Slušaj vest

Kvačilo je mehanički uređaj u automobilu koji uključuje i isključuje prenos snage vozila između motora i menjača. Kvačilo omogućava vozaču da dozira snagu koja putem kvačila ide do motora koji to potom prenosi na točkove. Ovo je osnovna definicija, ali samo kvačilo se sastoji od više važnih delova kao što su frikcioni disk (lamela), potisni (druk) ležaj i korpa koja takođe ima više sastavnih delova poput same korpe, lepeze, nitni i potisne ploče.

Ova tri dela uglavnom sadrži svaki set kvačila čija zamena nije jeftina, ali je neophodna kada za to dođe vreme. Negde se podrazumeva i zamajac, ali se on često kupuje odvojeno. Postoje dva tipa zamajca - fiksni i takozvani "plivajući".

Kvačilo
Kvačilo Foto: Shutterstock

Kada se koristi kvačilo?

Kvačilo se koristi u četiri slučaja. To su:

  1. Paljenje automobila (pritisne se papučica kvačila do kraja i okrene se ključ ka unapred)
  2. Gašenje automobila (isti postupak kao kod paljenja, samo se ključ okreće unazad, odnosno ka vozaču).
  3. Kretanje
  4. Promena brzina
Klipovi
Klipovi Foto: Shutterstock

Kako radi motor i koja je uloga kvačila?

Da bi razumeli tačnu ulogu kvačila, mora se razumeti princip rada motora. Motor dobija snagu tako što se smesa goriva i vazduha zapali u cilindru. Varnica sa svećice omogućava zapaljenje i "eksploziju" nakon čega ta smesa brzo sagori i gurne klip na dole.

Klip potom pogura klipnjaču koji potom pogura kolenasto vratilo, odnosno radilicu. Na radilicu je nakačen zamajac. Kao što smo gore rekli, postoje fiksni i "plivajući".

Koja je uloga zamajca?

Zamajac kvačila je direktno povezan sa kolenastim vratilom, poznatijom kao radilicom. On se vrti zajedno sa njom i ima ulogu da smiri vibracije u zupčanicima. Konkretno, radilica kod motora sa unutrašnjim sagorevanjem ne dobija energiju konstantno već se njen radni momenat ostvaruje "eksplozijama" u komori, odnosno glavi cilindra.

Takav režim rada dovodi do manjih fluktuacija u radu, a time nastaju vibracije u zupčanicima. Zupčanici se u radu konstantno međusobno udaraju pri svakoj toj fluktuaciji i proizvode vibracije. Tu nastupa zamajac.

Čemu služi radilica?

Kolenasto vratilo (Radilica)
Kolenasto vratilo (Radilica) Foto: Shutterstock

Na radilicu je ugrađen zamajac koji ima zadatak da ublaži te vibracije. On funkcioniše kao kontra-teg i stabiliše rad radilice. Međutim, stvari su drugačije kod "plivajućeg zamajca" koji funkcioniše drugačije i tu temu ćemo obraditi posebno u narednom tekstu.

Ukratko što se tiče "plivajućeg zamajca", on je nastao prvo u turbo dizel motorima zbog većih sila koje trpi radilica. Imaju ga i mnogi turbo benzin motori. "Plivajući zamajac" je deo u automobilu od kog se vozači u Srbiji najviše plaše iako postoje i mnogo skuplji delovi za zamenu.

Frikcioni disk (lamela)
Frikcioni disk (lamela Foto: Shutterstock

Šta je Lamela (frikcioni disk)?

Na zamajac se naslanja frikcioni disk, odnosno lamela. Reč frikcija znači trljanje, trenje i samo ime jasno i nedvosmisleno ukazuje čemu ova komponenta kvačila služi. Lamela ima konstantan kontakt sa zamajcem, čim se motor uključi, bez obzira da li je menjač u neutralnom položaju ili u nekoj brzini.

Lamela i zamajac se vrte istom brzinom. Međutim, kada pritisnemo kvačilo, mi odvajamo motor od menjača. Tada se lamela i zamajac razdvajaju.

To nam omogućava da krenemo ili promenimo brzinu u toku vožnje. Kada polako puštamo papučicu kvačila, ponovo dolaze u kontakt lamela i zamajac. Menjač i motor se ponovo "spajaju" i motor ponovo može da šalje snagu preko menjača na točkove.

