Oko 14 odsto učenika završilo je osnovnu školu sa peticama iz svih predmeta, a u nekim školskim upravama broj vukovaca je još veći.

Najnovija analiza junskog završnog ispita pokazuje da je na području Školske uprave Leskovac svaki peti učenik iz prošle generacije osnovaca nosilac Vukove diplome (19,7 odsto), a 17 odsto učenika na području školskih uprava Niš, Jagodina i Kosovska Mitrovica.

Da se u osnovnim školama masovno poklanjaju visoke ocene, svedoči i podatak da je prosečna ocena prošle generacije osnovaca 4,09. Čak 43 odsto đaka završilo je osnovnu školu sa odličnim uspehom, 33,8 odsto sa vrlo dobrim, svaki peti učenik je bio dobar, a 1,6 odsto je dovoljnih.

Prosečne ocene govore o izraženoj tendenciji zaključivanja viših ocena, što znači da je u grupi odličnih bilo najmanje onih sa prosekom 4,5, a najviše vukovaca, dok je u kategoriji vrlo dobrih najmanje učenika sa prosekom 3,5.

Analiza koju je uradio Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja potvrđuje da školski uspeh nije uvek merilo znanja. Uprkos tome što je na poslednjem završnom ispitu bilo 25 odsto poznatih zadataka i što je test bio "provaljen", đaci su u celini gledano postigli lošiji rezultat iz srpskog nego godinu dana ranije.

U junu je prosečan broj poena iz srpskog bio 11,6, a 2012. godine 13,3, dok je iz matematike zabeležen sličan rezultat - nešto više od 10 poena, od maksimalnih 20.

U odnosu na republički prosek koji iznosi 500 poena, prosečno postignuće vukovaca iz srpskog iznosi 598 poena, a iz matematike 617. Međutim, u 21 okrugu pojedini vukovci su iz srpskog ostvarili rezultat ispod republičkog proseka, a u 14 okruga iz matematike.

Prema uspehu na završnom ispitu iz srpskog jezika, ispod republičkog proseka je 20 od 31 okruga, a iz matematike 17.

Najlošije rezultate su postigli đaci iz Pećkog i Prizrenskog okruga, a natprosečne učenici iz Beograda, Nišavskog i Pčinjskog okruga, kao i iz Južnobačkog (na testu iz matematike).

Iako stepen razvijenosti opštine direktno utiče na učenička postignuća, odnosno njihov uspeh opada kako je opština siromašnija, i na poslednjoj maloj maturi je primećeno da su neke škole u nerazvijenim sredinama postigle neobično visoke rezultate. Primer za to je pomenuti Pčinjski okrug.

Zanimljivo je da treću godinu zaredom devojčice imaju statistički značajno više postignuće na maloj maturi od dečaka. One su uspešnije i po ocenama, a u prošloj generaciji osnovaca među vukovcima je 64,5 odsto učenica.

Analiza rezultata male mature pokazala je i da su na testu iz srpskog đacima bila najteža pitanja iz gramatike, leksike i narodnog i književnog jezika, a najlakša iz oblasti veština čitanja i razumevanja pročitanog.

U matematici, najviše teškoća je bilo sa zadacima iz algebre i funkcijama, a najmanje sa obradom podataka. Ipak, ovo nije objektivna slika učeničkog znanja, jer pitanja i zadaci iz oblasti koje su bile zastupljene u testovima na maturi nisu bila jednake težine, piše "Danas".