U Beogradu je od danas počeo novi sistem naplate karata u gradskom prevozu. O tome je u emisiji na K1 danas govorio gradonačelnik Aleksandar Šapić i pomenuo da se Beogradu vraća potpuna kontrola nad javnim prevozom.
"Beogradu se vraća potpuna kontrola nad našim javnim prevozom. Sav novac će sada direktno da dolazi na naše račune i svi podaci će se čuvati na našim data bazama, srpskim bazama podataka. Neće novac više ići kroz privatnike i neće se čuvati u inostranstvu. Prvi put nakon 12 godina ćemo znati gde svaki dinar odlazi i tek nakon par meseci od danas ćemo moći da imamo pravi skrining i pravu situaciju, našeg javnog prevoza. To smo do sada imali kroz prizmu Bus Plusa ili Kentkarta i morali smo da ih verujemo na reč. Čak i opremu koju smo platilli u prethodnoj gradskoj upravi, danas ne možemo da koristimo, jer u okviru tog ugovoro koji smo tada potpisali, stoji da grad dobija opremu, ali ne dobija šifre. Novac će ići u Sekretarijat za javni prevoz i prvi put ćemo imati uvid u prodaju karata i koji paketi su najprodavaniji. Sve ono što 2011. godine izbačeno iz ruku Grada Beograda, sada će biti vraćeno, a potrudili smo se da sistem bude daleko jednostavniji i jeftiniji. Neke karte su i do dva puta jeftinije nego što su bile. Svako će moći da ukuca jedno slovo i dva broja ili jedan broj i jedno slovo i da time dobijete kartu. Biće mogućnosti kupovine papirnih karata. U ovom momentu u svim našlim poslovnicama u kojima se i do sada kupovala karta, promenili smo dva umesto kod Lukoilovoj zdragi sada imate kod Opštine Novi Beograd i umesto Beograđanke, sada se karte kupuju u Knez Mihailovoj, ali ćemo probati i te dve poslovnice da vratimo, jer su one bile pod zakupom Kentkarta. Za nekih mesec i po do dva, mislim da ćemo imati i na kioscima mogućnost kupovine papirne karte, ali mislim zaista mislim da će najveći broj koji se bude kupovao, a koji ne bude kupovan preko firmi, koje mogu da vam kupe mesečnu kartu kao i do sada, da će se koristiti sistem SMS-a. Živimo takvo vreme i ne postoji osoba koja nema mobilni telefon."
Za kupovinu karte nije potreban pametni telefon, a takođe Šapić je rekao da će grad znati kolika je zarada i koje su karte najtraženije. Takođe, karte će moći da se kupe SMS-om, a biće i papirnih na prodajnim mestima. "Na svaku transakciju SMS, svi operateri uzimaju po 5 posto na tu transakciju kupovine karata putem SMS-a. Na kiosku će građani jedino morati da plate papir. Kada je karta ovako jeftina, 50 dinara, onda vam i tih dinar i po papira, ne košta puno. Mi smo smanjii cenu karte sa 90 dinara na 50 za 90 minuta. Umesto SMS-a imaće fizički kartu kod sebe. Ranije ste dopunjavalikartu na trafici, pa ste išli na validator i na njemu birali koju ćete kartu. Tako da niste kartu mogli da kupite na trafici, već dopunu. Uprostili smo Grad Beograd i sveli smo ga na dve zone. Prva zona su sve gradske opštine, svih 10 opština, to je zona A, druga zona B su vam prigradska naselja, postoji jedino u Grockoj ima jedna linija, koja deli zonu A i B, to vam je severno od puta Vrrćin – Zaklopača, to vam je put 347, pripada zoni A, sve južno pripada zoni B. Uđete u autobus i želite da kupite kartu, za zonu A, ukucate A1 i pošaljete na 9011 i to je to. Dobijate povratnu poruku u kojoj vam se nalazi važeća karta. A1 je za jedan dan, A7 je za sedam dana i A 30 je za 30 dana. Za 90 A90 je karta od 90 minuta."
