Srpska avio kompanija "Er Srbija" otkazala je juče šest letova iz Beograda putnicima koji su imali karte za Atinu, Štrutgart, Salcburg, Beč, Solun i Larnaku. Saopšteno je da neće moći da otputuju na željenu destinaciju, za koju su imali kupljenu kartu.

Zašto je došlo do otkazivanja letova i ima li razloga za brigu putnika da ovo ne postane uobičajena praksa, samo su neka od pitanja za Petra Vojinovića, urednika portala "Tango siks" i stručnjaka za vazduhoplovstvo koji se putem Vajbera uključio u jutarnji program na televizije Nova. 

"Bilo je oko desetak otkazanih letova. Kao što je kompanije saopštila, najbitniji faktori otkazivanja letova su avioni. Tu sada ima nekoliko pravaca objašnjenja koje je i ponuđeno u ovom prilično neobičajeno PR saopštenju avio kompanije, gde se zapravo toliko često ne može čuti da kompanija priznaje da su ti faktori sledeći: da im, najbitnije, kasne avioni koji su iznajmljeni za letnju sezonu. Dakle, iznajmljivanje letelica samo za letnju sezonu sa inostranim posadama aviokompanija, zatim kašnjenje aviona koji su bili na redovnom održavanju ili koji su bili na održavanju koje se dogodilo zbog farova, a to je, takođe, uslovljeno i nedostatkom raspoloživih avio delova i na kraju, loše vreme odnosno zabrana točenja avio goriva kada se olujni oblaci nalaze iznad aerodroma", objašnjava Vojinović.

To je nekoliko faktora koji su se u nekoliko dana skupili i uslovili otkazivanja objasnio je stručnjak. "Postoji tu dosta pitanja, da li je to moglo da bude izbegnuto, šta putnici da rade u tom slučaju? U odnosu na prethodni mesec pre godinu dana, u maju 2022. godine, saobraćaj Er Srbije se povećao za 86 posto. Taj neplanirani rast je aviokompanija poželela da iskoristi i da projektuje ambiciozan red letenja."

Šta da rade ljudi kojima su otkazani letovi?

Ove situacije otkazivanja letova su izuzetno neprijatne, a stručnjak je objasnio šta putnici mogu da urade u tom slučaju. "Putnici tu imaju svoja prava nevezano za aviokompaniju kojom lete i na sajtu Direktorat civilnog vazduhoplovstva imaju precizna uputstva što se tiče odštete. Ono što se u realnom životu dešava je da ne tražite odštetu nego sledeći let iste aviokompanije. Postoji razlika da li ste kartu kupili sami ili preko turističke agencije ili nekog drugog posrednika. Ukoliko ste kupili kartu direktno od Er Srbije trebalo bi da dobijete obaveštenje unapred da će avion kasniti, a to preko agencije uvek ide malo sporije. Opcija za refundaciju traje otprilike 7 dana. Otkazivanje letova ne znači da je ceo sistem Er Srbije u problemu", rekao je stručnjak.

On je dodao da nacionalna aviokompanije očekuje još četiri aviona za iznajmljivanje za letnju sezonu koja je već počela i koja će u par dana krenuti u svoj pik, i da bi to trebalo da reši problem otkazivanja letova. Stručnjak je dodao da kada se putuje preko agencije da se ove situacije retko kad dešavaju jer agencije unapred zakupljuju svoje avione.

(MONDO/Nova)