Deonica je duga 17,6 kilometara i povezuje autoputem ceo potez od Beograda do Čačka od 120 kilometara. Završetkom i tog dela autoputa "Miloš Veliki" od Beograda do Čačka će se od danas stizati za oko sat vremena. Na današnjoj svečanosti otvaranja autoputa, Vučić je uspeo da dobije obećanje kineskih izvođača radova i za završetak radova na putu do Požege do kraja 2021. godine, čime će i put do Zlatibora biti skraćen na samo dva sata.
Naime, Vučić je na početku ceremonije prišao predstavnicima kineske kompanije CCCC koji su obećali završetak radova na autoputu do Požege. On je rekao da su radovi na deonici Surčin - Obrenovac završeni pre roka. "Za tačno dve godine ići ćemo i do Miloševe Požege autoputem, i oni će (Kinezi) to da ispune. Građani više neće mučiti vožnjom kroz ovčarsko-kablarsku klisuru. Lučani će da procvetaju. Čačak postaje centar sveta", rekao je predsednik.
"Taman mi je vreme da tada završim mandat i mogu na ponosno da odem", rekao je Vučić kineskoj delegaciji povodom najave termina o završetku radova na putu do Požege.
On se našalio i sa direktorom Puteva Srbije Zoranom Drobnjakom rečima - "to si ti Drobnjak sve nameštao za Čačak".
Novinari sa lica mesta prenose da Čačani danas slave jer smatraju da će ovaj put doprineti dolasku stranih investitora. Pored toga, važno je i što će zbog novog puta biti smanjen broj nesreća i smrti na Ibarskoj magistrali, koja je pre "Miloša Velikog" bila dominantna saobraćajna veza ka gradu.
Inače, Vučić, premijerka Ana Brnabić, Milorad Dodik i Zorana Mihajlović vozili su se autobusom novom deonicom puta, što je ujedno i prvi prolazak nekog vozila na toj trasi.
POGLEDAJTE FOTOGRAFIJE i SNIMKE:
Na svečanoj ceremoniji otvaranja autoputa, koja je počela oko 12 sati prva je govorila ministarka Mihajlović koja je ukazala na značaj radova za celu Srbiju.
Predstavnik kineske kompanije koja je radila put rekao je okupljenima, Čang Sijaoujen u ime kompanije CCCC zahvalio je Vladi, ambadsadama, sponzorima na izvanrednom doprinosu realizaciji projekta. "Trudićemo se kao i do sada da kvalitetno gradimo puteve, a naš rad će biti simbol prijateljstva Srbije i Kine", rekao je.
Oukupljenim se obratio i Milorad Dodik koji je ocenio da je ovo godina uspeha u Srbiji, ali i pobeda svih onih koji žive u RS. Put vodi i ka delu RS, ka Višegradu, rekao je i čestitao i zahvalio se Vučiću na tome što je Srbija postala najjača u regionu.
Ambasadorka Kine Čen Bo obratila se na srpskom jeziku i poručila da je ovo veliki događaj u saradnji Kine i Srbije. "Izgradnja puteva je prvi korak ka bogatstvu", rekla je Bo, navodeći da se tako kaže u njenoj zemlji. Ona je podsetila na sve zajedničke infrastrukturne poslove Srbije i Kine i ocenila da može samo da ponovi rečenicu "U Srbiji ništa više nije daleko". "Hvala vam što ste pokazali kineski kvalitet i tehnologiju ovde u Srbiji i celoj Evropi"; rekla je ona zahvaljujući se kineskim radnicima koji su radili na putu. Ona je na kraju poželela i svima srećnu slavu - Svetog Nikolu, ali i Novu godinu. "Želim da večno traje čelično prijateljstvo Srbije i Kine", rekla je.
Predsednik Srbije dobio je najveći aplauz. On je rekao "Dragi narode, dobar vam dan, čestitam vam na završenom autoputu Beograd - Čačak". Zahvalio se ogromnom broju ljudi koji je prisustvovao svečanosti. On je ocenio da će taj put da preporodi centračlnu Srbiju.
