Influenseri u Srbiji, su uglavnom mladi ljudi u ranim dvadesetim, koji se neretko pored svog velikog uticaja na društvenim mrežama, bave i predutentištvom, a neki od njih su i vlasnici ozbiljnih firmi. Svoje firme registruju na sestre, braću, tate, ali najčešće kao vlasnike biznisa regustruju mame.

Dejan Dražić

Dvadesettrogodišnji Dejan Dražić među decom i tinejdžerima poznat kao Dex Rock već nekoliko godina jedna je od najvećih zvezda Jutjuba. Osim što snima klipove za Jutjub i Tiktok ima i svoju onlajn prodavnicu RockFam Shop u kojoj prodaje rančeve, majice, dukseve, kape, šolje, pa i brendirane slatkiše.

Ovaj influenser, sa samo 23 godine, prevazišao je formu preduzetnika i otvorio je svoju firmu Spaceship d.o.o. pod šifrom delatnost reklamnih agencija.

Na istoj adresi, registrovana je, kao preduzetnik, i Verize Media u vlasništvu Zorice Dražić koja je, reklo bi se, u srodstvu sa pomenutim influenserom (najverovatnije mama), budući da nose isto prezime i da su firmu i preduzetničku radnju registrovali na istoj adresi.

Zorica je svoju preduzetničku radnju registrovala pod šifrom delatnosti veb portali.

Stefan Vuksanović Muđa

Drugi u nizu jutjubera koji ima firmu jeste Stefan Vuksanović Muđa. Budući da video klipove često snima sa svojim „Ćaletom“, ne čudi što je u biznis uključio i mamu. Osim Muđa studio, preduzetničke radnje koja je registrovana na Stefanovo ime, porodica Vukasnović ima Onem studio, takođe preduzetničku radnju čiji vlasnik je Muđina mama Verica. Vukasnovići imaju i d.o.o. pod nazivom Drink Drip u kojoj ima Muđa poseduje 30% udela.

Preduzetničke radnje Muđa studio i Onem studio u APR-u registrovane su pod istom šifrom delatnosti – proizvodnja kinematografskih dela, audio-vizuelnih proizvoda i televizijskog programa, dok je, zanimljivo, firma Drink Drip registrovana za proizvodnju osvežavajućih pića, mineralne vode i ostale flaširane vode.

Inače, firma Drink Drip osnovana je pre samo sedam meseci, a osim Muđe, tu su još tri vlasnika, a jedan od njih je Muđin kolega influenser Nikola Milošević, poznatiji kao Đota Fristajl, koji takođe ima 30 odsto udela u vlasništvu.

Njih dvojica, na društvenim mrežama lansirali su brend napitaka Drip, za sada u dva ukusa, a na policima poznatih trgovinskih lanaca sok se našao u februaru ove godine.

Tamara Ćosić, Lepa svaki dan

Bogatu porodičnu istoriju preduzetništva ima još jedna influenserka. Poznata pod pseudonimom „Lepa svaki dan“, Tamara Ćosić ima dve firme i jednu preduzetničku radnju. Čini se da je i u njenom slučaju, cela porodica uključena u biznis.

Firma Lepa svaki dan postoji još od 2006. godine, ali je u prošlosti menjala vlasnike, šifre delatnosti i imena. Tek 2013. njen otac postaje vlasnik pomenute firme, koja je tada nosila naziv Pro Aviator d.o.o. Na direktorskoj poziciji nalazila se njena mama Stela.

Sedam godina kasnije, firma koja je do tada bila registrovana pod šifrom delatnosti- škola za vozače, prolazi kroz određene promene. Na mesto direktora dolazi Tamara, a poslovanje se okreće ka trgovini na malo kozmetičkim i toaletnim proizvodima u specijalizovanim prodavnicama.

Tada već postaje jasno da će ova influenserka naslediti porodični biznis, budući da se i naziv firme menja u pseudonim po kome je prepoznatljiva – Lepa svaki dan.

Godinu dana kasnije, tačnije 2021. godine, firma ponovo menja šifru delatnosti i to konsultantske aktivnosti u vezi s poslovanjem i ostalim upravljanjem, a 2022. Tamara Ćosić upisuje se kao jedini vlasnik i direktor.

Osim ove, Tamara ima još jednu firmu Beauty Concept Lepa svaki dan, registrovanu za delatnost frizerskih i kozmetičkih salona. I ne čudi što se odlučila na to da otvori salon lepote, budući da je popularnost stekla savetima o nezi kože, kose, tela. Nakon što je otvorila svoj prvi bjuti salon, odlučuje se da proširi biznis otvaranjem salona na još jednoj lokaciji u gradu – ni manje, ni više, u Beogradu na vodi.

Ne treba, pritom, zaboraviti ni njenu „biznis mamu“ Stelu koja je preduzetničku radnju registrovala u APR-u, pod šifrom ostalo obrazovanje, a bavi se koučingom u oblasti biznisa.

Influenseri
Agencija za privredne registre/Printscreen 

"Od volonterske pozicije u kreativnoj agenciji Saatchi & Saatchi, preko pozicije direktora marketinga Delta Sporta, do mesta generalnog direktora Soko Štarka“, kako piše na sajtu mama Stele, dospela je do sopstvenih koučing radionica za uspešno poslovanje.

Marko i Maja Marijoković

Sledeći na listi influensera našli su se unuci najpoznatije, a kako oni često kažu, i "najbolje bake na svetu“ – bake Dragice. Brat i sestra, Marko i Maja Marijoković svakodnevno zabavljaju publiku smešnim klipovima koje dele na mrežama sa svojom porodicom, a posebno bakom.

Ipak, ni oni nisu propustili šansu da se bace u preduzetničke vode, ne tako davne 2021. i 2022. godine pod šifrom ostale uslužne aktivnosti podrške u poslovanju osnovali su svako svoju preduzetničku radnju.

Andrija Jović 

Prvobitno jutjuber, a sada sadržaj kreira i na drugim mrežama, Andrija Jović ali i njegova mama Gorica upisani su u APR kao preduzetnici, a šifre delatnosti tiču se izvođačke i fotografske umetnosti.

Prihodi idu do vrtoglavih iznosa
Većina poznatih influensera spada u preduzetnike koji nisu u obavezi da Agenciji za privredne registre dostave finansijske izveštaje.

S druge strane, finansijski rezultati za 2023. godinu onih koji to jesu učinili, pokazuju da najpoznatniji influenseri sve češće od ovog posla mogu lagodno da žive.

(Forbes, Mondo, I.L.)