodosić ne igra protiv Olimpijakosa: Još jedan problem za Crvenu zvezdu