Novi pravilnik o ocenjivanju učenika u osnovnim školama predviđa obavezu poništavanja pismenog zadatka ako više od polovine učenika u odeljenju na toj proveri znanja dobije jedinicu.
Takođe, nastavnik je dužan da obavesti đake koji će nastavni sadržaji biti na pismenom zadatku, najkasnije pet dana pre provere.
Raspored pismenih zadataka i pismenih provera dužih od 15 minuta upisuje se u dnevnik i objavljuje se za svako odeljenje na oglasnoj tabli škole, odnosno na veb stranici škole, najkasnije do kraja treće nastavne nedelje u svakom polugodištu.
Đačko znanje, prema novom pravilniku, može da se proverava na svakom času. Usmene i pismene provere znanja koje traju do 15 minuta, obavljaju se bez najave i učenik u toku časa može da bude ocenjen samo jednom.
U toku dana može da se planira najviše jedan pismeni zadatak i pismena provera duža od 15 minuta, odnosno najviše dve u nastavnoj nedelji.
Pravilnik predviđa da se, pored usmenog i pismenog ocenjivanja, sada i druge aktivnosti i rezultati mogu ocenjivati. Tako se kroz ocenu vrednuju đačke debate, radovi, crteži, posteri, pisanje eseja, učešće u različitim oblicima grupnog rada, rad na projektima...
U pravilnik su ugrađene norme Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja prema kome se učenik ocenjuje najmanje četiri puta u polugodištu u osnovnom i tri puta u srednjem obrazovanju.
Zaključna ocena je brojčana, vladanje učenika od prvog do petog razreda opisuje se opisno, a od šestog do osmog u osnovnoj školi i u svim razredima srednje ocenjuje se opisno tokom polugodišta i brojčano na kraju.
U Pravilniku je data i definicija ocene, koja predstavlja objektivnu i pouzdanu meru napredovanja i razvoja učenika, ali je pokazatelj i kvaliteta i efikasnosti rada nastavnika i škole.
(Tanjug)