• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

SVI AUTOMOBILI ĆE OD OVOG DATUMA MORATI DA IMAJU "CRNU KUTIJU" Stručnjak objasnio šta to znači za srpske vozače

Autor Jana Desovski

Svi automobili u EU od 7. jula će morati da imaju crnu kutiju.

 Svi automobili u EU od 7 jula će morati da imaju crnu kutiju Izvor: Shutterstock/Tv Prva/Sreenshot

Od 7. jula svi novi automobili na teritoriji Evropske unije moraće da imaju "crnu kutiju". Da li to znači da ćemo i mi morati da ugradimo taj uređaj, kako bismo mogli da putujemo u zemlje Evropske unije, da li će se na ovaj način smanjiti broj saobraćajnih nesreća i da li postoji rizik od zloupotrebe podataka koji se prikupljaju u "crnoj kutiji".

"Zadnjih pet sekundi pre sudara, kutija piše tačno podatke o upotrebi vozila. Da li su uključena svetla, da li je pritisnuta kočnica, kojim usporenjem koči, koja je brzina itd... Sve te podatke imate 5 sekundi pre sudara", objašnjava prof. Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić.

Ono što je ljudima nepoznanica je to što crna kutija postoji u gotovo svim automobila i pre donošenja ovog propisa, ističe profesor.

"To je ustvari modul koji služi za aktiviraje 'air bag-a', u njemu se nalaze ti podaci. Nije to nikakav nov uređaj. Proizvođači neće ništa novo da rade, već pre donošenja ovog propisa, nisu dozvoljavali da se čitaju podaci iz te kutije, odnosno da vi na osnovu podataka iz vašeg automobila ne biste bili osuđeni. Nećete da kupite takav auto koji će vas odvesti na sud", govori Vujanić.

"U mnogim automobilima postoji crna kutija, nije bila toliko detaljna, na primer Audi iz 2015. kad biste uzeli da mu čitate crnu kutiju, ne biste mogli da nađete sve ove podatke koje sam naveo, ali neke biste mogli. U Americi je prvo uvedeno da smeju da se čitaju podaci iz crne kutije, a onda je to prošireno na ostatak sveta. Čitanje se radi pomoću posebnog uređaja koji košta 5.000 - 6.000 evra, a da biste mogli da pročitate morate da završite neki kurs, u Srbiji je oko 20 ljudi osposobljeno za čitanje i tumačenje tih podataka. Mi smo morali da primenimo propise u kome će biti svaki novoproizvedeni automobil i koji će morati da ima ugrađen taj segment i omogućen za čitanje. To znači ako uzmete Golfa dvojku od pre 20 godina nema on taj uređaj i ne možete da ga čitate. Vozila proizvedena od svetskih proizvođača su već opremljena time, ali automobili koji su možda proizvedeni 10 godina unazad", rekao je prof. Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić.

BONUS VIDEO:

Pogledajte

00:27
Zapaljen automobil
Izvor: Kurir TV
Izvor: Kurir TV

 (TV Prva/MONDO/J.D.)

Možda će vas zanimati

Komentari 8

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Bach

Priča za nepismene,zar stvarno neko misli da ovaj uredjaj ne postoji već odavno u autu. To vam je kompjuter koji kontroliše kompletan rad motora i svih parametara u istom. Samo što fabrika ima pristup svim tim informacijama koje kompjuter prikuplja

Janko

Ovo će u Srbiju doći 2040 godine kad počnemo da kupujemo tada 15 godina stare krševe iz nemačke ali zato odlične koje su vozile dede i babe a ne firme kod kojih auto radi po 15 sati dnevno

Bach

@Janko čuj 15 sati mi smo još ludji od njih 2008 u Lazarevcu na kopovima mašine su radile dnevno po 25-26 sati. I to su sve redovno upisivali u radnu knjižicu i naplaćivali te sate

special image