Kada nas hladno vreme sa snegom iznenadi i temperatura za nekoliko sati padne za deset stepeni i više, kao što je danas slučaj, vozači neretko zaborave da pre uključivanja u saobraćaj moraju da otklone sneg sa svojih vozila i očiste zaleđena stakla, jer im u suprotnom, preti novčana kazna.

Iz Agencije za bezbednost saobraćaja navode da automobili koji se u saobraćaj uključe sa neočišćenim staklima ili nagomilanim snegom na krovu, ali i sa neočišćenim svetlima, retrovizorima, registarskim tablicama ili senzorima, ne samo da predstavljaju opasnost po bezbednost u saobraćaju, već je to i prekršaj kojim je propisana novčana kazna.

Kazne od 3.000 do 10.000 dinara

“Neočišćeno staklo smanjuje preglednost tokom vožnje, a najugroženiji u tom slučaju su pešaci, jer ih je na taj način teško uočiti. Neočišćen sneg sa krovova automobila se usled kočenja može sručiti na vetrobransko staklo i u potpunosti zakloniti pregled vozača, što može izazvati paničnu reakciju, a samim tim i saobraćajnu nezgodu. Pored toga, sneg se iz raznih razloga može razleteti i pasti na druga vozila te izazvati reakcije koje bi mogle završiti saobraćajnom nezgodom. Zato je preporuka da se iz kuće izađe par minuta ranije i vozilo očisti od snega dok se motor zagreva”, poručuju iz Agencije i naglašavaju da kazna propisana Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima za ovu vrstu prekršaja iznosi od 3.000 do 10.000 dinara.

sneg_stefan_stojanović_-7.jpg
MONDO/Stefan Stojanović 

Šta je obavezno od zimske opreme?

Nadležni navode da je zakonska obaveza vozača da im vozilo bude opremljeno sa sve četiri zimske gume u periodu od 1. novembra do 1. aprila, ukoliko je na kolovozu sneg, led ili poledica, napominjući i da dubina gazećeg sloja na zimskim pneumaticima mora biti minimum 4 mm. U istom periodu je, kako kažu, izvan naseljenih mesta, obavezno (u prtljažniku) imati lance ili druga sredstva za povećanje trakcije, dok je u zimskoj opremi autobusa i teretnih vozila, obavezna još i lopata.

Kako navode iz Agencije za bezbednost saobraćaja, vozači su u obavezi da imaju lance u svojim vozilima kada se kreću na putevima van naselja u periodu od 1. novembra do 1. aprila.

“Kada je sneg na kolovozu, lanci se montiraju na pogonske točkove i to na onim saobraćajnicama gde je saobraćajnim znakom označena obavezna upotreba. U naseljenim mestima, vozila ne moraju biti opremljena lancima”, kažu u Agenciji.

Kako da odmaglimo stakla u vožnji?

Prema rečima stručnjaka iz Agencije, zamagljena stakla predstavljaju veliku opasnost u vožnji, kao i prilikom isparkiravanja i kod prestrojavanja na kolovozima sa više saobraćajnih traka.

sneg_stefan_stojanović_.jpg
MONDO/Stefan Stojanović 

“Trudite se da sva stakla uvek budu čista, kako spolja, tako i iznutra jer prljavo staklo je znatno podložnije magljenju. U prodaji se nalaze razna sredstva protiv magljenja i uglavnom su prilično efikasna. Tu su i maramice i krpe za brisanje sa istom namenom. Ako automobil ima klima uređaj, iskoristite ga za borbu protiv magljenja. Neretko se vozači pitaju kakva je svrha korišćenja klima

uređaja zimi, a tajna je u tome što on isušuje vazduh i sprečava zamagljivanje stakala”, savetuju iz Agencije za bezbednost saobraćaja.

Kakav je slučaj sa motorima i biciklima?

Kada su u pitanju vozila na dva točka, nadležni kažu da vožnja dvotočkaša nije zabranjena u zimskim uslovima, ali da je u slučaju kada je na kolovozu sneg, led I poledica, stabilnost dvotočkaša znatno manja, stoga je preporuka da se izbegava njihova vožnja, kako zbog bezbednosti njihovih vozača, tako i bezbednosti drugih učesnika u saobraćaju.

 (Mondo)