Nastavnika praktične nastave u bačkopalanačkoj Tehničkoj školi "9. maj", Slobodana Zorića pretukao je 8. maja bivši učenik te škole. Tinejdžer M. B. (16) naneo je profesoru teške telesne povrede. Povodom strašnog incidenta u četvrtak, 16. maja, biće obustavljena nastava u velikom broju škola u Srbiji, kako su za MONDO naveli iz Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije.
"Danas je štrajk zaposlenih u školama i sa totalnom obustavom nastave kom se odazvao veliki broj škola u Srbiji koji je osetio potrebu da odreaguje na ovaj još jedan čin nasilja i bezumlja ali izgleda nije čak ni jedini jer se juče u Beogradu u Trećoj beogradskoj gimnaziji isto desio incident gde je povređen profesor od strane učenika", započela je razgovor za MONDO Snežana Romandić Petrović iz Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije.
U četvrtak, 16. maja, održaće se i protest prosvetnih radnika ispred Skupštine Srbije koji će početi u 12 časova.
"Veliki broj škola koje su članice Sindikata i kolege koji nisu članovi Sindikata su osetile potrebu da u ovom trenutku još jednom zavrištimo i da tražimo od države da nas na neki način zaštiti izmenom Krivičnog zakonika. Recimo, bar da nas dovede u isti status u kom se nalaze advokati koji imaju poseban status u kom postoji jasna i precizna granica šta se sme, a za šta sledi određena kazna jer država mora da reaguje ukoliko je neko od njih napadnut", objasnila je.
Naša sagovornica je istakla da očekuju povećan nivo zaštite jer se prosvetni radnici nalaze u jednoj spirali nasilja kojoj nema kraja. Napomenula je da su oni prvi na udaru i da deca reflektuju ono što se dešava u društvu.
"Nasilje, odnosno agresija u društvu je pojačana. Ta agresija se vidi u školama, a nastavnici imaju ograničena ovlašćenja, mi ne možemo čak ni u datim trenucima da se odbranimo jer nas zakon sprečava, ne dozvoljava nam tako nešto. Mi se onda sabiramo da li je neko stariji maloletnik, mlađi maloletnik i onda ulazimo u proceduralno-administrativne stvari gde se svaki postupak ovog tipa negde zagubi u našem pravosuđu i nema adekvatne kazne i konsekvence po učinioca tog dela ili bar nije dovoljno javna i transparentna kako se neko drugi ne bi odvažio na tako nešto. Usled svega toga mi smo potpuno nezaštićeni", zaključila je razgovor za MONDO Snežana Romandić Petrović iz Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije.
Kolektiv Osnovne škole "Ivo Andrić" i "Karađorđe" u Beogradu obavestio je roditelje da će u četvrtak stupiti u štrajk. Isto je učinio i kolektiv Osnovne škole "Stevan Sremac". Pojedine škole u Beogradu, kako saznajemo, štrajkovaće tako što će đacima časovi biti skraćeni.
Kako saznajemo, postoje i škole koje uopšte neće štrajkovati.
Da li deca postaju sve agresivnija?
Ekipa redakcije MONDO razgovarala je sa kliničkim psihologom Spomenom Milačić na temu da li su deca postala agresivnija s obzirom na to da je pretučen profesor u Bačkoj Palanci i profesor u Trećoj beogradskoj gimnaziji.
"Ja nisam sigurna da deca postaju generalno sve agresivnija i agresivnija, ali sam svakako sigurna da dolazi do sve više agresivnih ataka vezano za prosvetne radnike u celoj Srbiji. Ako jeste u porastu agresivnost onda je sasvim jasno da se ta agresivnost fokusira selektivno na predstavnike školstva, na nastavnike i profesore, znači pre svega na ljude koji rade u prosveti", započela je razgovor za naš portal Spomena Milačić.
Istakla je da odgovor na pitanje nije jednostavan i da ima veze sa reformom školstva.
"Ako uzmete da neko ko je njihov profesor, nastavnik, nema nikakav autoritet, ako je to neko čije je mišljenje podložno razmatranju i diskusiji, onda naravno više ne govorite o nekom autoritetu. Ako pokušavate da sve rešite radionicama i takvim oblikom rada onda nemate ispravan rad u školi, a pre svega ono što nemate jeste vaspitni rad", kazala je.
Naša sagovornica je napomenula da vaspitni rad ne stoji na tome da se deca i nastavnik dogovaraju kako će se učenik vaspitavati nego stoji na tome da nastavnik daje pravila i da ih deca usvajaju. Prema njenim rečima, tačka na koju treba da se vratimo jeste da škola vaspitava decu.
"Znači nastavnici su ti koji vaspitavaju decu. Deca se ne vaspitavaju sama jer tako nešto ne postoji, nastavnik jeste neko ko mora da se uvaži, neko ko mora da bude mnogo više vrednovan i u društvu i u kućama gde deca rastu i svuda okolo. Škola i roditelji moraju da sinhronizovani što znači da mora da postoji model društva u kom je nastavnik vrednovan. Ne može da postoji model školstva u kome roditelji raspravljaju ocenu koju je dao nastavnik. Ne može da postoji model društva u kom učenik raspravlja o oceni koju je dao nastavnik", ispričala je za MONDO klinički psiholog.
Naša sagovornica je napomenula da su roditelji i škola na istom zadatku ali da su uloge potpuno jasne. Roditelji moraju da podrže nastavnike kao i nastavnici roditelje.
"I moram da kažem da država mora da vrednuje roditeljstvo adekvatno i da je to početak priče. Mislim da mora da se da neko posebno mesto onome što roditelji čine u ovoj državi. Oni jesu radnici, oni privređuju i tako dalje i žene i muškarci ali njihova uloga roditelja zaista na neki način mora da bude vrednovana i materijalno i ugledom. Ne možete ići u javno mnjenje sa parolom sve je isto, iako imaš decu i ako nemaš decu. Naravno da ljudi imaju ista prava imali decu, nemali decu i to je nešto u šta se ne sme dirati, ali naravno da se mora posebno vrednovati ako neko želi, pristaje i čini da ima decu jer time ne radi nešto samo za sebe jer celo naše društvo na tome stoji.
Mora da postoji jedan sistem benificije. Ono što je neophodno jeste da se radno vreme prilagodi roditeljima koji imaju decu. Mora da postoji veće razumevanje države za roditelje. Ovako kako je sada, podizati dete je ravno herojstvu. Država ne sme da ostavi stvari ovako, ne može da se očekuje da ljudi budu narodni heroji samo zato što žele da podignu dete", zaključila je razgovor za MONDO klinički psiholog Spomena Milačić.
Podsetimo, maloletnom srednjoškolcu iz Bačke Palanke sudija za maloletnike Višeg suda u Novom Sadu, 10. maja je odredio pritvor do 30 dana, a sumnjiči se za napad na službeno lice u vršenju službene dužnosti. Ova mera izrečena mu je da ne bi mogao da utiče na svedoke, da ne ponovi krivično delo za koje je osnovano sumnjiv, kao i zbog načina izvršenja i težine posledica delikta koje je dovelo do uznemirenja javnosti.
U utorak, 14. maja, pretučen je i profesor u Trećoj beogradskoj gimnaziji pokušavajući da razdvoji učenike koji su se sukobili.
BONUS VIDEO: