Ako ste nekada menjali točak, znate koliko je teško odšrafiti šrafove na felni. Iako u našim setovima za menjanje guma posedujemo ključeve za odvrtanje šrafova, oni jednostavno nisu dovoljni da stare i zapekle šrafove odvrnete. Njihovo odvratnje je teško iz nekoliko razloga. Prva stvar jesu rđa i prljavština koji se talože i čine da njihovo otpuštanje bude teško, a drugi razlog jeste njihovo stezanje. Međutim, postoji način koji će vam pomoći da sa lakoćem odvrnete sve šrafove.

Ako gume menjate kod majstora, primetićete da oni tamo vrlo često koriste pneumatske pištolje kojima za par sekundi zategnu i otpuste sve šrafove. Upravo ovi pištolji stegnu šraf do samih granica da ga je kasnije gotovo nemoguće otpustiti.

"Uzrok je najčešće zato što majstori pretežu točkove. Kako? Tako što uzmu pneumatski pištolj i sa njim stežu točkove, ali ono na šta treba da se obrati pažnja i najbitnija stvar je da se ta snaga kontroliše na tom pištolju", rekao je Danko Damnjanović za RTS SAT.

  • Ako mi pukne guma na putu i tek tad shvatim da su mi šrafovi pretegnuti šta može da se uradi?

"Prvo i osnovno morate da proverite da li imate alat u kolima, kvalitetan. Postoji pravilna tehnika skidanja točkova. Prvo i osnovno treba obezbediti vozilo, da bude povučena ručna, itd. Šrafovi se otpuštaju pre dizanja. Ključ se postavlja u položaj da se gura na dole, jer tu imate najveću snagu. Nepravilno je guranje odozdo na gore i možete lako da povredite rame ili leđa. Može i nogom da se radi, ali samo odozgo na dole", rekao je Danko.

Šta kad zapeknu šrafovi na točkovima?
Youtube/ Emisija SAT - Zvanični kanal 
  • Ako sam uspela da skinem šrafove, ali ne mogu da skinem točak, šta se tu desilo i kako da rešim problem?

"Tu je problem oksidacija. Oksidirala je i felna i glavčina i to se sve zalepilo. Postoji jedan zanimljiv savet - možete da iskoristite koka-kolu. To dosta ljudi ima u kolima kada putuje. Pospete glavčinu koka-kolom, sačekate 10 minuta i onda probate da skinete točak", naglasio je Danko.

  • Kako sprečiti da se točak zalepi za glavčinu?

"Svakim skidanjem točka se vidi da li je korozija ili oksidacija velika ili nije. Očisti se sa nekom čeličnom četkom ili bolje sa nekom šmirglom i postoje masti, ulje ne, koje su otporne na temperaturu i koje se namažu", odgovorio je Danko.

  • Kako da uopšte ne dođem u situaciju da su mi šrafovi pretegnuti?

"Kod putničkih vozila najčešće se zateže na 10-ak kilograma. Prvo šrafovi moraju da se vraćaju ručno i onda se samo pištoljem dotežu do neke granice, a na kraju konačno stezanje ide sa ključem", završio je Danko.

BONUS VIDEO:

Kurir TV Zapaljen automobil

(RTS SAT/Mondo)