Validatori
"Tu opremu ne možemo da koristimo. Još uvek ne znam šta ćemo sa njima. Kada smo počeli da razotkrivamo ceo sistem i kada smo se pitali čemu su služili, a bili su potpuno besmisleni. Naplaćivani su bili kao najbolji viši nivo moderne tehnologije koji nam omogućava da nam prevoz unapređuje, a validiralo se samo 20-25 posto ljudi, koji su samo plaćali karte. Onda smo te informacije nerelevantne naplaćivali i isplaćivali, onda su oni pre 20 dana rekli da su validatori bili za slepe i slabovide. Validatori su bili jedna velika šarena laža, koji ničemu nisu služili sem da komplikuju život, a naročito na početku, kad su ljudi još i plaćali karte, a ono neće da klikne i stvarle su se gužve. Neće ih biti više, skidamo ih, nema više ulaska na prednja ii zadnja vrata, nema više kupovine karata kod vozača, neće više niko biti izbacivan iz prevoza ukoliko vas kontrola zatekne bez karte. Od sad više nema kontrorolora, već beogradski lični."
Švercovanje: Neće biti kontrolora, karte će kontrolisati "Beli"
"Beogradski beli vi je pokažete, ukoliko je nemate, on kao službeno lice ima pravo da vam napiše kaznu, legitimiše vas, napiše vam kaznenu kartu koja će koštati 5.000 dinara ili ukoliko je platite u narednih sedam dana, koštaće pola. Ukoliko nećete da se legitimišete onda ulazite u drugu vrstu prekršaja. Neće biti nikakvih represivnih mera. Daćemo vremena i prostora da sistem zaživi i da se ljudi snađu. Karte koja su kupljene u maju važiće do kraja meseca, godišnje karte koje su kupljene, moći će da se zamene u bilo kojoj našoj poslovnici i da se zamene sa aktuelnom godišnjom kartom, imaju određeni novac na svojim bus plus karticama, takođe mogu da odu u poslovnice i da u toj vrednosti kupe aktuelne karte. Nikome neće propasti nijedan dinar, zaista nema potrebe za panikom. Sa ovim cenama, mislim da ćemo početi da vraćamo poverenje građana u javni prevoz, a onda da ga unašređujemo, kupujemo nove autobuse, i da činimo da za neku godinu ljudi budu zadovoljni sa svojim javnim prevozom što danas nije slučaj.
"Mi smo učinili sve, da ukoliko uzimate godišnju ili mesečnu kartu, popusti su značajni, davaćemo još veći popust firmama, koji imaju preko 5 zaposlenih, da i na ovih 2.200 dinara, koliko košta mesečna karta, dobiju dodatni popust. Danas možete da birate da li ćete da dobijete novac ili da vam firma kupi kartu. Mi stvarno mislimo da sa ovim cenama vam se ne isplati da uzmete 2.200 dinara, jer za to koliko možete da sipate benzina i da se vozite. Za par dana ćete svi videti koliko je jednostavna stvar. Mislim da će Beograđanima to da bude jeda normalna stvar. Sve one povlašćene kategorije koje su do sada imale popuste, kao osoba sa invaliditetom, nezaposlenih, studenata, odu u ovu jednu od poslovnica i tu mogu da kupe kartu po povlašćenoj ceni, a i njima smo spustili cene, višestruko u odnosu na ono što je bilo. Srednjoškolci će se voziti potpuno besplatno. Stranci koji nemaju naše mobilne telefone, karte će morati da kupe u poslovnici, dok ne zaživi aplikacija, a to očekujemo da će se dogoditi na leto. Telekom će biti nosioc posla kod Beograd Smart City, zvaće se pametno upravljanje javnim prevozom, tako da tu i GPS i aplikacija i sve one stvari koje se tiču te tehnoligije… Ti podaci će biti čuvani na našim serverima, a neće više biti čuvani na serverima privatnika u iostranstvu."
(MONDO)