Zvanični start proizvodnje automobila "pežo" (Peugeot) i "sitroen" (Citroen) u novoj slovačkoj fabrici u Trnavi pretvorio je prostor bivše Čehoslovačke u "evropski Detroit".
Zvanični start proizvodnje automobila "pežo" (Peugeot) i "sitroen" (Citroen) u novoj slovačkoj fabrici u Trnavi pretvorio je prostor bivše Čehoslovačke u "evropski Detroit".Prostor na kojem je, poput američkog Detroita, koncentrisana automobilska industrija, ima realnu ambiciju da 2010. godine snabdeva svetska tržišta sa dva miliona automobila godišnje.
Francuski investitor uložio je u tu, već šestu veliku fabriku automobila u Slovačkoj i Češkoj, 700 miliona evra za pogon kapaciteta da proizvede 300.000 automobila godišnje.
Za mesec dana serijsku proizvodnju počinje i slovačka "Kia" (KIA) u obližnjoj Žilini, sa istim planom proizvodnje od 300.000 automobila do 2011. godine.
U bivšoj Čehoslovačkoj, koja postaje svetska velesila po proizvodnji automobila po stanovniku, sa traka silaze automobili pet svetskih marki.
Najveća je "škoda" (Skoda) iz Mlade Boleslave koja od 1991. posluje u okviru koncerna "Folksvagen" (Volkswagen), a ove godine u prodaju pušta 540.000 automobila.
"Folksvagen" ima montažni zavod i u Bratislavi, gde sa traka silazi 240.000 automobila godišnje.
"Pežo", "Sitroen" i "Tojota" (Toyota) proizvode 300.000 vozila u Kolinu blizu Praga a "Pežo" i "Sitroen" planiraju da do kraja godine u Trnavi proizvedu 60.000 automobila.
Peta fabrika u regionu, "Kia", biće otvorena u Žilini, a šesta u Češkoj, u Nošovicama, gde 2008. treba da počne proizvodnja 300.000 automobila južno-korejskog "hjundaija" (Hyundai).
Kada proradi i ta poslednja fabrika, automobilska industrija će u Češkoj zapošljavati oko 150.000 ljudi, a u Slovačkoj, prema procenama tamošnjeg Udruženja automobilske industrije, 93.000 radnika.
Stručnjaci u regionu, medjutim, upozoravaju na već osetan problem nedostatka kvalifikovanih radnika tehničkih struka za tolike fabrike automobila i na to da jednostrana orijentacija samo na tu granu može i Češkoj i Slovačkoj da se osveti u slučaju krize potražnje na svetskim tržištima.
Češki ministar industrije Martin Ržiman najavio je zato radikalne izmene u stimulansima i olakšicama za strana ulaganja.
"Neću dalje jeftine montažne zavode gde će strana preduzeća preseliti otpisane mašine. Smisao imaju samo ulaganja koja dižu nivo industrije", rekao je Ržiman.
Pomoć, dotacije i poreske olakšice od češke države ubuduće će dobiti i sitnija ulaganja, ali samo pod uslovom da donose najnovije tehnologije, a Češka je najviše zainteresovana i spremna da dotira ulaganja u avio industriju, biotehnologije i računarsku industriju.
(Beta)