"Danas su se Beograd i Čačak probudili i odlučuili da krenu jedan ka drugom, da postanu bliski a sa njima i okolna sela. Beograd i Čačak postali su deo velike porodice. Od sutra ujutru svalko će da uštedi sat vremena da provede sa porodicom ili radeći. Srpski narod postao je bogatiji za više vremena i više fabrika".
Vučić je rekao da želi da u istoriji ostane zapamćen po jednoj reči.
"Dovoljna je samo jedna reč - Put i to postaje reč decenije ovde kod nas u Srbiji. To je reč u koju sve staje, gura nas u novi put, novi poduhvat, to je jedina reč po kojoj želim da budem zanapamćen", rekao je srpski predsednik.
"Mislim da je to najbolji poklon koji Srbiji možemo da damo, posle godine krriza, tranzicija, neobnovljenih puteva. Za nekoliko dana predstavljamo ambicionzni investicioni plan, kada ga završimo građani će mnogo manje vremena provoditi vozeći, a mnogo više živeći...Nećemo da se zaustavimo, nastavićemo da radimo iz dana u dan. To radimo zato što moramo. Mnogo godina nije rađeno ništa da se povežemo sa komšijama. Sada je drugačije. Srbija je na prvom mestu u regionu po broju investicija, po broju izgrađenih puteva. Ne bi doveli strane kompanije da im prvo nismo obećali autoput", rekao je predsednik.
Naglasio je da uvek ima i onih koji drugačije misle:
"Uvek ćete videti ljude kojima nešto smeta i svemu pronađu manu, to su oni koji i na poslu kad nisu zadovoljni, pa kad se vrate mlate žene i decu. Ali sam siguran da u Srbiji postoji 99 odsto dobrih ljudi koji znaju da poštuju vredan rad naših radnika, koji su se trudili i po ciči zimi da bude put izrađen".
On se obratio ambasadorki Kine u Srbiji kojoj je obećao da će za dva dana i on izgovoriti rečenicu na kineskom jeziku, uzvraćajući joj zbog govora na tečnom srpskom jeziku.
"Nikada se u Srbiji nije dogodilo da tako veliki infrastrukturni projekat završimo bez kađnjenja i bez dodatnog zahteva za plaćanje. Samo zahvaljujući predsedniku Siju, koga ćemo sledeće godine da dočekamo bolje od bilo koga. Zahvaljujći njemu, spasili smo Smederevo, Bor, a mi smo pre toga razmišljaji da zatvorimo rudnik. Hvala vam kineski prijatelji, ovo je naša, ali i vaša kuća", rekao je.
"Hvala vama gospodine Dodik što se uvek radujete uspesima Srbije. Zorana, čestitam vama i ljudima u ministarstvu...Ana, čestitam tebi veliki su ovo uspesi. Zajedno smo mnogo toga smo uradili i ni iza koga neće ostati toliko puteva i pruga, po tome ostajete u istoriji a ne pos busanju u prsa i hvalospevima koje o sebi izričete".
Naglasio je da nije u stanju da opiše, niti da nađe reči koiko je radostan.
"Pritisnuo sam (predstavnika kineske firme CCCC) Džanga da obeća da će put do Požege biti za dve godine. Do Zlatibora će biti dva sata put za dve godine. Nije lako opisati sreću kada ovako nešto radite. Kada od Čačka do Beograd stižeš za sat, od Niša do grancie sa Severnom Makedonijom stigneš za sat, kada gradimo puteve prema Crnoj Gori, Republici Srpskoj...Da svuda u Srbiji stignete, da više ništa u Srbiji ne bude daleko, da nam dođu fabrike i investicije. Srbija više nije ona zemlja od pre sedam godina, nije zemlja krize i bezbnađa, postaje zemlja hrabrih ljudi koji veruju u svoj rad. Promenili smo je zajedno, izgradili i povezali, ali to i dalje nije dovoljno, od vaš tražim građani još više energije, da Srbiju menjamo još brže, da nam zemlja ubrzano diše", rekao je Vučić i zaključio:
O AUTOPUTU I RADOVIMA
Novi autoput ima ukupno 12 mostovskih konstrukcija, raspona od 11 do 1.581 metra, kao i dve velike petlje Surčin i Obrenovac.