Istrošen frikcioni disk (lamela)
Istrošen frikcioni disk (lamela) Foto: Shutterstock

Kako se pravilno pušta kvačilo i kako se čuva frikcioni disk?

Ono što mnogi vozači greše, i iskusni i početnici, jeste naglo puštanje kvačila ili pogrešno izvođenje takozvane "vage". Više stvari utiče na sam radni vek lamele. To su:

  1. Brzina puštanja papučice kvačila
  2. Koliki gas se dodaje prilikom puštanja kvačila
  3. U kom stepenu prenosa je menjač
  4. Kojom brzinom se automobil kreće
  5. Opterećenje automobila u toku vožnje
  6. Koliko dugo i često držite kvačilo u toku vožnje - da li je gradska vožnja, da li se penjete konstantno uzbrdo, da li se naglo penjete na ivičnjak, itd...

Najčešće greška gotovo svih vozača jeste druga stavka, a to je količina gasa koja se dodaje prilikom otpuštanja kvačila. Svejedno je da li se radi o ravnomernom kretanju ili kretanju uzbrdo što smo pokrili u prethodnom tekstu. Što se tiče lošeg kretanja, mnogi vozači često ne otpuste dovoljno papučicu kvačila do trenutka prenosa sile, dok istovremeno "nabiju" previše gasa.

Time se stvara ogroman pritisak na lamelu, ona se pregreva i trpi preveliko opterećenje. Motor u tim trenucima "zareži", obrtaji skoče na više od 2.000, dešava se i da to bude 2.500, pa čak i skoro 3.000! Automobil se jedva pokrenuo sa početne tačke, a motor bruji dok lamela trpi veliki pritisak i njena temperatura skače na više od 200 stepeni.

Time se ona uništava i skraćuje se njen radni vek. Da bi se pravilno krenulo uz čuvanje lamele, potrebno je napraviti "vagu" tako da se otpusti papučica kvačila do prenosa sile, zadrži se noga u tom položaju deo sekunde, a onda se doda gas. Papučica gasa se ne pritiska previše, optimalno je do 1.500 obrtaja, nema potrebe za više od toga i vozilo lagano kreće.

Kvačilo, frikcioni disk (lamela)
Kvačilo, frikcioni disk (lamela) Foto: Shutterstock

Kako prepoznati simptome proklizavanja frikcionog diska (lamele)?

Ukoliko primetite da dodajete gas, a da automobil "ne vuče", to mogu biti rani simptomi da je lamela pri kraju svog radnog veka. Primer dotrajale lamele možete videti na slici 5, pre početka prethodnog pasusa. Srećom je lamela takva komponenta da ne otkazuje momentalno, već postepeno i moći ćete da primetite da nešto ne štima i da polako planirate odlazak kod automehaničara.

Srednji simptomi problema sa lamelom su da ste dodali gas, promenili brzinu u veću, a vozilo jedva da ubrzava. I na kraju, kada imate velike poteškoće sa promenom brzine, to može biti krajnji znak da je vreme za popravku. Što se menjača tiče, može biti i problem sa nedostatkom ulja u menjaču, ali je svakako preporuka da odete što pre do ovlašćenog servisa ili svog automehaničara da se pogleda o čemu je tačno reč.

Takođe, ostali simptomi mogu biti da je sama pedala kvačila "tvrda" i da imate poteškoće dok je pritiskate, da se sama papučica trese i kada je pritiskate i kada je ne pritiskate, ako je tačka prenosa sile suviše "nisko"... Da bi se lamela sačuvala koliko je moguće, preporuka je da ne držite nogu na papučici kvačila dok čekate na semaforu ili nekoj dužoj koloni koja se jedva kreće. Takođe, na većim uzbrdicama koristite ručnu kočnicu za kretanje da ne bi sav teret pao na kvačilo i njene kompomente čiji radni vek može da traje od 50.000 pa sve do 150.000 kilometara, a često i više, a sve zavisi upravo od stila vožnje.

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.

BONUS VIDEO:

04:37
Šta nam donosi novi Zakon o bezbednosti saobraćaja? Izvor: Kurir televizija