Vazduhoplovna akademija u Beogradu je definitivno jedna od najpopularnijih srednjih škola u Srbiji. To pokazuje "gusta" borba osmaka godinama unazad, budući da za jedno mesto bori se čak 15 učenika. Razlog zbog kog vlada veliko interesovanje za ovu školu je jasan - svaki đak nakon završetka dobija posao u zemlji ili u inostranstvu, pošto je diploma akademije priznata u celoj Evropskoj uniji. Drugo, plata u vazduhoplovstvu ide i do 3.000 evra. Osmaci se uveliko pripremaju za prijemni ispit koji je zakazan za 17, 18. i 19. jun. Dok jedni već sada znaju koju srednju školu će upisati, drugi se još uvek nisu odlučili.
Praksa pokazuje da se neke škole izdvajaju među malim maturantima odnosno da su više popularne nego druge, zbog čega je na njima velika navala prilikom upisa. Među njima je definitivno Vazduhoplovna akademija u Beogradu, jedina vazduhoplovna škola u Srbiji i regionu sa sertifikatom EASA (European Union Aviation Safety Agency). Ona je u okviru sistema Ministarstva prosvete i godinama unazad važi za najtraženiju srednju školu. Postavlja se pitanje zbog čega su osmaci zainteresovani za ovu školu - pre svega zbog sigurnog posla koji čeka svakog đaka kada završi ovu školu, pa čak i ako želi da ode u inostranstvo da radi jer je diploma akademije priznata u celoj Evropskoj uniji. Drugo, još važnije, dobra plata. Zarade u avio-industriji odnosno u sektoru vazdušnog saobraćaja znatno su više nego u drugim oblastima, a kreću se i do 3.000 evra.
Đaci iz cele Srbije i regiona
Iz Vazduhoplovne akademije kažu da učenici koji upisuju njihovu školu dolaze iz cele Srbije, ali i regiona.
"Dolaze nam deca iz Bosne, Crne Gore, Makedonije. Što se tiče Srbije, najviše je učenika iz Beograda, ali imamo đake i iz Subotice, Vranja, Bora, Užica, Bajine bašte, Trstenika, Sjenice. Interesovanje je zaista veliko i jako nam je žao zbog onih koji se ne upišu kod nas. Nemamo evidenciju koliko đaka ostane neupisano, ali na osnovu svih molbi i žalbi koje nam stignu, a u vezi sa prebacivanjem iz neke srednje škole u našu, rekli bismo da sigurno tri do četiri odeljenja ostane neupisano", objašnjavaju iz škole.
Budući učenici mogu da biraju smerove iz dva programa: civilnog i vojnog. Na civilnim programima učenici se obučavaju za rad u civilnom avio-saobraćaju, dok se na vojnim programima pripremaju za profesionalnu vojnu službu. Najpopularniji smer je, kako navode iz škole, tehničar vazdušnog saobraćaja.
Prema opisu poslu, tehničar vazdušnog saobraćaja kontroliše primanje i otpremanje aviona i drugih letelica na aerodromu i pruža informacije i usluge putnicima. Obučen je da deluje u kriznim situacijama i pruži prvu pomoć. Po potrebi evakuiše ljude iz aviona. Smer traje četiri godine, upisuje se jedno odeljenje od 24 učenika, a minimalan brod bodova koji je bio potreban prošle godine za upis ovog profila je 93,90.
"Tako je, ovaj smer je posebno popularan. Upisuju ga odlikaši, ali i oni jako vrlo dobri učenici koji su zainteresovani za vazduhoplovstvo i koji odlično odrade prijemni ispit. Moram da napomenem da smo imali kandidate koji su imali više od 100 poena. Oni su imali bodove sa raznih takmičenja tokom školovanja, a to se sve računa", ističu iz škole.
Kada je mašinstvo u pitanju, interesantan smer je za avio tehničara. To je drugi smer po popularnosti, navode iz škole.
"Aviotehničar se bavi kontrolom aviona, pregledom delova, konstrukcije, motora i tako dalje. Vrši kontrolu celog aviona pre poleta, kao i pojedinačnih elemenata. Neispravne delove popravlja ili menja za nove. Učenicima je znanje stečeno na ovom smeru baza za kasniju nadogradnju, ukoliko žele da studiraju na našoj Visokoj strukovnoj školi u okviru akademije ili na nekom od naših matičnih fakulteta kao što su Saobraćajni, Mašinski, zatim na Vojnoj akademiji", objašnjavaju.
BONUS VIDEO:
(Nova S/Mondo/A.V.)