Slušaj vest

Saobraćaj u Beogradu postaje sve stresniji, čak i za iskusne vozače koji godinama imaju vozačku dozvolu. Međutim, i početnici i iskusni vozači često imaju problem da prođu kroz neku od ključnih saobraćajnih "tačaka" u prestonici Srbije kada je takozvani "špic". Gužve su postale gotovo svakodnevne, da li zbog vremenskih uslova, ili zbog sve većeg broja vozila, bahatih vozača i same gradske saobraćajne infrastrukture.

Mnogi zbog toga dižu ruke od vožnje. Da bi razbio strah od gužvi po Beogradu, instruktor jedne beogradske auto škole, Dragan Radić ima svoje posebne metode zbog kojih je postao i zvezda na društvenoj mreži "Instagram" gde na njegovom profilu "časovi vožnje" mogu da se vide snimljene situacije kako izgledaju časovi, dok na njegovom sajtu (link) možete da se informišete o cenama i svim detaljima ukoliko imate vozačku, a želite da obnovite gradivo. U intervjuu za MONDO otkrio je formulu po kojoj vozačima vraća neophodno samopouzdanje za povratak na beogradske ulice.

"Radim kao instruktor vožnje 17 godina. Na ideju sam došao jer postoji veliki broj ljudi koji dugi niz godina nije vozio auto, i u tom slučaju se strah vremenom razvijao - što zbog pauze koju su napravili, što zbog haotičnog saobraćaja u Beogradu. Ljudima je jako teško da se sami izbore sa problemom koji imaju i onda sam rešio da pomognem kako bi sutra i oni a i svi ostali učesnici u saobraćaju bili bezbedni", započeo je Dragan razgovor za MONDO.

U poslednjih nekoliko godina, česte su saobraćajne nezgode u kojima su u najvećoj meri učesnici tinejdžeri koji su tek završili auto školu. Zbog nedovoljno iskustva, mnoge nesreće imale su fatalne ishode. Dragan kao dugogodišnji instruktor smatra da je bolje da se "polaganje vožnje omogući u zrelijim godinama".

"Smatram da bi bilo bolje da se polaganje vožnje omogući u zrelijim godinama. Kandidat sa 16 godina nije dovoljno zreo da shvati kakve posledice mogu da se dogode ako poklekne pod uticaj društva zbog 'dokazivanja', odnosno konzumiranja alkohola nakon čega seda za volan. Takođe smatram da roditelji ne bi trebalo da kupuju 'besna' vozila svojoj deci. Nedovoljno iskustva i prakse može da dovede do fatalnih posledica", nastavio je Dragan.

Postoji i druga vrsta vozača - imaju vozačku dozvolu, ali iz straha i nedovoljno samopouzdanja ne smeju sami da sednu za volan i da odu do željene destinacije. Uglavnom je reč o traumi iz prošlosti. Strah parališe čoveka, ali Dragan ima "lek" i za njih zbog čega se i bavi ovim poslom.

"Ljudi odlučuju da je vreme da olakšaju sebi i drugima tako što će ponovo sesti za volan i da postanu nezavisni, da ne moraju više da čekaju nekoga da ih stalno dovozi i odvozi. Isto tako, nisu imali prilike da imaju svoj automobil, pretrpeli su traumu pa su rešili da sebi daju još jednu šansu da počnu ispočetka. Na kraju krajeva, znaju da postoji instruktor koji će sve njihove strahove savladati zajedno sa njima i koji će se potruditi oko njih maksimalno", pojašnjava Dragan i nabraja čega se najviše boje ljudi koji se njemu obrate za pomoć:

"Strahovi su raznorazni, počev od same pauze od poslednje vožnje, haotičnog Beograda, nepoznavanja samog grada, preko udesa koji se ostavio traumu, do same tehnike vožnje i prekršaja koji čine drugi učesnici saobraćaja".

Pokušali smo da "slomimo" Dragana kako bi nam rekao "caku" za bezbednu i prijatnu vožnju. Nije popustio pod pritiskom - "to je tajna koju znaju samo moji kandidati", izričio je bio Dragan uz osmeh. Međutim, otkrio je kuda po Beogradu ide sa kandidatima koji mu se jave za pomoć.

"Insistiram na samom centru grada, pogotovo Vračar i Dorćol jer ima dosta uskih ulica koje su prepune saobraćajne signalizacije koja konstantno mora da se prati. Tada je fokus kandidata na maksimumu jer pored uskih ulica, gde se najbolje savladaju kontrola nad autom i njegove dimenzije provlačenjem između vozila, ima i dosta uspona koje je važno proći i savladati kada je haos. Sutradan, kada ja nisam pored njih, oni neće imati problem da voze bilo gde po gradu jer smo sve to prošli zajedno. Postoje stvari koje detaljno radimo mnogo puta dok se to ne savlada kako treba i dok se ne stekne osećaj za radnje koje se izvode.

Bitan je i auto-put. Da se kandidat nauči kako da se uključuje na auto-put, kako da održava brzinu kretanja, kako da se prestroji bezbedno u drugu traku...", istakao je Dragan.

Za kraj razgovora, objasnio je kako se stvara "veza" između instruktora i kandidata. Prema njegovom mišljenju, nije primarno biti instruktor sa najviše znanja. Mnogi kandidati, i mlađi i stariji, razviju strah od vožnje zbog grešaka koje prave, a sa druge strane ih sačeka oštra kritika i osuda - da li od partnera ili članova porodice.

"Na prvom mestu je pristup prema kandidatu, ne reaguju svi isto na kritike kao i na pohvale. Pre svega treba biti jedan dobar pedagog u ovom poslu, pa tek onda instruktor vožnje. Važan je autoritet, ali su po mom mišljenju važniji smiren ton i razumevanje kada se prave greške. Kao što rekoh, nismo svi isti. Nekome je potrebno više vremena da savlada sve što se od njega traži, zato je važno dati ljudima vreme i prostor da razumeju to što rade i ne kritikovati ih previše. To će ih dodatno uvesti u blokadu i začarani krug iz kojeg posle teško izlaze", zaključio je Dragan Radić svoju priču za MONDO.

Dragan Radić
Privatna arhiva Dragan Radić

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.

BONUS VIDEO:

Kurir televizija U auto školama sve manje polaganja za C kategoriju

(MONDO)