Set kvačila na automobilu čine tri ključna elementa. To su lamela ili spojnica, potisna ploča ili korpa i potisni ležaj. Svi ovi elementi naslanjaju se na deo koji se zove zamajac i on se direktno prenosi na rotaciju motora, odnosno radilice, do točkova. Kompletan set kvačila trpi veliko opterećenje tokom rada, a najčešće je lamela ta koja prva "strada".
Ono što ubija svakog vozača u Srbiji je gradska vožnja: kreni, stani, kreni, stani, stalno uspostavljanje vage na automobilu. Zapravo, najčešći slučaj otkaza kvačila je konstantno držanje noge na kvačilu na crvenom svetlu na semaforu. To zapravo uništava potisni (ili druk) ležaj i uništava korpu.
"U većini slučajeva sama lamela bude koliko-toliko okej, ali druk ležaj može da procuri ili pukne, pa iz njega mogu da ispadnu ležajevi. Kako to da sprečite? Vrlo jednostavno: nemojte držati nogu na kvačilu kada ste u stanju mirovanja", rekao je jednom prilikom Mirko Rašić koji je bio poznatiji kao "Neovlašćeni serviser".
- Kako funkcioniše manuelni set kvačila?
Manuelni set kvačila u vozilu funkcioniše tako što omogućava vozaču da prekida i uspostavlja kontakt između motora i menjača, što omogućava promenu brzina i pokretanje vozila bez trzaja.
"U trenutku kada pritisnete pedalu kvačila, sajla, cilindar (master i slejv), i glavni i pomoćni, pritisnu druk ležaj, druk ležaj pritisne 'japanski šešir' i potisne korpu unutra. Ispod korpe nalazi se lamela, a ispod lamele plivajući zamajac. Kada pritisnete nogom pedalu kvačila, u zavisnosti od mehanizma - hidrauličnog ili sajle, pritisne se druk ležaj, koji pritisne korpu i oslobađa lamelu. Kada otpuštate kvačilo, proces je obrnut. Popušta se druk ležaj, uspostavlja se frikcija ili trenje između dve različite površine i vozilo počinje da se kreće. Prebacujete silu sa motora na menjač, tačnije na pogonske osovine", rekao je tada Mirko.
- Kako da otkrijete da li imate problem sa kvačilom?
"Ako ugašen automobil može da uđe u brzine, a upaljen automobil, u stanju mirovanja, ne može da uđe najčešće u prvu ili u rikverc - imate problem sa kvačilom. Druga stvar, kako da znate da je otišla lamela? Postoje razni testovi, ali najčešći je da vozite u četvrtoj brzini na nekom laganom gasu i, kada potopite gas, ako se obrtaji motora povećavaju, a brzina vozila ne raste proporcionalno sa obrtajima, lamela proklizava. Takođe, drugi faktor može biti miris. Obično, kada se zapali lamela, svi znamo kako to miriše. Još jedna stvar, prilikom menjanja brzina u vožnji najčešće nema problema sa kvačilom, već sa samim menjačem. Ako čujete da teško upada u neku brzinu prilikom vožnje, to je u većini slučajeva problem sa menjačem", rekao je Mirko.
- Postupak zamene seta kvačila
"Zamena seta kvačila je pomalo složena, tako da nije najpametnije da je radite sami. Ipak, ako već znate da radite sami, imate moju podršku. Većina stvari koje treba da skinete, ako ovo radite prvi put, uključuju: alternator, poluosovine, ispuštanje ulja iz menjača, masu, birače brzina, sajlu kvačila, cilindar kvačila, akumulator, kućište akumulatora i raznorazne instalacije. Ponekad će možda biti potrebno skinuti most, kolevku itd. Postupak nije baš jednostavan i nemojte se ljutiti na majstora ako da malo veću cenu za zamenu seta kvačila. Nekad menjači mogu biti jako teški, dok neki menjači, kao kod 'punta', mogu biti dovoljno laki da ih čovek nabaci na rame i skine sa vozila", naglasio je MIrko.
- Koliko je čest remont lamela i korpi na automobilu?
"U prethodnim godinama, remont lamela i korpi bio je prilično čest, dok sada to nije toliko to zastupljeno. Ljudi često kupuju nove delove, ali ima i onih koji koriste polovne. Ne može se generalno reći da li je bolje koristiti nove ili polovne delove, jer to zavisi od majstora koji obavlja remont i od kvaliteta delova koji se koriste. Najčešće se remontuje korpa, pri čemu se ravna njena površina, dok se na lamelu lepe nove obloge koje uspostavljaju trenje. Obloge su te koje se najčešće menjaju", naglasio je tada Mirko u svom podkastu.
BONUS VIDEO:
(Mondo)
Bolan poraz Crvene zvezde u Milanu: Radonjićeva bomba nedovoljna, prolaz u Ligi šampiona nemoguća misija!
"Ovo je sramota za Ligu šampiona, nas ovde ne žele": Vladan Milojević prekinuo ćutanje u Milanu i žestoko udario
"Navijači nas već vide na fajnal-foru": Marinković zna da su igrači gladni, ali je oprezan
Italijani, pa ipak Zvezda dolazi - zar samo toliko pažnje? U fokusu im Vlahović i Zlatanova svađa...
Mondo ukrštenica za 11. decembar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!