Skoro da ne prođe dan, a da negde u Srbiji ne izgori automobil, posebno otkako u Srbiji imamo visoke temperature. U gotovo svim slučajevima do požara dođe na isti način - vozilo se zapali u toku vožnje, vozač uspe da izađe, ali dok dođu vatrogasci ili neko pritekne u pomoć sa aparatom za gašenje požara, vatra je već progutala vozilo. Stručnjaci zato u razgovoru za Nova.rs objašnjavaju šta su najčešći uzročnici požara i šta možete uraditi kako biste se zaštitili od nepredviđene situacije.
U toku vožnje se najpre pojavi dim, vozač uspe da se zaustavi i bezbedno izađe iz autombila, ali se kola, do dolaska vatrogasaca, pretvore u buktinju. Šteta je obično totalna. Stručnjaci upozoravaju da je nekoliko razloga zbog kojih dolazi do požara.
Instalacije
"Postoji nekoliko činilaca, a pre svega treba imati u vidu starost voznog parka u Srbiji. Automobili na srpskim drumovima su u proseku punoletni, imaju 18 godina, a samim tim i materijal je dotrajao i opasnost od požara je veća", objašnjava za poral Nova.rs poznati beogradski auto-električar Jovan Pokrajac.
Po njegovim rečima, ne postoji stoprocentna zaštita od požara, oni se događaju širom Evrope čak i kada automobili nisu 'vremešni', Međutim, postoji mogućnost da se smanji rizik da do požara uopšte dođe. "Treba imati u vidu i da poslednjih godina auto-industrija proizvodi delove koji su lošijeg kvaliteta, pa samim tim i brže se istroše i kvare. Najčešći uzrok požara na automobilu su neispravne električne instalacije", objašnjava Pokarajac. Problem je, kaže električar, što su mnogi vozači u Srbiji sami svoji majstori, a nemaju potrebno znanje.
"Oni gledaju da uštede, pa sami nešto čačkaju i često prave greške. Posebno su taksisti skloni tome. Ja kada otvorim haubu ili pogledam instalacije, tačno vidim šta je rađeno i šta je pogrešno rađeno. Mnogo je bolje da vozilo pogleda profesionalac, mada, nažalost, ni to ne može da bude potpuna garancija, jer mnogi majstori neće da se bave time", objašnjava Pokrajac.
Požar na električnim instalacijama u kolima može da izbije i bez najave i da vlasnik i ne zna tačno da postoji rizik, pogotovo ako je u pitanju drugi ili treći vlasnik. Ipak, postoje znaci upozorenje, a to je visoka temperatura na mestima gde su žice oštećene ili dotrajale i gde preti najveća opasnost od požara.
"Ukoliko automobil ima osigurače i oni iskoče, onda je problem manji, ali ako neka od važnijih instalacija počne da gori, situacija je ozbiljnija. Problem je što i pojedini proizvođači automobila tako povezuju akumulator da ga je skoro nemoguće bez posebnog alata otkačiti kleme", kaže Pokrajac.
Dovod goriva
Druga rizična star je pokvaren dovod goriva, pogotovo kada su u pitanju automobili koji koriste benzin kao gorivo. "Ukoliko dođe do kvara na dovodu goriva i ono počne da curi na izduvnu granu, pogotovo na visokim temperaturama, može da dođe do požara. Zato je neophodno, pogotovo pred neki duži put, proveriti i elektro-instalacije i dovod goriva“, objašnjava Pokrajac.
Po njegovim rečima, kod nas nije zakonski uređeno pitanje nošenja protivpožarnih aparata u kolima. Neki vozači ga imaju, neki ne, pa se dešava da automobil, koji može da bude spasen, potpuno izgori. "Svakako je manji trošak kupiti protivpožarni aparat nego automobil. Treba znati da nema modela ili proizvođača čiji automobili češće gore, to može da se dogodi i sa gradskim automobilima i sa limuzinama, a veći rizik je ako se koristi benzin kao gorivo", objašnjava Jovan Pokrajac.
BONUS VIDEO:
(MONDO/Nova)