Slušaj vest

Ukoliko vozite dizel automobil, osim što gorivo skuplje plaćate, znate da morate o DPF-u da vodite računa kako se ne bi zapušio jer popravka ili zamena je skupa. Pored toga, noviji dizelaši, od onih sa EURO 6 motorima, imaju i takozvanu "AdBlue" tečnost. Ukratko, njegova glavna funkcija je smanjenje emisije štetnih čestica iz vozila, a evo kako to utiče na samu vožnju i na vaš "novčanik".

Moderni dizel motori sa EURO 6 standardom imaju SCR katalizator - Selektivna katalitička redukcija. Ovi motori imaju AdBlue aditiv čija glavna funkcija je smanjenje emisije štetnih azotnih oksida (NOx) kroz hemijsku reakciju u izduvnom sistemu. Time pomažu automobilu da ispuni stroge EURO 6 ekološke standarde.

AdBlue
Foto: Shutterstock

Šta je AdBlue i od čega se sastoji?

Sastav AdBlue tečnosti sastoji se od 32,5 odsto uree (vodeni rastvor poznat kao AUS 32) i 67,5 odsto vode. Pravilna upotreba AdBlue tečnosti čuva životnu sredinu, a smanjuje i potrošnju goriva. Takođe, dizelaši koji ga imaju fabrički ugrađenog, ne mogu da krenu ukoliko je prazan jer AdBlue ima još jednu ulogu, a to je očuvanje rada motora.

AdBlue
Foto: Shutterstock

Kako funkcioniše AdBlue?

Kao što smo već rekli, AdBlue se sastoji od demineralizovane vode i ureee i koristi se u dizel vozilima sa SCR tehnologijom. Ovaj proces koji izvodi SCR smanjuje emisiju štetnih azotnih oksida koji su štetni po životnu sredinu tako što ih pretvaraju u azot i vodenu paru, supstance koje ne zagađuju atmosferu. 

Ova tečnost je osmišljena i uvedena kao odgovor na sve strožiju kontrolu zagađenja životne sredine. EURO 6 motori još više ograničavaju količinu štetnih gasova koje automobili ispuštaju u atmosferu. Sam proces izgleda tako što se ova tečnost ubrizgava u izduvni sistem pre SCR katalizatora, a kada ona dospe u izduvni sistem, urea se pod uticajem toplote razlaže i oslobađa amonijak.

Nakon toga, amonika reaguje sa azotnim oksidima i pretvara ih u azot i vodenu paru. Tu dolazimo do nove važne stavke koja je vezana za ovu tečnost, a radi se o njenoj potrošnji. Prosek je između 1,5 i 2,5 litara na 1.000 pređenih kilometara, ali to svakako varira.

AdBlue
Foto: Shutterstock

Kako se dopunuje AdBlue?

Bez AdBlue aditiva, dizel motor ne može da se pokrene. Važno je da ga uvek dopunite kada idete na duže putovanje. Većina novijih automobila ima sistem upozorenja na instrument tabli za AdBlue kada postoji neki problem ili ukoliko je njegov rezervoar prazan.

Otvor za punjenje se uglavnom nalazi pored ulaza za gorivo. Tu je kod najvećeg broja vozila, ali ume da se desi i da bude ispod haube (pored glave motora) ili u gepeku gde stoji rezervni točak. Dopunjavate ga tako što kupite kanister od 10 litara čija cena se uglavnom kreće oko 1.300 dinara.

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.

BONUS VIDEO:

04:37
Šta nam donosi novi Zakon o bezbednosti saobraćaja? Izvor: Kurir televizija