• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

MNOGI VOZAČI GREŠE NA PEŠAČKOM PRELAZU: Smrtni ishodi nastaju iz neznanja, a mogu da budu krivi i pešaci

Autor Aleksandar Blagić

Veliki broj saobraćajnih nezgoda desi se na pešačkom prelazu, često bude i smrtnog ishoda. Koja su pravila ponašanja na pešačkom prelazu kada ste vozač i pešak?

 Pravila na pešačkom prelazu Izvor: MONDO/Uroš Arsić

U prethodnoj godini dogodio se veliki broj teških saobraćajnih nezgoda na pešačkim prelazima širom Srbije, od lakše povređenih preko teških do smrtnih ishoda. Pravila ponašanja na pešačkom prelazu uče se u auto-školi, ali se valja podsetiti zbog sve učestalijih nezgoda.

Prema osnovnom pravilu, ako pešak stoji neposredno ispred kolovoza i iskazuje nameru da stupi na isti, vi kao vozač ste u obavezi da se zaustavite ispred pešačkog prelaza i da ga propustite. Ukoliko vidite da nailazi grupa pešaka nakon prvog pešaka kojeg već puštate, morate i njih da sačekate i da im obezbedite bezbedan prelaz. Nije dozvoljeno da, na primer, pešaci stignu do pola prelaza i oslobode vam prolaz u vašoj traci i da vi krenete jer ih time "odgurujete" sa prelaza već morate da sačekate da pešački prelaz bude potpuno prazan, u oba smera.

Boban Milinković, zamenik načelnika uprave saobraćajne policije Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije, je u emisiji "SAT" objasnio detaljno u kom slučaju vozač ne mora da stane na pešačkom prelazu. Ponovo se vraćamo na "iskazivanje namere" pešaka.

"Prijava se vozaču neće pisati ako pešak stoji kraj kolovoza, ali ukoliko on pokaže nameru da pređe kolovoz, onda hoće. Da naglasim, ukoliko na trotoaru stoji dete, onda bez obzira na sve, mora automobil da se zaustavi", započeo je Milinković.

Potom je na red došlo objasnjenje šta konkretno znači "iskazivanje namere". Iz ugla Zakona, advokat Damir Okanović je razjasnio nedoumice.

"Kada neko uđe u poslastičarnicu, pretpostavlja se da je došao zbog kolača. Kada neko dođe do pešačkog prelaza, pretpostavlja se da želi da pređe kolovoz na pešačkom prelazu. Dakle, vozač treba da pođe od toga da pešak kojeg vidi pored pešačkog prelaza, želi da pređe pešački prelaz i on (vozač) mora da prilagodi vožnju, odnosno da preduzme sve radnje da bi mogao da ga propusti", objasnio je Okanović.

Šine su nešto zapuštenije i čekaju na ekipu da dođe i malo ih sredi.
Izvor: Mondo/ Stefan Stojanović

U slučaju bulevara, odnosno kolovoza sa dve kolovozne trake i četiri saobraćajne trake, Milinković je rekao da li morate propustiti pešaka koji je na prelazu u drugoj kolovoznoj traci. Ako pešak i dalje nije stupio na vašu stranu pešačkog prelaza, tu prekršaja nema, a istu stvar je pojasnila i Sunčica Savić, predsednik Prekršajnog suda u Obrenovcu.

"Vozila u drugoj kolovoznoj traci ne utiču na vaše kretanje (pešaka), tu nema prekršaja i ne moraju da se zaustave", izjavio je Milinković, dok je Savić komentarisala trenutak kada je pešak između dve kolovozne trake na pešačkom ostrvu.

"Nema razloga da se pešak zadržava na pašačkom ostrvu, nema razloga da tu stoji već treba da nastavi svoje kretanje a da sva vozila stanu. To je nesumnjiva namera koja iskazuje da on želi da pređe preko pešačkog prelaza", istakla je Savić.

Kako Zakon definiše propuštanje pešaka?

Advokat Okanović je objasnio kako Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima definiše propuštanje pešaka na pešačkom prelazu.

"Zakon to definiše kao radnja usled čijeg izostanka ste vi, učesnika koji je imao prvenstvo prolaza, primoravate da promeni tadašnji način kretanja ili da se zaustavi. Konkretno, ukoliko vi niste primorali pešaka da se zaustavi, uspori ili da ubrza, onda ne možemo da govorimo o prekršaju nepropuštanja pešaka na pešačkom prelazu. Ukoliko se previše približite pešaku, odnosno dođete do situacije jako malog bočnog rastojanja između vas i pešaka, onda možemo pričati o prekršaju nedržanja bezbednog rastojanja od strane vozača", podvukao je Okanović.

Izvor: MONDO/Stefan Stojanović

Da li mogu da budu krivi i pešaci?

Za većinu saobraćajnih nesreća na pešačkim prelazima, krivi su vozači. Međutim, veliki deo odgovornosti je i na pešacima.

"Pešak ne sme iznenada da stupi na kolovoz. Pre stupanja na kolovoz, mora da se uveri u to da je bezbedno da pređe preko pešačkog prelaza. Takvim radnja pešaci sami sebi ugrožavaju život", zaključio je Milinković.

Da zaključimo, pešački prelaz nije "produžetak" trotoara ili šetališta. Vozači jesu u obavezi da se zaustave ispred pešačkog prelaza, ali ni pešaci ne smeju naglo da stupaju na kolovoz pre nego što se ne uvere da je bezbedno da izvedu takvu radnju.

Pešački prelaz
Izvor: Youtube/Emisija SAT - Zvanični kanal

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.

BONUS VIDEO:

Pogledajte

00:48
MINISTAR GRAĐEVINE OBIŠAO RADOVE U BATAJNICI: Nećemo pustiti prugu u rad dok građani ne dobiju pružni i pešački prelaz! (VIDEO)
Izvor: Ministarstvo građevinarstva
Izvor: Ministarstvo građevinarstva

(MONDO/A.B.)

Pročitajte i ovo

Komentari 35

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Deki48

Drasticno povecati kazne za vozache motornih vozila. Uvesti trajnu zaplenu automobila. I pokriti sve sa kamerama

Markat

Sta je sa odrednicom kada je sigurno stupa na pesacki prelaz? Svedoci smo da ulecu na pesacki kad im i nije sigurno. Treba doneti zakon da svaki prelazak van pesackog pri normalnoj brzini vozila je pesak kriv

Deki48

@Markat Treba druze smanjiti dozvoljenu brzinu u naseljima sa 50 na 30 km na chas. Pesak je na prvom mestu

special image