
Zvanični start proizvodnje automobila "pežo" (Peugeot) i "sitroen" (Citroen) u novoj slovačkoj fabrici u Trnavi pretvorio je prostor bivše Čehoslovačke u "evropski Detroit".
Prostor na kojem je, poput američkog Detroita, koncentrisana automobilska industrija, ima realnu ambiciju da 2010. godine snabdeva svetska tržišta sa dva miliona automobila godišnje.
Francuski investitor uložio je u tu, već šestu veliku fabriku automobila u Slovačkoj i Češkoj, 700 miliona evra za pogon kapaciteta da proizvede 300.000 automobila godišnje.
Za mesec dana serijsku proizvodnju počinje i slovačka "Kia" (KIA) u obližnjoj Žilini, sa istim planom proizvodnje od 300.000 automobila do 2011. godine.
U bivšoj Čehoslovačkoj, koja postaje svetska velesila po proizvodnji automobila po stanovniku, sa traka silaze automobili pet svetskih marki.
Najveća je "škoda" (Skoda) iz Mlade Boleslave koja od 1991. posluje u okviru koncerna "Folksvagen" (Volkswagen), a ove godine u prodaju pušta 540.000 automobila.
"Folksvagen" ima montažni zavod i u Bratislavi, gde sa traka silazi 240.000 automobila godišnje.
"Pežo", "Sitroen" i "Tojota" (Toyota) proizvode 300.000 vozila u Kolinu blizu Praga a "Pežo" i "Sitroen" planiraju da do kraja godine u Trnavi proizvedu 60.000 automobila.
Peta fabrika u regionu, "Kia", biće otvorena u Žilini, a šesta u Češkoj, u Nošovicama, gde 2008. treba da počne proizvodnja 300.000 automobila južno-korejskog "hjundaija" (Hyundai).
Kada proradi i ta poslednja fabrika, automobilska industrija će u Češkoj zapošljavati oko 150.000 ljudi, a u Slovačkoj, prema procenama tamošnjeg Udruženja automobilske industrije, 93.000 radnika.
Stručnjaci u regionu, medjutim, upozoravaju na već osetan problem nedostatka kvalifikovanih radnika tehničkih struka za tolike fabrike automobila i na to da jednostrana orijentacija samo na tu granu može i Češkoj i Slovačkoj da se osveti u slučaju krize potražnje na svetskim tržištima.
Češki ministar industrije Martin Ržiman najavio je zato radikalne izmene u stimulansima i olakšicama za strana ulaganja.
"Neću dalje jeftine montažne zavode gde će strana preduzeća preseliti otpisane mašine. Smisao imaju samo ulaganja koja dižu nivo industrije", rekao je Ržiman.
Pomoć, dotacije i poreske olakšice od češke države ubuduće će dobiti i sitnija ulaganja, ali samo pod uslovom da donose najnovije tehnologije, a Češka je najviše zainteresovana i spremna da dotira ulaganja u avio industriju, biotehnologije i računarsku industriju.
(Beta)
Prostor na kojem je, poput američkog Detroita, koncentrisana automobilska industrija, ima realnu ambiciju da 2010. godine snabdeva svetska tržišta sa dva miliona automobila godišnje.
Francuski investitor uložio je u tu, već šestu veliku fabriku automobila u Slovačkoj i Češkoj, 700 miliona evra za pogon kapaciteta da proizvede 300.000 automobila godišnje.
Za mesec dana serijsku proizvodnju počinje i slovačka "Kia" (KIA) u obližnjoj Žilini, sa istim planom proizvodnje od 300.000 automobila do 2011. godine.
U bivšoj Čehoslovačkoj, koja postaje svetska velesila po proizvodnji automobila po stanovniku, sa traka silaze automobili pet svetskih marki.
Najveća je "škoda" (Skoda) iz Mlade Boleslave koja od 1991. posluje u okviru koncerna "Folksvagen" (Volkswagen), a ove godine u prodaju pušta 540.000 automobila.
"Folksvagen" ima montažni zavod i u Bratislavi, gde sa traka silazi 240.000 automobila godišnje.
"Pežo", "Sitroen" i "Tojota" (Toyota) proizvode 300.000 vozila u Kolinu blizu Praga a "Pežo" i "Sitroen" planiraju da do kraja godine u Trnavi proizvedu 60.000 automobila.
Peta fabrika u regionu, "Kia", biće otvorena u Žilini, a šesta u Češkoj, u Nošovicama, gde 2008. treba da počne proizvodnja 300.000 automobila južno-korejskog "hjundaija" (Hyundai).
Kada proradi i ta poslednja fabrika, automobilska industrija će u Češkoj zapošljavati oko 150.000 ljudi, a u Slovačkoj, prema procenama tamošnjeg Udruženja automobilske industrije, 93.000 radnika.
Stručnjaci u regionu, medjutim, upozoravaju na već osetan problem nedostatka kvalifikovanih radnika tehničkih struka za tolike fabrike automobila i na to da jednostrana orijentacija samo na tu granu može i Češkoj i Slovačkoj da se osveti u slučaju krize potražnje na svetskim tržištima.
Češki ministar industrije Martin Ržiman najavio je zato radikalne izmene u stimulansima i olakšicama za strana ulaganja.
"Neću dalje jeftine montažne zavode gde će strana preduzeća preseliti otpisane mašine. Smisao imaju samo ulaganja koja dižu nivo industrije", rekao je Ržiman.
Pomoć, dotacije i poreske olakšice od češke države ubuduće će dobiti i sitnija ulaganja, ali samo pod uslovom da donose najnovije tehnologije, a Češka je najviše zainteresovana i spremna da dotira ulaganja u avio industriju, biotehnologije i računarsku industriju.
(Beta)
Pridruži se MONDO zajednici.