Nedavno je u Srbiji pokrenuta akcija "Solidarna klopica", putem koje ljudi koji nemaju novca, ipak mogu da dođu do hrane. Inicijativa je došla od strane sajta Kioskpages koji je vlasnicima pekara i prodavnica brze hrane ponudio besplatnu stranicu na sajtu, a zauzvrat ti objekti u svoje izloge stavljaju poseban plakat na kojem je jasno naznačeno koliko je solidarne hrane u tom momentu obezbeđeno.

Ideja je prvobitno nastala u Evropi i to u vidu takozvane "kafe za kasnije" koja je podrazumevala da gosti kafića plate pored svoje, još jednu kafu za nekoga ko nema novca, a kafić onda u izlogu stavi obaveštenje da je određen broj kafa "ostavljen za kasnije".

Međutim, organizatori akcije su smatrali da je u Srbiji siromašnima potrebnija hrana.

"Ideja je da ljudi koji dođu po hleb recimo, plate dva, sa sobom ponesu taj jedan, a drugi ostane za ljude koji ne mogu to da priušte", objašnjava Nina Miloš, pokretač akcije.

Na taj način profitiraju svi – vlasnici pekara dobijaju besplatnu reklamu i povećan promet, siromašni dobijaju obrok, a humani ljudi mogućnost da pomognu nekome.

Akcija je naišla na odličan odziv širom Srbije, pa se pojedine pekare i prodavnice brze hrane same interesuju i prijavljuju za nju. Međutim, u Beogradu, gde je sajt i osnovan, situacija je drugačija.



"U Beogradu je ova akcija išla najsporije, jer smo ovde imali mogućnost da idemo od pekare do pekara kako bi pitali ljude da se uključe. Većina ljudi je bila sumnjičava prema akciji jer nisu znali šta treba da urade konkretno. Mislili su da će im oduzimati dosta vremena, dok su neki odgovarali da ne bi trebalo da im ja i moje kolege organizujemo posao", ističe Nina.

U Srbiji ukupno 20 pekara i prodavnica brze hrane podržava ovu akciju, dok je u Beogradu pet takvih objekata. U jednom od njih, koji se nalazi u ulici Vojvode Stepe, su nam rekli da svakodnevno ima kupaca koji su voljni da plate solidaran obrok.
Ipak, radnice pekare i gazda se žale da im smetaju medijska pažnja, novinari i kamere i "da su znali da će to tako biti ne bi se ni priključili".

Malo dalje niz ulicu, prodavnica brze hrane "Banjalučki ćevap". Roštilj majstor nam je rekao da do sada nijedan kupac nije izrazio želju da plati dodatni obrok.

Organizatori ističu da su ipak zadovoljni kako akcija napreduje i da su u Novom Sadu, recimo, pekare direktno povezane sa Svratištem i na kraju dana im dopremaju hranu koja je obezbeđena.

Na onlajn društvenim mrežama je akcija je dobila veliku podršku u vidu lajkova i šerova, ali su se pojavili i komentari u kojima ljudi izražavaju sumnju da će ugostitelji zaista proslediti plaćenu hranu do najugroženijih.

"Za sada nismo imali nikakvih žalbi i pozivamo sve putem medija da ne iskorišćavaju ovo, jer ova akcija je zaista humanitarna. Do sada je išla u dobrom smeru i nadam se da je niko neće zloupotrebiti, jer smo uvek imali dobar kontakt sa tim pekarama i sa njima odlučivali o strategiji koju će oni dalje primenjivati u vezi sa ovom akcijom", objasnila je Nina.

Organizatori akcije se nadaju da će s vremenom sve više ljudi biti obavešteno o njoj, a ohrabruje činjenica da se ideja proširila i na Makedoniju gde su dve pekare uvele mogućnost kupovine solidarne klopice.

(MONDO/Marija Atanasković)