Bez menjača u automobilu vožnja ne bi bila moguća kao ni promena brzina. To je niz komponenti koje primaju snagu od motora koju dalje prenose na točkove vozila. Njegov primarni zadatak je da obezbeidi frekvenciju i prenos obrtnog momenta direktno od motora vozila do pogonskih točkova, a održavanje menjača u optimalnom stanju je presudno za bezbedan i efikasan čin vožnje i vek trajanja automobila.
U poslednjih nekoliko godina, došlo je do promene u odnosu automatskog i ručnog menjača. Automobili sa automatskim menjačem su postali sve popularniji i u proseku se više kupuju. Ključna razlika je to što u ručnom menjaču vozač koristi kvačilo za promenu stepena prenosa, dok automobil sa automatskim menjačem prilagođava brzine automatski na osnovu broja obrtaja motora.
Kod ručnog menjača, vozač ima veću kontrolu nad vozilom. Sa druge strane, automatski menjać je lakši i praktičniji za vožnju. Važno je istaći da vozila sa ručnim menjačem troše manje goriva, a razlikuju se i u cenama.
Automobili sa ručnim menjačem su jeftiniji od istog vozila sa automatskim menjačem. Takođe, troškovi održavanja veći su kod vozila sa automatskim menjačem jer je popravka takvog menjača znatno skuplja od istih delova ručnog automobila. U narednom pasusu ćemo sagledati prednosti i mane oba menjača, a na kraju dana se svakako stvari svode na lični ukus i finansije.
Prednosti i mane ručnog menjača
Ručni menjači imaju duži vek trajanja uz minimalna i redovna ulaganja u servisiranje. Garantuju veliki broj pređenih kilometara, a poznato je i da štete od 5 do 15 odsto na troškovima goriva. U proseku, automobil koji ima ručni menjač košta oko hiljadu evra manje od istog modela sa automatskim menjačem, a njegove prednosti su:
- Jednostavnost u vožnji
- Nema velikih troškova servisa
- Jednostavno za korišćenje
- Daje punu kontrolu nad automobilom
- Mogućnost slobodne vuče
Što se tiče nedostatka, stručnjaci su se usaglasili oko dve stvari. Prva mana su uslovi u gradskoj vožnji gde morate imati punu koncentraciju zbog konstatne promene brzine, iz prve u drugu pa nazad u prvu i tako sve vreme. Ponegde ćete moći da vozite u trećoj ili četvrtoj, ali s obzirom na gužve kakve ima Beograd, najčešće ćete biti u prvoj i drugoj brzini, a druga mana odnosi se na početnike koji će u početku svoje vozačke karijere imati probleme sa "glatkim" promenama brzine.
Prednosti i mane automatskog menjača
Glavna prednost automatskog menjača je lakši prenos i komfornija vožnja. Ovakvi menjači omogućavaju vozaču da se jednostavnije kreće kroz gradske gužve u saobraćaju bez potrebe da koristi više od jedne papučice. To mnogo olakšava probijanje kroz gradsku vožnju, naročito početnicima, a njegove prednosti su:
- Pogodna vožnja
- Lakši prenos
- Vozač nije odvezan sa puta
- Motor ima manje "stresa"
Što se tiče nedostataka, ima ih nekoliko. Kao što smo već naveli, povećana je potrošnja goriva kao i servisiranje menjača. Uz to, često se desi vozilu da "kasni" sa promenom brzine a može da se oseti i teškoća vuče, a u anketi ispod svojim glasom nam recite kakav menjač više volite, dok nam u komentarima možete obrazložiti Vaše mišljenje.
Kakav menjač više volite?
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.
BONUS VIDEO:
(MONDO/A.B.)
Srbija pregazila Dansku i ide na Eurobasket: Blistali Aleksa i Balša, a moglo je i ubedljivije!
Uhapšeno 11 osoba zbog pada nadstrešnice na Železničkoj stanici: Preti im do 12 godina zatvora
Partizan za 55 dana mora da sakupi milione evra: Rasim Ljajić otkrio koliko crno-beli duguju!
Mondo ukrštenica za 21. novembar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!
"Ako nas ne motiviše Zvezda, ne znam ko će": Žocova poslednja poruka pred derbi!