Novi trend u britanskoj industriji piva su marke sa manjim sadržajem alkohola, ali u premijum kvalitetu, kojima pivare, sa jedne strane, nastoje da pomognu da se ukloni pritisak na britansku vladu da pooštri propise o prodaji alkohola, a sa druge, nastoje da regrutuju nove potrošače, uključujući žensku populaciju.

Agencija Rojters izvestila je da proizvodjači dveju vodećih britanskih marki piva - "karling" (Carling) i "fosters" (Foster's) - nude ili testiraju na tržištu proizvode sa upola nižim sadržajem alkohola od standardnih marki, dok su proizvodjači premijum marki, kao što su "stela artoa" (Stella Artois), "beks" (Beck's) i "badvajzer" (Budweiser), lansirali proizvode sa istim sadržajem alkohola kao u standardnim varijantama.

Pivare su u poslednjih 20 godina podsticale britanske ljubitelje piva na potrošnju premijum piva, uglavnom iz kontinentalne Evrope, pri čemu su fenomenalan rast zabeležile marke "stela artoa", "kronenburg 1664" (Kronenbourg) i "grolš" (Grolsć).

Sada se, medjutim, trend menja.

Analitičari ističu da je nastupila reakcija protiv piva sa visokim sadržajem alkohola. Britanski ljubitelji piva sada više traže pivo kojeg se može popiti više za jednu noć. Pivo s nižim sadržajem alkohola može se češće piti i privući nove potrošače, uključujući žene.

Pivare ističu da je ovde reč samo o povećanju izbora za potrošače kako bi oni mogli piti pivo i za vreme ručka, pred važne sastanke, posle fudbalskog treninga i u mirne večeri tokom vikenda, bez bojazni od posledica koje nastaju ispijanjem piva sa visokim sadržajem alkohola.

Neke od najvećih britanskih pivara, kao što su "Kurs bruing" (Coors Brewing), "InBev" i "Skotiš end Njukasl - S&N" (Scottish and Newcastle Plc), već su lansirale ili na tržištu testiraju marke s niskim sadržajem alkohola, kao što čine i američka džinovska pivara "Anhojzer Buš" (Anheuser Busć) i irska "Ginis" (Guinnes).

Proizvodjač marke "karling", pivara "Kurs", filijala kompanije "Molson kurs bruing", lansirala je prošle godine marku srednje jačine "karling C2" s dva odsto alkohola, paralelno s glavnom markom sa 4,1 odsto alkohola.

"Ta marka je namenjena zaposlenima koji žele aromu i osveženje, ali ne obavezno i alkohol", ukazao je Pol Hegarti (Paul Hegarty) iz pivare "Kurs" i podsetio da marke srednje jačine već učestvuju sa 13 odsto u prodaji u barovima.

Niži sadržaj alkohola znači i niže cene, tako da jedan vodeći britanski lanac supermarketa prodaje "C2" po 1,50 funti (2,83 dolara) po litri, u poredjenju sa cenom "karlinga" od 1,76 funti.

Najveća britanska pivara S&N, vlasnik marke "fosters" u Evropi, poslednjih meseci je probno točila pivo "fosters kvenč" (Quenć) sa dva odsto alkohola u odabranim britanskim pabovima, paralelno sa tradicionalnim pivom "fosters" jačine od četiri odsto.

Čak i džinovski proizvodjač žestokih pića i piva "Diageo" testira marku "ginis" srednje jačine od 2,8 odsto u 80 irskih pabova, uz tradicionalni "ginis" sa 4,2 odsto alkohola, ali je, kako je napomenuo, još suviše rano govoriti o masovnom marketingu.

Analitičari ističu da bi ovakva inicijativa mogla biti najava povratka piva slabije jačine, kakvo je pre 50 godina bilo tradicionalno britansko lako pivo jačine tri odsto ili manje, koje su obično pili industrijski radnici.

Uporedo sa smanjenjem sadržaja alkohola za polovinu kod standardnog piva, pivare smanjuju jačinu i premijum piva na standardni nivo od četiri odsto, sa sadašnjih pet procenata.

Najveća svetska pivara, belgijski "InBev", lansirala je pre šest meseci verziju od četiri odsto svoje marke "beks", koja se proizvodi u Bremenu u Nemačkoj, pod nazivom "beks četiri", i to samo na britanskom tržištu, uporedo sa pivom "beks" jačine od pet odsto.

Pivara je pre tri meseca, podstaknuta uspehom marke "beks četiri", iznela u britanske pabove pivo "piterman artoa" (Peeterman) sa četiri odsto alkohola kao dodatak svojoj marki "stela artoa" sa 5,2 odsto alkohola, najprodavanijeg premijum piva u Britaniji i treće najprodavanije marke uopšte.

"Obe slabije marke su postigle dobar uspeh i stekle naklonost potrošača", rekao je portparol "InBeva" za Britaniju Robert Brus (Bruce) i dodao da je njihova cena između cena standardnog piva i premijum marki.

Američka džinovska pivara "Anhojzer-Buš" lansirala je marku "bad silver" kako bi zadovoljila potrošače koji traže premijum marke, ali sa nižim sadržajem alkohola.

Kompanija proizvodi "bad silver" u svojoj pivari u Londonu, a ta marka je ušla u britansku distributivnu mrežu u julu. "Bad silver" sadrži 4,1 odsto alkohola, u poredjenju sa "badvajzerom" (Budweiser) čija je jačina pet odsto.

U medjuvremenu je "InBev" lansirao slabiju verziju najprodavanije belgijske marke "jupiter" koja sadrži 5,2 odsto alkohola, pod nazivom "jupiter blu" (Blue) sa 3,3 odsto alkohola, što može biti znak da ljubitelji piva u kontinentalnoj Evropi, koji su odavno navikli na marke "karlsberg" (Carlsberg) i "hajneken" (Heineken) sa pet procenata alkohola, možda traže novi, širi izbor.

(Tanjug)