Slušaj vest

Srbiju je paralisao tropski talas, a temperature koje u nekim gradovima prelaze i 40. podeljak, osim što predstavljaju opasnost po zdravlje, nose rizike i druge vrste, a paljenje automobila jedan je od njih.

Od dotrajalih creva za ulje ili gorivo preko neispravnih ventilatora i klima uređaja, u kombinaciji sa visokim temperaturama koje su nas zadesile, stručnjaci upozoravaju da neadekvatno postupanje može lako dovesti do požara na vozilu. A, onda, mora brzo da se reaguje kako bi se izbegla veća šteta.

Slučaj sa Novog Beograda, od pre dva dana, kad se auto zapalio tokom vožnje, a samo brzom reakcijom komšija, koje su sa protiv požarnim aparatima munjevitom brzinom pritekli u pomoć, to i dokazuje – pravovremena i brza reakcija sprečava fatalni ishod.


U slučaju izbijanja požara, stručnjaci kažu da imate 20 sekundi da bezbedno izađete iz auta, uzmete aparat i najpre lokalizujete požar. Ukoliko je veći požar, koji se naglo širi i nemoguće je ugasiti ga ili lokalizovati ga u tom roku, jedino bezbedno je brzo se skloniti na bezbednu udaljenost i pozvati vatrogasce.

U slučaju da ste ugasili požar, posebno oprezno treba otvarati haubu jer je spoj velike količine kiseonika sa eventualnim plamenom koji možda još postoji, poguban.

Međutim, osim uputstava kako da se ponašate ukoliko vam se auto zapali, podjednako bitniji su saveti kako da pravilno održavate auto kako do toga ne bi došlo. Ovo su samo neki od saveta stručnjaka.

Zaštitite unutrašnjosti automobila

Izloženost automobila jakom suncu može dovesti do oštećenja komandne table, deformacije plastike i presvalaka. Obavezno koristite zaštitne zavese i roletnice za stakla, a kada je automobil duže parkiran ostavite aluminijumske folije. Ne ostavljajte u automobilu ništa od zapaljivih predmeta (upaljače, elektronske cigarete, aparate sa baterijama i druge zapaljive stvari).

Pun ili prazan rezervoar?

Iako postoji neutemeljeno mišljenje da je potpuno pun rezervoar "opasnost zbog moguće eksplozije" zapravo je reč o strahu iz neznanja.

saobraćaj.jpg
MONDO/Uroš Arsić 

Naprotiv, vožnja s polupraznim ili praznim rezervoarom može biti opasnija zbog intenzivnijeg isparavanja goriva uslijed porasta temperature.

Bitno je da otvor za gorivo na vozilu bude ispravan kako bi se gorivo moglo pravilno točiti. Prilikom punjenja, preporučuje se sipati gorivo do vrha, ali samo do trenutka kad se pištolj za punjenje automatski isključi prvi put.

Provera klima uređaja i rashladne tečnosti

Obavezno proverite filtere za klimu i ventilatore. Važno je da unutrašnju temperaturu podesite ne više od 6 stepeni niže, jer će to smanjiti potrošnju goriva i opterećenje motora.

Uz to neophodno je da kontrolišete rashladni sistem automobila i da li imate dovoljno rashladne tečnosti. Period zamene preporučene rashladne tečnosti je od 2 do 5 godina, u slučaju da se ne doliva s vremena na vreme.

Pritisak u pneumaticima, nivo ulja i hladnjak

Učestala vožnja po vrućini može zahtevati češću promenu ulja. Osim toga neophodno je proveriti i pneumatike jer sa posrastom temperature raste i pritisak u njima. Neophodno je proveravati pritisak naročito u slučaju naglog skoka temperature.

Dok je motor hladan, najbolje pošto vaše vozilo nekoliko sati odstoji parkirano u hladnoj garaži, proverite da li je hladnjak čist.

Spisak preostalih obaveznih kontrola

Letnje vrućine mogu ubrzati hemijske reakcije unutar Vašeg akumulatora. Ekstremno visoke temperature mogu učiniti da tečnost u akumulatoru počne da isparava. Osim toga, neophodno je proveriti i ulje, kao i filter motora, kočionu tečnost, antifriz, tečnost za klimu, ulje servo volana...

(Mondo.rs)