Većina početnika, pa čak i iskusnih vozača, povremeno imaju nedoumice kada je u pitanju kružni tok. Oni su projektovani da raskrsnice budu bezbedne i efikasne, dok za vozače, pešake i bicikliste predstavljaju i dalje misteriju. Boban Milinković, zamenik načelnika uprave saobraćajne policije Ministarstva unutrašnjih poslova, je u emisiji "SAT" na "RTS" razjasnio sve nedoumice u vezi vožnje u kružnom toku.

"Ne postoji poseban član zakona koji reguliše kretanje u kružnom toku, nego se primenjuju sve odredbe koje važe i za druge raskrsnice. Apsolutnu prednost imaju automobili koji se već nalaze u kružnom toku i ne samo zbog toga što je to kružni tok već zato što svi koji prilaze kružnom toku imaju saobraćajne znakove koji ih obavezuju da propuste sva vozila koja se već kreću putem na koji ona nailaze. Krug kojim se vozila kreću predstavlja zapravo ulicu kojom se vozila kreću, a bočne ulice su uključenja u njega. Iz nekog razloga vozači nemaju dilemu kad su na bulevaru sa četiri bočne ulice, ali zato imaju kad je u pitanju kružni tok, mada je u pitanju ista stvar", započeo je Milinković.

kruzni tok2.jpg
YouTube/SAT/Printscreen 

Koja su pravila u kružnom toku?

Da ne bi došlo do zabune ili nesreće, postoje određena pravila koja se moraju poštovati u kružnom toku.

  • Pravilo br. 1: Onaj ko je u kružnom toku ima prednost u odnosu na onoga ko je van kružnog toka, a to je regulisano saobraćajnim znacima.
  • Pravilo br. 2: Auto u unutrašnjoj traci kružnog toka nema prednost u odnosu na auto u spoljašnjoj traci kružnog toka (kada je u pitanju kružni tok sa više traka).

Nije dozvoljeno iz krajnje unutrašnje trake (uz ostrvo) “isecati” sve ostale u kružnom toku da bi izašao tamo gde ti odgovara. Dakle, onaj ko izlazi iz kružnog toka nema prednost u odnosu na one koji takođe kruže u spoljašnjim trakama kružnog toka.

Dakle, oni iz unutrašnjih traka nemaju prednost u odnosu na one u spoljašnjim trakama! Ako onaj iz unutrašnje kružne trake odluči da izađe iz kružnog toka, on ne sme da “iseče“ onog u spoljašnoj kružnoj traci, već mora da ga propusti kao da je u pitanju klasično prestrojavanje na putu sa dve trake i to uz davanje migavca i trudeći se da ne izazove udes. Potpuno isto kao vožnja na običnom putu sa dve ili tri trake. Prednost uvek ima vozilo koje nastavlja kretanje trakom u kojoj se nalazi! Ovo je važno zapamtiti, jer vozači koji ne znaju ovo pravilo svakodnevno izazivaju incidente.

  • Pravilo br. 3: Tramvaj uvek ima prednost.
  • Pravilo br. 4: Izaberi odgovarajuću traku pre nego uđeš u kružni tok.

Ukoliko se kružnom toku približavaš putem sa više traka, takođe treba primenjivati logiku koju bi primenio u slučaju da je reč o klasičnoj raskrsnici. Dakle, ukoliko izlaziš na prvom isključenju trebalo bi da u kružni tok uđeš desnom trakom i pratiš spoljašnju traku kružnog toka do isključenja.

Ukoliko izlaziš na poslednjem isključenju, trebalo bi da iz leve trake uđeš u unutrašnju traku kružnog toka i zatim se prestrojiš na vreme pred izlazak. Međutim, nije protiv propisa ni da se direktno uključiš u spoljašnju traku i da njome ideš do željenog isključenja, iako na taj način blokiraš druga vozila koja žele da uđu u kružni tok.

