Slušaj vest

Mnogi početnici koji su tek dobili probnu vozačku dozvolu ili im uskoro ističu dve godine sa ograničenjima za početnike pažljivo prate sve najave o izmeni Zakona o bezbednosti u saobraćaju i nadaju se ukidanju neke od zabrana. Međutim, jedna stvar je zajednička svim početnicima, a tiče se najproblematičnijeg segmenta vožnje. Reč je o kretanju uzbrdo.

S obzirom da je kvačilo najproblematičnije za početnike, dodatni problem im pravi kada to treba brzo izvesti na uzbrdici, većoj ili manjoj. Naročito ako je početnik prvi na semaforu, a iza njega je kolona od nekoliko automobila.

Međutim, rešenje postoji. Ima ih dva. Jedno je takozvana "vaga", a druga je kretanje uz pomoć ručne kočnice koje je mnogo efektnija i ekonomičnija po vozilo, pre svega na samo kvačilo.

Kvačilo, kočnica, papučice, pedale, gas
Foto: Shutterstock

Kako se izvodi "vaga" za kretanje uzbrdo?

Da bi se napravila vaga, najbolje je provežbati proceduru na ravnoj podlozi, po mogućstvu gde nema saobraćaja. Početnici su svakako ovu lekciju učili na početku vožnje, ali je valja obnoviti pred vožnju po gradu ili u međugradskoj vožnji, naročito ako ste tek položili. Vaga se pravilo izvodi ovako:

  1. Držite papučicu kočnice desnog nogom, a levom ste pritisnuli kvačilo
  2. Ukoliko ste na semaforu, kako se upali žuto svetlo, možete da podignete polako nogu sa kvačila do trenutka prenosa sile, odnosno momenta kada osetite blagu vibraciju na papučici kvačila
  3. U tom trenutku polako desnu nogu sa kočnice prebacite na gas i pritisnite ga dok levu i dalje držite na kvačilu
  4. Kako dodajete gas, polako otpuštate kvačilo i automobil kreće

Najčešće greške početnika kada izvode "vagu"

Najčešće greške početnika su da ovu radnju izvedu prebrzo zbog pritiska koji osećaju od okoline, bez obzira da li je iza kolona ili ne. Ceo proces ne traje duže od dve sekunde, ako i toliko, iako deluje kao večnost. Kada se prebrzo podigne noča sa kvačila, auto će se ugasiti i krenuće unazad ako ste i podigli nogu sa kočnice.

Polako i bez panike, čak iako se to dogodi. Ne obazirite se i ukoliko vam neko trubi odpozadi. Svi smo bili u takvoj situaciji.

Važno je razumeti šta se dogodilo i gde ste pogrešili. Upalite automobil i polako ispočetka. Ključ je da se leva noga malo zadrži na kvačilu dok desnom prelazite sa kočnice na gas.

Kvačilo, kočnica, papučice, pedale, gas
Foto: Shutterstock

Kako se kreće uzbrdo uz pomoć ručne kočnice?

Što se tiče kretanja uzbrdo uz pomoć ručne kočnice, ona je mnogo efektnija i "eksplozivnija". To se pre svega odnosi kada ste na baš velikom nagibu, nevezano da li ste u gradu ili na nekom brdu ili nekoj planini. Takođe, sav teret i pritisak ne podnosi samo kvačilo već i parking kočnica koja omogućava brzo i jednostavno kretanje.

  1. Ako ste recimo na semaforu na uzbrdici, pritisnite kočnicu i podignite parking, odnosno ručnu kočnicu. Menjač vratite u neutralnu poziciju dok stojite i čekate.
  2. Kada se upali žuto, prebacite u prvu brzinu pritiskom leve noge na kvačilo i desnom rukom promenite stepen prenosa iz neutralnog u prvu brzinu.
  3. Podignite levu nogu sa kvačila do trenutka prenosa sile, kao kada krećete na ravnoj površini. Dodajte gas desnom nogom.
  4. Primetićete promenu zvuka motora, obrtaji se penju, a prednji deo vašeg vozila se blago podigao.
  5. U tom trenutku, desnom rukom spustite parking kočnicu i automobil momentalno kreće.

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.

BONUS VIDEO:

04:37
Šta nam donosi novi Zakon o bezbednosti saobraćaja? Izvor: Kurir televizija