Konferencija "Tranzit ka održivosti - budućnost transporta u Srbiji", u organizaciji kompanije WMG (Wireless Media Group) u okviru višegodišnjeg serijala konferencija "Re-set Summit", održava se danas u Privrednoj komori Srbije, uz institucionalnu podršku Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Republike Srbije, Privredne komore Srbije i Nemačko-srpske privredne komore, kao i uz podršku partnera WMG fondacije i kompanija: Evropske investicione banke (EIB), Bex Energy Solutions d.o.o., Stadler Rail AG, MOL Serbia i Milšped Group.

Cilj ovog događaja je da podstakne dijalog i saradnju između državnih institucija, transportnih preduzeća, međunarodnih organizacija, finansijskih institucija i privatnog sektora kako bi se razvile efikasne strategije i rešenja za unapređenje održivog transporta u Srbiji. Razmenom iskustava i uvida u najnovije tehnologije i inovacije, konferencija će doprineti definisanju smernica za održivi razvoj transportne infrastrukture, kao i za smanjenje ekološkog otiska u sektoru transporta i logistike.

Na drugom panelu pod nazivom "Održivi drumski transport i zelena logistika" učesnici su razgovorali o implementaciji principa održivosti u logistici i ESG strategija, ulozi digitalizacije i pametnih rešenja u unapređenju zelene logistike, zelenim investicijama, kao i primeni AI u logistici.

Načelnik Odeljenja za drumski transport u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Damir Ledenčan istakao je da Srbija ima nacionalnu strategiju saobraćaja po pitanju zaštite životne sredine koja će uskoro biti usvojena.

2110297.jpg
Kurir Petar Aleksić 

- Prosečna starost voznog parka je 17 godina, a očekuje se da do 2030. godine bude 14 godina - rekao je on i istakao da je država već sprovela subvenicje za obnavljanje taksi voznog parka, a uređen je i zakonodavni okvir koji treba da uredi pitanje električnih punjača.

- Što se tiče zelenih tehnologija i digitalizacije, daleko smo otišli u odnosu na neki prethodni period. Uveli smo registar drumskih prevoznika, a uprava carina je sama integrisala taj naš sistem i u svojim kontrolama ga aktivno koristi. Što se tiče javnog prevoza u narednom peridou doći će do povezivanja drumskog i železničkog transporta, to su te neke mere koje smo mi preduezli kad je u pitanju digitalizacija i zelena tranzicija.

2110295.jpg
Kurir Petar Aleksić 

Dekan Saobraćajnog fakulteta prof. dr Milorad Kilibarda naglasio je da je akademska zajednica vrlo aktivna kada je u pitanju zelena logistika i trasport.

- Rešenje je da radimo optimalno i sa aspekta energetike i sa aspekta ekologije. Digitalne platforme omogućavaju da merimo, pratimo i imamo izveštaje o potrošnji štetnih gasova i goriva u drumskom saobraćaju - rekao je on i dodao da Saobraćajni fakultet ne može da iškoluje studenata koliko to privreda traži, te da je cilj da se radi zajedno sa privredom i poslodavcima kako bi se čitava profesija unapredila i kako bi se pomoglo društvu.

Nedim Begović, ekspert za zeleni i multimodalni transport, Stalni sekretarijat Transportne zajednice, naveo je da je što se tiče transportne zajednice naš glavni cilj je da se uskladimo sa zakonodavstvom EU do 2025. godine.

2110284.jpg
Kurir / Petar Aleksić 

- Biće duplo gore, biće duplo zagađenje, ako ne preduzmemo nešto. Ceo region po pitanju održivog transporta treba da se kreće. Doneli smo zajednicku strategiju, a logistika i multimodalni transport igraju glavnu ulogu. Nema jednog rešenja koji rešava sve. Treba da se radi na problemu vozila, da se radi na infrastrukturi i mulitmodalnosti, a da bi imali multimodalnost neopohodna je uvezanost. Saradnja je ključna kada je reč o održivoj mobilnosti, a, narvno, potrebno je da se usvoje i usklade svi zakonodavni okviri - rekao je.

Velizar Perunović, direktor prodaje Milšped Group, istakao je da je ta kompanija 2018. godine nastupila van evropskog tržista, u Americi i Kini.

2110298.jpg
Kurir / Petar Aleksić 

- Prisutni smo i u Nemačkoj i imali smo obavezu da primenjujemo sve što se od nas tražilo u ovim zemljama i da to primenimo na tržištu Srbije. Fokus nam je CO2 emisija. Naša strategija vodi ka održivom poslovnom modelu, radimo kao kompletan sistem gde će i država investirati novac i Evropska banka, i gde ćemo mi kao privredni subjekti učestvovati u tome. Mi smo napravili automatsko skladište i imamo sistem za sortiranje, to vam je nekih stotinak robota koji štede punu energije, oko 30 robota troši struje koliko troši jedan prosečan usisivač i time smo uspeli da smanjimo emisiju štetnih gasova. Dodatno smo izgradii i solarne panele koji vraćaju struju u naš sistem - rekao je i dodao da je kapitalna investicaja koju su preduzeli u okviru zelenog modela - intermodalni terminal, napravljen u Nišu, koji je prvi takav terminal u zemlji.

Po završetku drugog panela, prisutni su imali priliku da pogledaju prezentaciju Odbora za logistiku, transport i carine, Nemačko-srpske privredne komore, koju je održao Filip Simović, predsedavajući Odbora i član Upravnog odbora Nemačko-srpske privredne komore i generalni direktor M&M Militzer & Münch Serbia.

Simović je istakao da Odbor za logistiku, transport i carine ima značajnu ulogu, kao i da je važan za unapređeneje transporta u Srbiji:

- Nastavićemo da radimo ka održivim rešenjima, ka unapređenju našeg transportnog sistema - rekao je on.

Nakon toga, a pre početka trećeg panela prikazan je video-spot kompanije "Stadler rail ag".

(MONDO/Kurir/Mina Branković)