Slušaj vest

Stari savski most u Beogradu sagradili su Nemci tokom okupacije glavnog grada 1942. godine, nakon što je tada uništen jedini put kojim se moglo preko reke Save, most kralja Aleksandra.

Nakon 82 godine, koliko je povezivao stari i novi deo grada, od 1. novembra će život nastaviti na nekom drugom mestu pošto je, kako prenose mediji, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture izdalo dozvolu za rušenje.

Ovaj svedok vremena i burne istorije našeg grada, ali i države, mogao je stradati još 1944. godine, kada su tokom borbi za oslobođenje Beograda, 20. oktobra, Nemci pokušali da ga miniraju.

Stari učitelj Miladin Zarić imao je ključnu ulogu u spašavanju, kada je presekao detonatorsku žicu koja je bila upaljena i omogućio dalji prodor jedinicama Narodnooslobodilačke vojske Jugoslavije i Crvene armije, kako bi se okupator proterao.

Svedočenja kažu da se gotovo neopaženo provukao do mosta i presekao provodnike, ugasivši tako već upaljene fitilje koji su goreli da podignu Savski most u vazduh. Shvativši da miniranje nije pošlo po planu, Nemci su još jednom pokušali da ga unište gađajući ga artiljerijskom paljbom, ali su ih u tome sprečile jedinice Crvene armije koje su već prešle most i zaštitile ga.

Za ovaj podvig, 18. decembra 1944. godine, Zarić je odlikovan Ordenom za hrabrost, a zatim i bugarskim odlikovanjem, kao i sovjetskim Ordenom Lenjina.

Međutim, da je misija spašavanja mosta tada imala daleko širu sliku, saznalo se kada su se u nekom trenutku javili potomci dvojice Zemunaca, koji su tvrdili da su i oni doprineli, ali da su taj podatak preplavile priče o oslobođenju grada, kao i borbama koje su se tada vodile.

Na godišnjicu oslobođenja, 20. oktobra 1964. godine, objavljen je članak u listu "Politika" koji navodno jedini daje detaljan i tačan opis ko je i kako spasao most.

Tu je detaljno bila opisana ozbiljno planirana i izvedena vojna akcija sovjetske Crvene armije za kompletno i sigurno deminiranje mosta, koji je predstavljao tačku od izuzetne vojne važnosti zbog čega se u komandi Crvene armije SSSR za beogradsku operaciju njegovom očuvanju posvetila izuzetna pažnja.

U intervjuu sa Aleksejom Aleksejevičem Matuškinom, članom vojnog saveta Dunavske flote SSSR pomenuta je i velika priča o spasavanju Starog savskog mosta.

Sećanja počinju još u Prahovu, gde su vođene žestoke rečne borbe, potom, spominje Đerdap, Smederevo i konačno – narator stiže do Beograda.

"Brodovi su došli u pravi čas. Jedinice Crvene Armije i Narodnooslobodilačke vojske lomile su poslednji otpor Nemaca u gradu. Bežeći prema Zemunu, neprijatelj je minirao savski most. Brodovi dunavske flotile koji su dejstvovali od ratnog ostrva dobili su zadatak da po svaku cenu spreče rušenje mosta, jer bi to imalo velike posledice za dalji razvoj operacija. Gađajući iz svih topova i neprestano zasipani kišom kuršuma, brodovi su smelo jurnuli ka mostu i prerezali sve kablove koji su vodili do eksploziva", navodi se u tekstu i dodaje da su zbog svog herojskog čina mnogi sovjetski mornari odlikovani našim visokim odlikovanjima.

Borci 5 krajiške divizije na savskom mostu prilikom polaska na sremski front iz Beograda novembar 1944
Wikipedia 

Zbog zasluga za spasavanje Savskog mosta i njegovo razminiranje kapetan druge klase Crvene armije Grigorij Ohrimenko postao je narodni heroj Jugoslavije, a kontraadmiral SSSR Aleksej Matuškin je odlikovan Ordenom zasluga za narod.

Za vreme trajanja Drugog svetskog rata nacistički vojnici su ovaj most zvali Most Princa Eugena, a nakon rata lokalno stanovništvo Nemački most.

Vremenom su se izgubila oba naziva, a most početkom osamdesetih dobija novu namenu – preko njega postavljaju tramvajske šine kako bi se i na ovaj način povezali stari i novi deo grada.

Novi život na novom mestu

Stari savski most neće biti uništen, kako prenosi "Politika" na osnovu saznanja od izvora uključenog u projekat uklanjanja saobraćajne veze iz Savskog amfiteatra i izgradnje novog i većeg mosta na poziciji prepoznatljive zelene lučne konstrukcije.

"Most neće biti uništen, nego će dobiti novi život kao pešačko-biciklistička saobraćajnica tako što će biti postavljen kao veza između Zemuna i Lida na poziciji gde se leti postavlja pontonski most do plaže na Velikom ratnom ostrvu", rekao je.

List navodi da je to mesto i ranije bilo jedna od brojnih pominjanih lokacija na koju bi most mogao da se preseli. Sada je, saznaje Politika, to na korak do formalizacije – odnosno potpisivanja aneksa ugovora kojim bi se stavila tačka na sudbinu Starog savskog mosta.

(Mondo.rs)