PIJANI VOZAČ POKOSIO PAVLA (16), DOBIO SAMO 3,5 GODINE: Zašto su kazne u saobraćaju male čak i kada UBIJETE nekog

Sve je potresao slučaj pregažena dva dečaka na Karaburmi od kojih je jedan i dalje u komi, a vozač odgovora za ovo pušten da se brani sa slobode nakon što je prvo pobegao s lica mesta. Evo šta stručnjak kaže o kaznama zaprećenim za ova dela.

TV Prva/Pritnsceen

L. G. (38), koji je osumnjičen da je u nedelju uveče na pešačkom prelazu na Karaburmi pokosio dvojicu dečaka i njihovog oca, koji je sa njima prelazio ulicu, pa pobegao s lica mesta, juče je odlukom Prvog osnovnog suda u Beogradu pušten da se brani sa slobode.

"Smatram da je sudska praksa prilično blaga kada su u pitanju teške saobraćajne nezgode. Mogao bih da kažem da je život najjeftiniji u saobraćaju.Mi nećemo visokom kaznom vratiti u život nekoga ko je poginuo, nećemo mu vratiti ruku ili nogu bez koje je ostao, ali ćemo poslati vrlo jasnu poruku da smo protiv toga. Prosto ne razumem i ne slažem se sa blagom kaznenom politikom kada su u pitanju počinioci teških dela protiv bezbednosti saobraćaja", rekao je za TV Prva Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

On je objasnio da kazne koje su u zakonu nisu male, ali da izrečene kazne često budu...

"Zaprećene kazne nisu male. Ako je u pitanju nehatna smrtna saobraćajka kazna je od jedan do osam godina, a ako je sa umišljajem od dve do 12 godina. Da pojasnim, kao umišljajna saobraćajka smatra se ukoliko je vozač upravljao pod nedozvoljenim dejstvom alkohola, ako je prošao kroz crveno, ili bila u pitanju izuzetno velika brzinu. Međutim, iako zakon daje prilično veliki raspon, uvek se teži da se izreknu kazne bliže minimumu. S druge strane, mislim i da bi tužilaštvo i pravosuđe generalno mogli da promene praksu što se tiče kvalifikacije umišljaja. Ustaljena je praksa da je to neka od tri prethodno navedenih stvari, ali gledajte, ako udarite pešaka prilikom nedozvoljenog preticanja vozila koje se zaustavilo da propusti tog istog pešaka, onda tu ne možemo da govorimo o nehatu.Ako vam se pojavi pešak na pešačkom, ne možete vi olako da držite da se pešak neće pojaviti. Ne možete da kažete 'on je olako držao da se pešak neće pojaviti'", istakao je Okanović.

Saša Stanković, otac čijeg je sina Pavla ubio vozač na pešačkom prelazu, takođe je bio gost emisije. On se složio sa Okanovićem da su kazne previše blage, jer je čovek koji je usmrtio njegovo dete osuđen na samo tri i po godine zatvora.

"Smatram da je kazna neprimerena i da bi morale da budu mnogo strožije kazne. To znači da se prvo kaznena politika pooštri", istakao je on, pa opisao prošlogodišnji događaj koji mu je promenio život:

"Pavle se tog dana, 22. juna prošle godine, vraćao iz grada i bila je kiša i nevreme. Izašao je iz autobusa, vratio se tridesetak metara do pešačkog prelaza, uradio sve što je propisno i pre nego što je stupio na pešači, pogledao je da se uveri da li je bezbedno. Vozač autobusa je to svedočio i rekao da je to Pavle uradio, jer je stao da on pređe ulicu. Na polovini ulice je pogledao desno i nije očekivao da će naići pijani vozač (1,14 promila) koji je vozio brzinom veće od dozvoljene. On mu je došao s leve strane jer je obilazio autobus. Pavle ga nije očekivao jer je gledao desno. Udario je i ubio Pavla. Ukupna kazna mu je tri i po godine", rekao je potreseni otac.

Printscreen/Prva TV  Saša Stanković

Okanović je objasnio da je to upravo praksa u pravosuđu s kojom se on ne slaže i istakao da se iz Komiteta zalažu da se kazne u saobraćaju izjednače s onima za ubistva.

"Ovo je moguće, jer nam je takva kaznena politika. Imate raspon 11 godina, od dve do 12, on je na skali dobio dva i po, neko je ocenio da je u rangu do 11 težina toga dva i po. Morate ceniti opasnost dela. Oni se služe time, aha to je jedan čovek poginuo, za to ćemo dati dve, tri i po godine... Pa, da je bilo pet ljudi, da je to bila grupa, kao što je ovaj otac s dva deteta, da je bila grupa đaka, sve bi ih pobio kombijem koji vozi više od 70 km/h", istakao je on i dodao:

"Komitet za bezbednost saobraćaja je još pre nekoliko godina predložio da se za umišljajnu smrtnu saobraćajku kazna izjednači sa ubistvom, odnosno od 5 do 15 godina. Da li ste nekoga ubili pištoljem ili automobilom, ne bi trebalo da ima razlike. Mislim da je ovo svakako mala kazna."

(Mondo)