  • Pravilo br. 5: Važno je da vozač zna gde želi da izađe iz kružnog toka. Ova nedoumica često zna da izazove udes jer vozač uđe u kružni tok ne znajući gde treba da izađe.
  • Pravilo br. 6: Da li smem da se vozim u krug više puta dok ne ugrabim situaciju da izađem iz kružnog toka ukoliko se nalazim u unutrašnoj traci, a u spoljašnjoj je gužva? Ovo nije definisano propisima, tako da je odgovor - DA. Inače, postoje dva mišljenja po pitanju toga šta je bezbednije. Prvo je da se treba zaustaviti i onda se “probijati“ ka svom izlazu, a drugo da treba napraviti još jedan krug i za to vreme uhvatiti priliku za prestrojavanje

Obe “taktike“ imaju svoje mane i prednosti, i treba ih primenjivati u skladu sa trenutnom situacijom u kružnom toku.

  • Pravilo br. 7: Važno je korstiti migavac uz pomoć kog pokazuješ drugim vozačima kuda planiraš da ideš. Poželjno je koristiti migavac i kada izlaziš iz kružnog toka i kada se prestrojavaš iz trake u traku samog kružnog toka. Prilikom ulaska u kružni tok nije neophodno da vozač koristi migavac, pošto je budući smer kretanja jasan.
  • Pravilo br. 8: Saobraćajac u kružnom toku – kada se on pojavi, njegove naredbe se moraju poštovati.
kruzni tok4.jpg
YouTube/SAT/Printscreen 

Da li mogu dva vozila istovremeno da se uključe u kružni tok?

"Vozač mora da propusti sve koji se već nalaze u kružnom toku, pa tek onda da se i sam u njega uključi. Postoje retke situacije da je kružni tok prazan, a da dva vozila žele da se u njega uključe iz bočnih ulica. Ne postoji nijedan razlog da jedan čeka drugog. Pošto na glavnom putu nema vozila, mogu istovremeno da se uključe imajući u vidu da ne postoji nikakav potencijalni konflikt, niti kršenje nekog propisa", dodaje Milinković.

Milinković je objasnio šta raditi u kompleksnijim kružnim tokovima sa više saobraćajnih traka. Takvi kružni tokovi umeju da predstavljaju pravi rebus čak i veoma iskusnim vozačima, a tek početnicima.

"Kada je u pitanju situacija da kružni tok ima više traka, na primer tri, onda prednost ima vozilo u onoj traci gde pri skretanju vozilo ne mora da menja traku. Jedina radnja koju če izvršiti vozač jeste skretanje udesno i izlazak iz kružnog toka. Zatim ide automobil iz srednje trake, koji vrši promenu trake i može da se isključi kada vozilo pre njega završi sa izlaskom. Dok će treće vozilo morati da menja dve trake pre skretanja, pa samim tim poslednje napušta raskrsnicu.

Ukoliko je vozač sam u najdaljoj traci za skretanje on može da nastavi pravo i preseče dve trake kako bi došao do izlaza samo ukoliko se uveri da time ne ugrožava druge učesnike u saobraćaju. Često se dešava da vozači ovaj manevar izvode malo oštrije, pa se desi da prva promena traje prođe bez posledica, a druga dovede do saobraćajne nezgode. Ukoliko do takve nezgode dođe, kriv je vozač koji je menjao saobraćajne trake i ugrozio vozilo koje se kretalo u svojoj traci. Ukoliko naleti na kolonu u jednoj traci, a želi da se uključi u nju, vozač ne mora da propusti celu kolonu, već može da se uključi u traku, ali vodeći računa o odstojanju i tome da ne ugrozi drugo vozilo. Tu su bitne dve stvari: međusobno rastojanje vozila i njihova brzina kretanja", objasnio je Milinković.

BONUS VIDEO:

MUP Češka Kružni tok

(MONDO/A.B.)