Na šta se žale ?
Dimitrijević ističe da je ovakvim načinom kontrole već sprovedena i kazna i navodi neke od drastičnih primera, kako kaže, represivnog ponašanja.
”U lokalu Frida i Sofi u Beton hali poreska je upala u 21 sat i lokal je bio zatvoren sve do ponoći. Još drastičniji primer je zatvaranje kafića “Dorijan Grej” u Ulici Strahinjića Bana – u lokal su ušli u ponoć i držali ga zatvorenog pet sati, a oko tri časa iza ponoći su zvali i knjigovođu da dođe da im pojasni neka neslaganja”, istakao je Dimitrijević i dodao da je to zaista uvreda i za goste i za vlasnike lokala. Gosti, pošto ne završe konzumaciju, ne plate porudžbinu, pa vlasnik i tu gubi.
Članovi glavnog odbora Udruženja ugostitelja navode da im svakako najteže pada zatvaranje lokala na nekoliko dana, pa i nedelja i da se za bukvalno i najmanji navodni prekršaj primenuje ta kazna.
Kažu da im se na teret najčešće stavlja neizdavanje fiskalnih računa:
“Prekršaj je ako sok od kajsije od 0, 25 litara otkucamo na fiskalnom računu a gost je poručio sok od jagode, to se tretira kao neizdavanje računa. Takođe, i vreme na fiskalnim kasama kasni, ali smo opet mi krivi za to i lokal zatvore na dva, tri dana. U obavezi smo da pitamo goste i u kojim apoenima plaćaju i da čak i to ukucamo na kasi jer nam je softver za trgovce…I zbog toga su nas zatvarali”, kaže Dimitrijević i dodaje:
“Postoji problem i kada je reč o bakšišu. Svuda u svetu je normalno i podrazumeva se da bakšiš postoji dok kod nas ne postoji. Konobari moraju da kriju novac, jer ako im u džepu nađu i 100 dinara, i to se tretira kao da nije izdat fiskalni račun.
Prema rečima Aleksandra Krivokapića, takođe člana glavnog odbora Udruženja ugostitelja, poreznici ignorišu specifičnost te profesije i činjenicu da su viškovi i manjkovi neminovni, i takve slučajeve takođe smatraju prekršajem.
”Ako nađu tri flaše piva i dve flaše kisele vode manjka odmah zatvaraju radnju.”
Nenad Danković iz odbora Opšteg udruženja ugostitelja kaže da se dešava i da proble nastane ako se plati pola u gotovom, pola karticom, jer i tada se smatra da račun nije izdat.
Šta traže?
Prema rečima predstavnika ugostitelja, hotelijera i restoratera, članova Unije poslodavaca kaznena politika zatvaranja objekata je kontraporoduktivna kako za državu, tako i za preduzetnika, zaposlene i sve dobavljače u lancu PDV. Oni navode i da nedefinisanost i nepreciznost propisa, kojim se jednoj osobi daje pravo da odlučuju o roku zatvranja bez obzira o kakvom se prekrašaju radi, ostavlja i veliki proctor za korupciju, samovolju i dvostruke standarde.
Stoga, preduzetnici predlažu izmene propisa ali i zajedničku borbu sa Unijom poslodavaca i udruženjem hotelijera i restoratera Srbije, za izmene zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji.
Rešenje problema vide ovako:
1. Kazna zatvaranja objekata mora biti jasno i nedvosmisleno izbrisana iz propisa.
2. Kategorija bakšiša- napojnice mora biti tolerisana do 10 odsto od prometa koje to osoblje ostvari tokom radnog vremena. Taj procenat , kako kažu, u nekim zemljama ide i do 25 odsto.
3. Popisom šanka se mora tolerisati neslaganje robe, do 10 odsto od prometa koji ugostiteljski objekat ostvaruje dnevno.
4. Inspekcijska kontrola ne sme biti automatski i kazna, kao što je sada slučaj, već su inspektori dužni da kontrolu obavljaju ne ometajući proces rada. U protivnom bi trebalo da snose konskevence. Ugostitelji smatraju da bi prva kontrola trebalo da bude savetodavna, da se nepravilnosti zapisnikom samo konstatuju, uz davanje roka da se iste i otklone.
5.Takođe, smatraju, trebalo bi zabraniti ili ukinuti plaćanje kazne u gotovini.
Ono što je na današnjoj konerenciji istaknuto je i da rad inspekcije kakav je kod nas ne postoji u zemljama EU.
"Svugde u svetu lokali se zatvaraju isključivo i samo iz sanitarnih razloga, osnosno zbog zdravlja ljudi.
"Verujte. Svi stranci koji žive u Srbiji ili su ovde kao turisti su ubeđeni da je ugostiteljski objekat zatvoren jer je kuhinja zaprljana. Tako je jedan stranac nakon što je čuveni restoran Madera otvoren posle 32 dana pitao : "Jel kuhinja sada u redu?"
Ugostitelji i poslodavci smatraju i da je veliki problem siva ekonomija i da se tu ništa ne rešava.
Prema ranijim podacima Ministarstva privrede, oko 40 odsto ugostiteljskih objekata u Srbiji posluje u sivoj zoni, dok oko 60 procenata radi u legalnim tokovima, rekao je predstavnik Unije poslodavaca Srbije Stevan Rodić.
"Prema procenama Unije poslodavaca Srbije taj odnos je negde pola-pola", naveo je on.
Rodić je istakao da u oblasti ugostiteljstva kontrolu sprovodi između 26 i 27 inspekcijskih službi, dok, poređenja radi, proizvođači oružja imaju između šest i sedam inspekcija koje kontrolišu njihov rad.
On je postavio pitanje koliko je privrednih subjekata koji u ovoj oblasti rade "na crno" prevedeno u legalne tokove, zahvaljujudi radu inspekcija i podsetio da su kazne za one koji rade nelegalno -zaplena 20 odsto od zatečene robe, rok od dva meseca da se prijavi, a ukoliko to ne učini sledi mu zabrana rada.
Rodić je mišljenja da se veliki novac obrne u nelegalnim tokovima i da samo u državi koja je skupa, cvetaju mito i korupcija, jer svakom privredniku je bolje da posluje legalno, ali za to država mora da stvori ambijent.
Zbog svih ovih, kako kažu, nagomilanih problema predstavnici Udruženja ugostitelja Beograda, Unije poslodavaca Srbije i Udruženja hotelijera i restoratera Srbije suta će od 12 do 13 sati ispred svojih lokala ispijati kafe, čitati novine.
Ovo je, smatraju, jedini način da skenu pažnju nadležnih ministarstava, jer dosadašnji pokušaji nisu urodili plodom.
(J.S)
Bolan poraz Crvene zvezde u Milanu: Radonjićeva bomba nedovoljna, prolaz u Ligi šampiona nemoguća misija!
"Ovo je sramota za Ligu šampiona, nas ovde ne žele": Vladan Milojević prekinuo ćutanje u Milanu i žestoko udario
"Ma ovde nema govora, skočio sam sa stolice kad sam video": Srpski sudija zgranut gledao kako kradu Zvezdu
NOVO NA MONDO PORTALU: Probaj MONDO sudoku, svaki dan u 19h nova igra!
"Navijači nas već vide na fajnal-foru": Marinković zna da su igrači gladni, ali je oprezan