Kada nas hladno vreme sa snegom iznenadi i temperatura za nekoliko sati padne za deset stepeni i više, kao što je danas slučaj, vozači neretko zaborave da pre uključivanja u saobraćaj moraju da otklone sneg sa svojih vozila i očiste zaleđena stakla, jer im u suprotnom, preti novčana kazna.
Iz Agencije za bezbednost saobraćaja navode da automobili koji se u saobraćaj uključe sa neočišćenim staklima ili nagomilanim snegom na krovu, ali i sa neočišćenim svetlima, retrovizorima, registarskim tablicama ili senzorima, ne samo da predstavljaju opasnost po bezbednost u saobraćaju, već je to i prekršaj kojim je propisana novčana kazna.
Kazne od 3.000 do 10.000 dinara
“Neočišćeno staklo smanjuje preglednost tokom vožnje, a najugroženiji u tom slučaju su pešaci, jer ih je na taj način teško uočiti. Neočišćen sneg sa krovova automobila se usled kočenja može sručiti na vetrobransko staklo i u potpunosti zakloniti pregled vozača, što može izazvati paničnu reakciju, a samim tim i saobraćajnu nezgodu. Pored toga, sneg se iz raznih razloga može razleteti i pasti na druga vozila te izazvati reakcije koje bi mogle završiti saobraćajnom nezgodom. Zato je preporuka da se iz kuće izađe par minuta ranije i vozilo očisti od snega dok se motor zagreva”, poručuju iz Agencije i naglašavaju da kazna propisana Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima za ovu vrstu prekršaja iznosi od 3.000 do 10.000 dinara.
Šta je obavezno od zimske opreme?
Nadležni navode da je zakonska obaveza vozača da im vozilo bude opremljeno sa sve četiri zimske gume u periodu od 1. novembra do 1. aprila, ukoliko je na kolovozu sneg, led ili poledica, napominjući i da dubina gazećeg sloja na zimskim pneumaticima mora biti minimum 4 mm. U istom periodu je, kako kažu, izvan naseljenih mesta, obavezno (u prtljažniku) imati lance ili druga sredstva za povećanje trakcije, dok je u zimskoj opremi autobusa i teretnih vozila, obavezna još i lopata.
Kako navode iz Agencije za bezbednost saobraćaja, vozači su u obavezi da imaju lance u svojim vozilima kada se kreću na putevima van naselja u periodu od 1. novembra do 1. aprila.
“Kada je sneg na kolovozu, lanci se montiraju na pogonske točkove i to na onim saobraćajnicama gde je saobraćajnim znakom označena obavezna upotreba. U naseljenim mestima, vozila ne moraju biti opremljena lancima”, kažu u Agenciji.
Kako da odmaglimo stakla u vožnji?
Prema rečima stručnjaka iz Agencije, zamagljena stakla predstavljaju veliku opasnost u vožnji, kao i prilikom isparkiravanja i kod prestrojavanja na kolovozima sa više saobraćajnih traka.
“Trudite se da sva stakla uvek budu čista, kako spolja, tako i iznutra jer prljavo staklo je znatno podložnije magljenju. U prodaji se nalaze razna sredstva protiv magljenja i uglavnom su prilično efikasna. Tu su i maramice i krpe za brisanje sa istom namenom. Ako automobil ima klima uređaj, iskoristite ga za borbu protiv magljenja. Neretko se vozači pitaju kakva je svrha korišćenja klima
uređaja zimi, a tajna je u tome što on isušuje vazduh i sprečava zamagljivanje stakala”, savetuju iz Agencije za bezbednost saobraćaja.
Kakav je slučaj sa motorima i biciklima?
Kada su u pitanju vozila na dva točka, nadležni kažu da vožnja dvotočkaša nije zabranjena u zimskim uslovima, ali da je u slučaju kada je na kolovozu sneg, led I poledica, stabilnost dvotočkaša znatno manja, stoga je preporuka da se izbegava njihova vožnja, kako zbog bezbednosti njihovih vozača, tako i bezbednosti drugih učesnika u saobraćaju.
(Mondo)