Tržište polovnih automobila u našoj zemlji je ogromno. Samo iz uvoza nam svake godine stiže otprilike isti broj polovnih automobila, kao i novih, a kada tome dodamo prodaju polovnih automobila koji su već u Srbiji jasno je da se polovni automobili kod nas mnogo više traže i prodaju od potpuno novih.
Razlog ovog fenomena leži u činjenici da su mnogo povoljnijih od novih vozila. Ipak, polovni automobili sa sobom donose i neke velike rizike.
Za razliku od novih automobila baš nikada ne možete biti sigurni da je s automobilom sve u redu. Polovni automobili su često vrlo dobri, no neretko se samo čine dobrim na prvi pogled dok se u njima skrivaju mnogi problemi zbog kojih je automobil realno mnogo manje vredan od novca koji prodavac traži za njega.
Prevara 1: Skinuta kilometraža
Nedavno istraživanje jedne kompanija koja se bavi proverom istorije automobila otkrilo je da manje od 4 posto polovnih automobila ima "skinute kilometre". No taj podatak može zavarati jer se odnosi samo na kola koja su oni proveravali. Usluga provere istorije vozila nije jeftina pa se na nju odlučuju samo oni koji kupuju skuplje automobile. Takođe, prodavac koji prodaje automobil s kojim nešto nije u redu, retko će pristati na takvu proveru.
Verovatno je procenat vozila sa smanjenom kilometražom puno veći. ADAC (Nemački auto-moto savez) je pre nekoliko godina u svom istraživanju otkrio da je svakom trećem polovnom automobilu koji se prodaje u Nemačkoj skinuta kilometraža, a taj udeo se penje do čak 50 odsto kada su u pitanju automobili koji se izvoze iz Nemačke.
Pravo stanje kilometraže nemoguće je utvrditi sa stopostotnom sigurnošću. Ipak, možete učiniti nešto kako biste pokušali da otkrijete prevaru. Stanje kilometraže može da se provere iz podataka u vezi vozila koji se svake godine beleže prilikom tehničkog pregleda auta. To ne pomaže kada je vlasnik skidao kilometre pre svakog tehničkog pregleda, ni kada je vozilo iz uvoza. U tom slučaju korisne mogu da budu kompanije koje imaju mnogo veće baze podataka i bave se proverom istorije vozila.
I servisna knjiga vozila može biti korisna. Naravno i u njoj možete falsifikovati, ali i to se polako menja. Sve više proizvođača koristi digitalne servisne knjižice koje bi trebalo da budu sto posto sigurne.
Vrlo dobar pokazatelj stvarne kilometraže je stanje automobila. Istrošenost sedišta, volana, menjača, pedala i tastera jasan je pokazatelj da je automobil prešao dosta kilometara. Ako sami to ne umeta da primetite, potražite pomoć iskusnog mehaničara koji će sigurno znati kako bi trebalo da izgleda automobil s obzirom na njegovu kilometražu.
Prevara 2: Automobil je bio jako oštećen
Godine korišćenja na laku automobila će svakako ostaviti trag, čak i na onim automobilima koje njihovi vlasnici pedantno čuvaju, paze, “maze” i drže u garaži. Tragovi od udarca kamenčića, površinske ogrebotine i druga mala oštećenja sasvim su normalna stvar i ništa zabrinjavajuće za jedan polovni automobil star nekoliko godina. Alarm bi trebalo da vam se upali ako nekoliko godina star automobil ima lak koji izgleda besprekorno, kao nov. To je najčešće znak da je automobil bio lakiran nakon saobraćajne nesreće.
Da je auto učestvovao u sudaru možete prepoznati i po drugim detaljima. Autolakirnice neretko ne pogode pravu nijansu boje pa u tome može biti razlika između pojedinih delova karoserije. Takođe, novolakirani delovi biće više sjajni od onih originalno lakiranih, a plastični delovi će biti manje izbledeli. Razlike možete primetiti i na svetlima. Da li je automobil naknadno lakiran možete proveriti i jednostavnim i ne previše skupim uređajima za merenje debljine laka na vozilu.
Ako su radilo o lakšim nesrećama u kojima je stradao samo lim, to nije razlog za zabrinutost, no ako je nesreća bila teška auto bi u budućnosti mogao imati velikih problema. O kakvoj se nesreći radilo, najlakše će prepoznati iskusan automehaničar koji će lako primetiti što je sve popravljano. Ako nemate mehaničara, a primetili ste neke od opisanih znakova, upitajte prodavca o čemu se radi. Ako utvrdi da automobil nije bio ni u kakvoj nesreći, odmah odustanite od kupovine jer znate da laže i nešto prikriva.
