STJUARDESA ZA MONDO OTKRILA SVE O TOM POSLU: Imamo tajne sobe u koje ulazimo puzeći, plata sjajna, ali sam dala OTKAZ

Bivša stjuardesa Kristina Grabež (30) je objasnila zašto dosta mladih ljudi sa naših prostora ide da radi u avio kompanijama na Bliskom istoku kao i to da li je tačno da devojke iz Srbije 'padaju' u ruke Arapa.

YouTube/Screenshot/Tina Grabez

Kako Kristina Grabež kaže za MONDO, najuzbudljiviji deo života jedne stjuardese jesu putovanja po celom svetu, pošto se dešava da jednog dana zaspi u Japanu, a probudi se u Emiratima. 

Ipak, ne može svako da izdrži ovaj tempo i posao se smatra viskorizičnim, kaže naša sagovornica. Prosečna plata stjuardese i više od nekoliko hiljada evra, a svaki let i vreme koje provedu na aerodromu su posebno plaćeni. 

SVI ODUŠEVLJENI EGZOTIČNIM DESTINACIJAMA

Istočnjačke avio kompanije su poslednjih godina zaposlile dosta ljudi sa naših prostora. Dobra plata i česta putovanja privlače veliki broj zainteresovanih za ovo zanimanje.

"Posao stjuardese je generalno popularan svuda. Avio kompanije sa Bliskog istoka su nedavno krenule da otvaraju vrata devojkama i momcima sa Balkana. Našim ljudima se najviše dopada mogućnost putovanja i velika plata. Društvene mreže su uticale na popularizaciju posla stjuardesa, svi su bili zadivljeni fotografijama sa egzotčnih destinacija tako da su poželeli da rade u avionskoj industriji", počinje priču Kristina Grabež.

SRBI USLUŽNI, ALI NAMRGOĐENI?

Za Srbe važi mišljenje da su prijatni i uslužni, ali ponekad nas smatarju i namrgođenim, kaže naša sagovornica za MONDO.

"Tokom šest godina rada u Arapskim Emiratima primetila sam da ima dosta Srba. Menadžment prepoznaje kvalitete naših ljudi, smatraju da smo uslužni i prijatni prema putnicima i da lepo izgledaju, što je bitno za ovaj posao. Pored pozitivnih komentara, često su mi govorili i da sam stroga i namrgođena. To sam primetila i kod drugih kolega sa Balkana", dodaje ona.

Fotografije sa raznih destinacija:

DA LI SE ARAPI NABACUJU NAŠIM DEVOJKAMA?

Bivša stjuardesa kaže da naše devojke pre završe sa momcima iz Afrike nego sa Arapima.

"Bliski istok je multikulturna sredina, tako da postoje mešovite veze. Zvuči čudno, ali naše devojke brže završe sa momcima iz Afrike nego sa Arapima. Generalno, u poslovnom svetu ima pokušaja da se dođe do bolje pozicije preko uticajnog partnera, ali lično nisam imala takvih iskustava", kaže naša sagovornica.

STJUARDESE I PILOTI NISU U VEZAMA

Kako kaže naša sagovornica, priče da je posao stjuardese često povezan sa prostitucijom, nisu istinite.

"Mnogi misle da su stjuardese uvek u vezama sa pilotima, povezuju naš posao sa elitnom prostitucijom, ali ništa od toga se ne dešava u realnom životu. Takve priče su zapravo mitovi i samo štete ljudima koji se bave ovim poslom", dodaje ona.

ŽENE ZAŠTIĆENE

Ono što je prednost za nas koje radimo na Bliskom istoku, jeste što su tamo žene zaštićene i što je mala verovatnoća seksualnog uznemiravanja.

"Svako seksualno uznemiravanje je strogo zabranjeno, sve žene su zaštićene kao 'beli medvedi', pa zato niko ni ne pokušava da ih napada. Ako bi devojka podigla paniku zbog uznemiravanja, izbio bi veliki skandal. Jedna velika zabluda je da se takve stvari dešavaju u avionima", navodi Kristina Grabež.

MENADŽERI TRAŽE DIJETU

Na lepotu i izgled različito se gleda u Evropi i Africi, ali devojke moraju da ispune jedan uslov.

"Devojke treba da izgledaju pristojno. Velike oscilacije u kilaži nisu dozvoljene i ukoliko bi menadžeri primetili višak kilograma, koleginice bi morale na dijetu. Standardi lepote su svuda drugačiji, ali nijedna avio kompanija ne zapošljava misice. Jedini uslov koji mora da se ispuni je da stjuardesa mora da dohvati visinu od 212 santimetara", dodaje naša sagovornica.

Fotografije bivše stjuardese:

PREDNOSTI I MANE RADA U AVIO INDUSTRIJI

Tina je otkrila da je zarađivala dovoljno ali i to da je svaki let drugačije plaćen.

"Najbolji deo posla su putovanja i mogućnost da upoznamo ceo svet kao i plata. Naravno, razlikuje se od pozicije, na mesečnom nivou sam zarađivala 3.000 evra, nekada i više. Sve zavisi od letova, jer se svaki posebno plaća kako i vreme koje provedemo čekajući na aerodromu", kaže bivša stjuardesa.

Prednost ovog posala je obezbeđen smeštaj, tako da kirija ne mora da se plaća posebno.

