Iako je poslednjih dana zahladnelo, visoke temperature unapred zadaju glavobolju vozačima. Oni najrevnosniji već bi sada da servisiraju klimu u automobilu, ali mnogi auto-servisi to više ne rade. Razlog je taj što nemaju sertifikat za taj posao, a inspektori su počeli da im pišu kazne.
"U ovoj državi postoji 8.000 auto-servisa, onda možete da zamislite koliko malo njih može da obavlja svoju delatnost. Dodatni problem je što serviseri ne mogu da kupuju flurovane gasove jer nemaju Sertifikat B", objašnjava Aleksandra Đurišić iz Udruženja auto-servisera Srbije.
Da bi sertifikat dobili moraju da prođu obuku. Za to su ovlašćena samo dva trening centra u zemlji, a cena je od 12.000 do 18.000 dinara.
"Nema dovljno termina za polaganje. Prvi slobodan termin je možda tek u junu. Ako vi položite to u junu i sačekate još mesec i po dana na objavljivanje na sajtu, vama je već sezona prošla. Nismo mi mehaničari konkretno pogođeni time, najviše su pogođeni oni koji se bave isključivo servisiranjem klima", navodi vlasnik auto-servisa Đorđe Šljukić.
Uredba još iz 2016. godine
Auto-servisi jesu pogođeni, ali nikako nisu iznenađeni ovom odredbom. U Ministarstvu zaštite životne sredine, kažu da je Uredba o sertifikaciji za one koji rade sa fluorovanim gasovima doneta još 2016. godine.
"Tokom osam godina primene propisa, organizovane su obuke za sticanje sertifikata u pet gradova, u Nišu, Novom Sadu, Beogradu, Kragujevcu i Kaću. Obuku za sticanje sertifikata B uspešno je završilo 511 lica, od čega je 174 podnelo zahtev za dobijanje sertifikata, sertifikovano je njih 114, dok ih je 60 u proceduri", navode iz Ministarstva.
Apel da kontrole budu preventivne
To je malo na oko 15.000 majstora koji, kako se procenjuje, servisiraju auto-klime. Zato Udruženje auto-servisera poziva predstavnike ministarstva na dogovor i da se kažnjavanje odloži.
"Apelujemo na to da inspekcijske kontrole budu preventivne, da uvedemo ljude u celu priču, da omogućimo dovoljno mesta za trening da se stekne obuka i da oni koji su u procesu sertifikacije mogu da kupuju kontrolisane gasove", kaže Aleksandra Đurišić.
Dok se ne nađe rešenje, upućeni kažu da je primetan rast crnog tržišta, neovlašćena prodaja freona i njegove zamene posle 17 časova, kada nema inspekcijske kontrole.
BONUS VIDEO:
(RTS/Mondo/A.V.)