VAŽNO: Kako da bezbedno vozite po snegu

Saveti za vožnju po snegu koji je iznenada zavejao Srbiju!

Neočekivani sneg pada u mnogim delovima naše zemlje, a iako je zbog korona virusa na snazi zabrana kretanja posle 17 časova, mnogi od nas ipak moraju automobilom da stignu do radnog mesta, prodavnice...

Podsećamo vas na najbolje savete za vožnju po snegu koje smo dobili od Gorske službe spasavanja!

Pred polazak na put, vaš automobil je potrebno opremiti zimskim gumama koje su obavezne do 1. aprila. Uz to, treba krenuti sa dovoljno goriva. Korisno je imati sprej za odleđivanje brava i stakala, kao i sklopivu lopatu.

Trebalo bi imati ćebad, obavezno dovoljno vode, kao i neke "energetske hrane", poput čokolada, energetskih štanglica ili suvog voća, koja će vam obezbediti energiju u potencijalno opasnoj situaciji, savetuju iz GSS-a.

U vozilu bi trebalo imati sveću i upaljač ili šibice. U slučaju da vas mećava zatekne na putu, može se desiti da ostanete zavejani, i to bez obzira na to da li se nalazite na planinskim putevima ili ste u ravnici. Jedna jedina sveća može značajno podići temperaturu vazduha u kolima. U tom slučaju obavezno malo otvorite prozor na strani vozila, koja je u zavetrini.

Još jedna bitna stavka je mobilni telefon. Njegova baterija neka bude puna, a zgodno je imati i eksternu bateriju.

Hronični bolesnici trebalo bi da ponesu dovoljnu količinu lekova sa sobom.

Kada staviti lance?

Ako nema snega ili leda na putu, lanci nisu potrebni, šta više, vožnja sa lancima po suvom kolovozu je kažnjiva. Ako je put prekriven slojem snega i leda, lanci postaju obavezni.

Stavljanje lanaca nije preterano problematičan zahvat, ali ga treba naučiti, odnosno provežbati pre polaska na put. Jednostavno ne želite da prvi put stavljate lance po mećavi.

Zaglavili ste se u snegu?

Pre nego što pozovete pomoć, probajte sami da se "iščupate". Menjač treba ubaciti u drugu brzinu. Ako imate ESP (sistem za kontrolu proklizavanja), potrebno ga je isključiti, kako biste omogućili točkovima da malo proklizavaju. Onda polako krenuti napred nazad i iščupaćete se. Ako ne uspete, preporuka je da pozovete Auto-moto savez Srbije.

Vožnja po snegu i ledu

Vožnja u takvim uslovima je daleko složenija. Treba se kretati sporije nego po suvom, a skretanje treba obavljati daleko pažljivije. U takvim uslovima, najviše treba kočiti motorom, odnosno kočnicu treba koristiti minimalno. Ako se desi da se zadnji kraj zanese, probajte laganim pokretima volana da vratite auto na pravi put.

Vožnja po ledu može biti veoma problematična bez obzira na pogon i tada je obavezna montaža lanaca, bez obzira na tip vozila i pogona.

U zimskim uslovima je bitno pridržavati se nekih pravila koji se tiču vožnje na planini. GSS savetuje da uvek vozite po tvrdoj podlozi, odnosno nikad po mekanom snegu. Takođe, bez obzira na tip vozila nikad ne treba samostalno prelaziti potok, jer se lako može desiti da loše procenimo njegovu širinu i dubinu, kao i brzinu vode.