Trase prve tri linije metroa u Beogradu trebalo bi da budu poznate krajem godine, a tokom narednih godinu i po dana mogla bi da počne izrada glavnih projekata, najavio gradonačelnik Siniša Mali.
Prve mašine na gradilištu metroa, ako ne bude nepredvidenih okolnosti, mogle bi da se zacuju do kraja 2018. godine, rekao je Mali "Politici".
"Dugorocno i strateški, Beograd ne može bez metroa, ali onako kako ga je zamislila prethodna vlast, bilo je neodgovorno. Ne možemo da investiramo milijardu i po evra zha prvu liniju, a da ona ne prikuplja dovoljno putnika", naveo je Mali.
Zato ce prve linije u saobracajnoj strategiji biti osmišljene na osnovu brojanja putnika, trendova u razvoju grada, planova za ostale vidove javnog saobracaja...
Pažljivo ce morati da se utvrdi i koliki ce biti troškovi održavanja, jer ce od toga zavisiti i cena karte.
Mali istice da su za buduci razvoj prestonice, osim metroa, važna i dva mosta i dva tunela.
"Trenutno se radi idejno rešenje tunela koji ce ici ispod Ekonomskog fakulteta. Dve opcije radimo. Jedna je da on sa sve cetiri trake izlazi na Bulevar despota Stefana, a druga da sa dve izlazi tu, a sa ostale dve u Dunavsku ulicu. Mogli bismo da krenemo da ga radimo 2018. godine. U planu je i most na Adi Huji koji cebiti deo spoljne magistralne tangente", kaže Mali.
On napominje da je jednako važna i gradnja topciderskog tunela i obnova Starog savskog mosta.
"Razmatramo da li ce taj tunel izlaziti direktno na Autokomandu ili ce se ulivati u autoput. Važan je i Most na Adi koji ce postati potpuno funkcionalan tek kada se tunel izgradi, kada ase do kraja naredne godine zaveše veze sa Tošinim bunarom, i kada se postave tramvajske šine, a one bi mogle da budu postavljene pre pocetka obnove Starog savskog mosta", navodi Mali i najavljuje da ce na Starom mostu, na kojem ce radovi poceti za godinu dana, ostati luk.
"Na sadašnjim stubovima po sredini bice uradena saobracajnica za tramvaje, a sa njihove leve i desne strane i trake za automobile. Postojeci most bice isecen i podignut iznad ovih saobracajnica. Na tom gornjem delu, do koga ce se dolaziti stepenicama, bice zelenila i raznovrsnih sadržaja za pešake. Sva ova cetiri projekta vrede oko 450 miliona evra, što je manje od cene Mosta na Adi", kaže Mali.
Plan je da se grad u narednih nekoliko godina vrati pešacima, biciklistima i turistima.
U ponedeljak ce biti predstavljeni projekti šest podzemnih garaža za ciju gradnju bi tender trebalo da bude raspisan do kraja godine - garaže na Studenstkom trgu i Trgu Republike, Kosancicevom vencu, u Skrelicevoj, Kosovskoj i na Ðermu.
"Prve tri su nam uslovi da i ostale ulice oko centra do 2019. godine preuredimo za pešake. Do kraja meseca pocece radovi na Obilicevom vencu, a na prolece obnova podzemnih prolaza na Terazijama. Probicemo i prolaz ka buducem preuredenom Terazijskom platou", kaže Mali.
Krajem oktobra mogla bi da pocne i obnoca 66 fasada u centru grada. One ce dobiti antigrafit zaštitu i dekorativno osvetljenje.
"U oktobru bi trebalo da dobijemo i Fond za energetsku efikasnost iz kojeg ce se obnavljati zgrade, ali i javno osvetljenje koje ce polako postajati 'smart'", najavljuje Mali.
Trg Slavija i Bulevar oslobodenja su medu prvim saobracajnicama koje ce dobiti novi izgled, ali i Kneza Miloša i Ruzveltova. Od posla se nije odustalo, samo je neuspeli tender za Slaviju i bulevar pomerio rokove.
"Ruzveltova treba da se radi na prolece 2017. pa je namera da sa EBRD-om napravimo tender za sve tri saobracajnice. Za Kneza Miloša projekat obnove ce biti gotov do juna 2017. ali sacekace se kraj obnove ove tri", objašnjava Mali i dodaje da bi tokom 2018. obrise mogao da menja potes od Kraljice Marije do Sportskog centra na Dorcolu.
Od "25. maja" do Ade planirano je neisprekidano šetalište, a uredenje Sava promenade bice nastavljeno narednog septembra. Arapski investitor ce je raditi do Sajma, a grad do Ade Ciganlije.