Naravno, tu je i opcija kompanija za proveru istorije automobila koje u principu imaju sve beleške o štetama koje su popravljane sredstvima koja su isplatila osiguranja, no ni one ne mogu pomoći ako je šteta popravljana novcem privatnog lica i u neovlašćenom servisu.
Problem 3: Automobil nema vazdušni jastuk
Ovo je vrlo opasan problem kod nekih polovnjaka. Takvi automobili nisu česti no mogu biti potencijalno opasni po život. Kod nekih težih nesreća aktiviraju se skoro svi vazdušni jastuci u unutrašnjosti, a njihova popravak neretko može biti potpuno neisplativa. Zbog toga ih prevaranti uopšte ne ugrade prilikom popravka, a kompjuter auta reprogramiraju kako on ne bi pokazivao grešku na instrument tabli.
Ovu prevaru je vrlo teško otkriti jer uglavnom ne možete da se na licu mesta uverite da li su vazdušni jastuci u automobilu ili ne? U svakom slučaju, ako signalna lampica za grešku vazdušnog jastuka svetli možete postati vrlo sumnjičavi o čemu se radi. Na većini automobila je pomoću dijagnostike moguće proveriti stanje vazdušnih jastuka, ali jasno je da to retki kupci i čine i zbog toga ovakve prevare najčešće prolaze neprimećeno.
Problem 4: Prodavci i posrednici koji to nisu
I među prodavcima i među kupcima automobila ima opasnih prevaranata koji uopšte ne nameravaju da prodaju ili kupe automobil, već samo traže način kako će od naivnog kupca oteti novac.
"Prodavci" ciljaju na posebno lakoverne kupce, a cilj im je da uvere kupca da imaju idealan automobil za njih. Oni se uglavnom oglašavaju kao prodavci i na prvi pogled ništa nije sumnjivo. Neretko kupci taj automobil mogu i razgledati, a s automobilima je uglavnom sve u redu i čine se kao "prava prilika". Jedini problem je taj što prevarant taj automobil uopšte ni ne namerava da proda. On prvo traži predujam ili čitav iznos unapred, najčešće tvrdeći da ima i druge zainteresovane kupce kako bi naivnom kupcu sugerisao da mora hitno da donese odluku. Nakon što im kupac da novac, prevaranti jednostavno nestanu, njihovi broj mobilnog je isključen, a "kupljenom" ili "rezervisanom" automobilu nema ni traga.
Opasni su i posrednici koji nude uslugu prodaje vašeg polovnog automobila za određenu proviziju. Među njima ima prevaranata koji se koriste vrlo jednostavnim trikom. Oni uvere prodavca da imaju ozbiljnog kupca za auto i traže od njega da im ustupi auto kako bi ga kupac mogao videti. Nakon toga prevaranti lažiraju potpis na kupoprodajnom ugovoru, prepišu auto na sebe i odmah ga prodaju dalje. Nakon toga nestanu i promene telefon. I kada prodavac otkrije gde je njegov auto završio, imaće problema jer će na sudu morati da dokaže da je prevaren i da nikada nije dobio novac za svoj auto.
Problem 5: Lažna garancija
Mnogi prodavci polovnjaka danas nude garancije za polovne automobile, a njihovo trajanje je najčešće od nekoliko meseci pa i do godinu dana. Međutim, kada dođe do prodaje kupac ne dobija nikakvu pisanu potvrdu o garanciji. Bez garancije navedene u ugovoru, odnosno ako je ona samo usmena, možete se samo nadati da će vam automobil biti popravljen ako do kvara i dođe.
BONUS VIDEO:
(City magazin/MONDO/J.D.)
Zvezda pokazala Evropi da joj je mesto u plej-ofu: Kad imaš igrača koji može sve, pobede se i najbolji!
Šta čeka Zvezdu i Partizan u Evroligi? Jedan grad može da bude prekretnica sezone, tamo "večiti" idu prvo!
Stručnjak za energetiku o sankcijama NIS-u: Cene goriva bi otišle u nebesa i došlo bi do nestašice
Partizanovog igrača čeka duža pauza: Mijailović otkrio detalje o povredi košarkaša!
Željko učio igrače kako da promaše slobodno bacanje: Uzeo loptu, šutnuo i okrenuo se ka Amerikancu (video)