Najveći most kod Obrenovca dužine 1.581 metar i širine 29 metara, na ušću Kolubare u Savu, urađen je sa 27 stubova i 33 raspona, a ugrađeno je 88.000 kubika betona i više od 11.500 tona aramature.
Most je najatraktivija građevina na trasi, a zanjimljiv je i način na koji je građen - iz vode.
Takođe, u trasu autoputa od Surčina do Obrenovca ugrađeno je više od 2,7 miliona kubika peska i oko 190.000 tona asfalta.
Veliki most kod Obrenovca sastoji se od južnog i severnog pristupnog mosta, kao i glavnog mosta koji je građen sistemom "krletke", što podrazumeva istovremenu izgradnju pristupnih mostova i spajanje prema glavnom rasponu koji je dugačak 185 metara.
Raspon između stubova na mostu je 275 metara.
Taj most je u junu ove godine spojio surčinsku i obrenovačku stranu, to jest obale Boljevaca i Bariča.
Inače, na tom mestu se nalazi i najveći plovni put Save u širini od 150 metara.
Otvaranjem autoputa od Surčina do Obrenovca, autoput "Miloš Veliki" će preko Surčinske petlje biti povezan sa Koridorom 10 i Beogradom.
Deonica je podeljena na pet sektora: pored izgradnje mosta, podrazumeva nadzvožnjak preko pruge Ostružnica - Batajnica, kao i dve petlje Surčin i Obrenovac.
Petlja Surčin povezuje novu trasu autoputa sa obilaznicom oko Beograda odnosno budućim putem od Novog Beograda do Surčina, to jest od Vojvođanske ulice i Bulevara Jurija Gagarina.
Surčinska petlja spaja autoputput E-75 sa autoputem E-763 (Miloš Veliki) odnosno putne koridore 10 i 11.
Ta petlja nalazi se otprilike između petlje Dobanovci i ostružničkog mosta, tako da će vozači moći do petlje Surčin da dođu sa južne strane preko Ostružnice, a sa severne od Dobanovaca.
Obrenovačka petlja je nešto manja od surčinske, a sastoji se od dve mostovske konstrukcije odnosno dva nadvožnjaka i predstavlja vezu Koridora 11 sa Obrenovcem i okolnim mestima.
Radovi su zvanično otvoreni u martu 2017. godine, a ugovorom je predviđeno da cela deonica Surčin - Obrenovac bude gotova do 5. januara 2020. Vrednost radova je 233,67 miliona dolara.
Putevi Srbije su investitor, a projekat se finansira iz zajma Eksim banke Kine.
Projekat izgradnje autoputa Surčin-Obrenovac podrazumeva izgradnju četiri vozne i dve zaustavne trake, u ukupnoj širini od 29 metara.
Glavni izvođač je kineska kompanija C hina Communications Construction, čija je ćerka firma C hina Road and Bridge Corporation (CRBC) gradila i Pupinov most na Dunavu između Zemuna i Borče.
Zajedno sa već otvorenim deonicama: Obrenovac-Ub, Lajkovac-Ljig, Ub-Lajkovac i Ljig-Preljina činiće autoput od Beograda do Preljine kod Čačka u dužini oko 120 kilometara.
Očekuje se da u martu 2020. počnu i radovi na spajanju Novog Beograda sa Surčinom odnosno pravljenju gradskog autoputa u dužini od 7,9 kilometara.
Pored toga, na trasi Koridora 11 prema Crnoj Gori, do kraja 2021. trebalo bi da bude završena i deonica od Čačka do Požege.
Najavljeno je da bi ugovor za nastavak gradnje autoputa od Požege do Duge Poljane mogao da bude potpisan tokom 2020. i onda bi ostalo još poslednji deo autoputa do Boljara na granici sa Crnom Gorom.
SNIMAK DEONICE: