Statistički podaci govore da u proseku 1.200 dece godišnje bude povređeno u saobraćaju, u proseku 11 mališana godišnje izgubi život na putevima u Srbiji, a brojevi pokazuju da oko 30 procenata dece koja su stradala u vozilima, nije koristilo pojas ili sedelo u sedištu predviđenom za vožnju dece.
Prema navodima iz Uprave saobraćajne policije, tokom proteklog perioda kada se pojačano kontrolisalo korišćenje sigurnosnog pojasa i načina prevoza dece u vozilima, utvrđeno je da 329 dece nije prevoženo na odgovarajući način, a još jedan od problema je što roditelji dovoljno ne poznaju zakon.
Ipak, možda najveći problem predstavlja odredba koja, prema rečima saobraćajnog inženjera i veštaka Vladimira Simidžije, može dovesti do ozbiljnih povreda i fatalnog sihoda u slučaju nesreće.
Simidžija u razgovoru za MONDO objašnjava da u motornom vozilu na prednjem sedištu ne sme da se prevozi dete mlađe od 12 godina, ali izuzetno, dete do tri godine starosti može se prevoziti na prednjem sedištu ukoliko se prevozi u bezbednosnom sedištu, odnosno korpi koja je okrenuta suprotno pravcu kretanja vozila, ukoliko vozilo nema ili je isključen bezbednosni vazdušni jastuk.
“Protivnik sam prakse da roditelji decu prevoze na prednjem sedištu iz razloga što se traži da stolica u kojoj dete sedi bude okrenuta u suprotnom smeru od smera kretanja vozila. Takav položaj niti je prirodan niti bezbedan jer, ukoliko se vozilo malo cimne, detetu lako ode glava pozadi i dogodi se najgori vid povrede. Veliki sam protivnik takvog načina prevoženja dece, ali zakon to dozvoljava”, ističe Simidžija.
Naš sagovornik dodaje i da je postojeći zakon preobiman, te osim osnovnih članova, mnogi vozači nisu upoznati sa ostalim odredbama koje se, samim tim, ni ne poštuju i dovode do toga da se zanemaruju pravila.
“S obzirom da je sada bezbednost dece u vožnji u fokusu javnosti iz razloga što su deca ponovo počela da nam ginu, predložio sam da nadležni organi odrede cilj po kojem ćemo biti lideri u bezbednosti dece u saobraćaju u naredne dve godine i koji će omogućiti da dođe do izvesnih promena u zakonu”, navodi stručnjak.
U opasnosti i deca na zadnjem sedištu
Prema njegovim rečima, ugrožena su i deca koja se na isti način prevoze na zadnjem sedištu automobila, okrenuta u suprotnom smeru od smera kretanja vozila.
“Smatram da dete i na zadnjem sedištu pod obavezno treba da bude usmereno ka smeru u kojem se vozilo kreće. Ipak, najbitnije je da bude smešteno na zadnjem sedištu jer udar ide od napred i dok dođe do deteta, udar znatno oslabi. Velike su šanse da dete mnogo bolje prođe nego što bi to bio slučaj da se prevozi na prednjem sedištu”, naglašava naš sagovornik.
Simidžija apeluje na roditelje da ne koriste bilo koje sedište, odnosno da provere status auto sedišta i da li je prošlo ispitivanje, a kada je u pitanju položaj sedišta, ističe da samo sedište usmerava položaj u kojem će dete sedeti, te da treba pratiti preporuku proivođača.
Inače, trenutno predviđene kazna, ukoliko se dete prevozi bez dečijeg auto sedišta iznosi 5.000 dinara, dok se prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu koje nije predviđeno za sedenje, kažnjava sa minimum 15 dana zatvora ili novčanim iznosom od 100.000 do 120.000 dinara.
(Mondo)
Zvezda razbila Novi Pazar 7:1! Šetnja kraj Jošanice, Milojević će biti zadovoljan
Napadnut autobus sa fudbalerima Zvezde u Novom Pazaru! Bačen topovski udar, policija hitno reagovala
Mondo ukrštenica za 15. decembar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!
Zvezda moćna u Morači: Jago i Daum zaplesali, a vratio se i Bolomboj!
Partizan će opet menjati trenera: Marko Jovanović potvrdio, tu je još dva meča!