"Ne moramo da izdvajamo novac za kiriju i komunalije jer smo imali obezbeđen smeštaj od strane poslodavca. Sve što zaradimo na kraju meseca ostaje samo za nas", dodaje ona.

Jedna od glavnih mana rada u avio industriji jer neredovan san. Mnogi ljudi koji ne mogu da izdrže brz tempo života daju otkaze. 

"Ono što muči dosta kolega i mene je neredovan san i fizički naporan posao. Danas se probudim u Emiratima, a zaspim u Japanu. To ume da bude naporno i jedan od razloga zašto sam posle šest godina dala otkaz. Nekada nisam znala šta jedem i gde, kao i gde spavam. Ako su ljudi previše vezani za porodicu ne bih preporučila da rade ovaj posao jer će stalno biti odsutni od kuće", kaže Kristina Grabež.

KOJI PUTNICI SU NAJZAHTEVNIJI?

Ne postoje razlike između putnika koji su u biznis i ekonomskoj klasi, kaže Grabež za MONDO.

"Najbogatiji se voze prvom klasom i nisu zahtevni, šta dobiju za obrok to jedu. Za 15.000 evra koliko plate prvu klasu, dobiju sve što požele. Smatram da su ljudi u biznis klasi najzahtevniji kada dobijaju karte na poklon, nekada mogu da budu naporni, izmišljaju da mi kuvamo specijalne kafe ili da dobijaju hranu koja se služi u prvoj klasi", kaže Grabež.

Koliko putnici mogu da budu naporni, objašnjava jedan primer žene koja je od stjuardese tražila nemoguće.

"Na letu mi je žena tražila da joj iz porcije hrane izvadim sva zrna graška, što nije bilo moguće, objasnila sam joj to, ali ona je imala zamerke dok nismo sleteli. Najbitnije je da se ništa ne doživljava lično", dodaje ona.

INTERNET SE PLAĆA?

Bezbednost putnika je na prvom mestu, zato je posada u stanju da više puta opominje više puta za jednu stvar, kao što je pričanje telefonom.

"Putnici ne mogu da sede sa tobrama u krilu ili ispred nogu zbog bezbednosnih razloga. Sedišta koja se nalaze na putu gde je pomoćni izlaz moraju uvek da budu podignuta zbog brže prohodnosti ako nešto krene po zlu", objašnjava naša sagovornica.

Ljudi najviše vole da svoje slobodno vreme provedu online, ali za ovu uslugu moraju debelo da plate.

"U nekim kompanijama interent se plaća, jer svi znaju koliko je narod navučen na surfovanje i to je ekstra razlog da kompanija zaradi. Čak i putnici koji plate par hiljada evra kartu moraju da kupe dodatne gigabajte", dodaje ona.

Ako jedan telefon ostane uključen neće se ništa desiti, ali ako svi putnici krenu da pričaju i šalju poruke situacija može da bude ozbiljna.

"Mobilni telefoni se isključuju zbog nepredviđenih okolnosti, uglavnom ne može ništa strašno da se desi jer signali nisu jaki. U slučaju avionske nesreće smrtnost uglavnom bude 100 posto, zato putnici moraju da se upozore", zaključuje bivša stjuardesa.

TAJNE SOBE ZA POSADU

Kako i gde odmara posada tokom dugih prekookeanskih letova?

"Na dugim letovima u avionima postoje 'tajni bunkeri' koji služe za odmor posade. Uglavnom se nalaze iznad putničkih kabina i veoma su uski, nekad do njih moramo da dođemo puzeći. Zavisno od dužine leta imamo tri ili četiri sata odmora. Na početku i kraju leta je neophodno da stjuardese budu sa putnicima, dok traje let menjamo se po smenama", kaže Kristina Grabež.

Iskusne stjuardese potroše par minuta na spremanje frizure i šmike.

"Kad završim sa odmorom treba mi 5 minuta da se sredim i izgledam uredno. Mnogi misle da provodimo sate šminkajući se ali sve je jednostavno, posle određenog vremena devojke uđu u rutinu", dodaje ona.

ODUŠEVLJENA EVROPOM

Prednost posla je putovanje i upoznavanje različitih kultura, Grabež navodi da je najviše oduševljena Evropom.

"Nisam obišla ceo svet jer sam brzo napredovala i krenula da radim u prvoj klasi, leteli smo uglavnom u Ameriku, Pariz ili London. Prijatelji mi ne veruju kada im kažem da mi je omiljena destinacija Minhen, svi očekuju da su to neke egzotične destinacije. Ali u Evropi su generalno ljudi fini i kulturni", dodaje ona.

DA LI JE TOALET NAJPRLJAVIJI?

Pravilo od pet sekundi, nikako ne važi u avionu. Ako se desi da hrana padne na pod, odmah se baca u đubre. 

"Nikako se ne preporučuje hodanje bez obuće jer je pod aviona užasno prljav. Kuhinja, sedišta, stočići ispred putnika i wc se brišu jednom krpom, zvuči neverovatno ali istinito. Priča da je toalet u avionu najprljaviji je istina. U slučaju da nam parče hrane ispadne na pod, ne važi pravilo od pet sekundi, već se sve momentalno baca u đubre", zaključuje Kristina Grabež.