Međugradski i međunarodni autobusi u dogledno vreme više neće prolaziti centrom Beograda a ni teretna luka sa ogromnim stovarištima se neće nalaziti na samo koji kilometar od Trga Republike, neki su od planova koje za razvoj srpske prestonice ima Urbanistički zavod Beograda.

Autobuska stanica se iz današnje Savamale a budućeg Beograda na vodi uskoro seli preko Save, u novobeogradski Blok 42 (kod Belvila). Ali to neće biti samo seoba glavne autobuske stanice, jer će Beograd dobiti i još šest manjih terminala, jer nema potrebe da svi autobusi stižu na isto mesto.

Pored glavne stanice u Bloku 42 (blizu Delta sitija), u planu je da se naprave manje autobuske stanice, sa dolaznim i odlaznim peronima, kaže za "Novosti" dr Nebojša Stefanović, direktor Urbanističkog zavoda Beograda.

"One će rasteretiti prevoz, a građanima iz svih delova grada biće putovanje dostupnije nego da idu samo na jednu stanicu. Nove autobuske stanice, prema ovom planu, nalaziće se u Zemunu kod novog mosta, na Trošarini, u Železniku, u Ustaničkoj ulici, kod Bogoslovije i na Banovom brdu", kaže Stefanović.

Pored izgradnje autobuske, na Novom Beogradu će se urediti i postojeća železnička stanica Novi Beograd (kod popularnog Buvljaka). U toku je konkurs, a već u junu znaće se pobednik.

Druga velika promena u glavnom gradu vezana je za Luku Beograd koja će ubuduće poslovati na manjoj površini od one koju trenutno ima. Tačnije, ostaće joj ono što sada koristi, dok će se prostor gde se nalaze prazni magacini i fabrike - tranformisati. U planu postoje i dve lokacije gde bi mogla da se izmesti Luka. Jedna je u Pančevačkom ritu, a druga u ritu Velikog Sela. Konačnu reč imaće republičke i gradske vlasti.

Urbanistički zavod uveliko priprema planove detaljne regulacije i za druge strateške projekte, kao što su severna i spoljna magistralna tangenta, koji se protežu od mosta Zemun - Borča do Pančevačkog puta.

"Radimo planove i za unutrašnji magistralni poluprsten, od Mosta na Adi, tunelom ispod Topčiderskog brda do Autokomande, pa urbanim jezgrom do Pančevačkog mosta", priča dr Nebojša Stefanović.

Zavod ima obiman posao i za intermodalni terminal koji će se nalaziti u Batajnici, na većoj površini. Tu je planirana privredna zona i strateški je bitno da se poveže zbog blizine dva auto-puta, dva aerodroma i železnice.

Veliki planovi vezani su i za nekadašnje fabričke gigante, kao što su IMT na novom Beogradu i IMR u Rakovici.

"Strateški je da se sve industrijske zone izmeste iz grada, kao i da se taj prostor transformiše za komercijalno-stambene sadržaje", jasan je Stefanović.

U Zavodu ne kriju da im najveći problem predstavljaju oni delovi prestonice gde su građani divlje gradili. Prema Stefanovićevim rečima, tu nije određeno zemljište javne namene, a nije urađena ni infrastruktura. Kao najkritičniji označeni su Altina, Kaluđerica, Busije, Kamendin, Mali i Veliki Mokri Lug i Zavod za njih uveliko priprema planove detaljne regulacije.

Urbanistički haos, nastao višedecenijskim nemarom, Urbanistički zavod Beograda od 2003. pokušava da "ispegla". Već narednih nekoliko mesci treba da bude usvojen Generalni urbanistički plan, u koji su uključene i sve opštine kroz planove detaljne regulacije.

Zakoni o planiranju i izgradnji, koji su doneseni 2003. i 2009. godine, postavili su nove standarde, kojima se čitav sistem morao prilagoditi. Žestokim radom, metar po metar, čitava površina Beograda je prošla kroz ruke stručnjaka iz ove institucije, koja je osnovana davne 1948. godine.

"Čitav jedan nov sistem urbanizma je urađen. Od 56.000 hektara građevinskog zemljišta, četvrtina ima urbanističke planove koji su na snazi. Druga četvrtina je u fazi izrade i biće gotova do kraja godine, dok kod treće postoji osnov za izdavanje građevinske dozvole kada se usvoji deset planova generalne regulacije", objašnjava Stefanović.