Trend proizvodnje litijum-jonskih baterija, stigao je i na srpsko tržište i to kao domaći proizvod. Na široka vrata predstavlja ga subotička kompanija "ElevenEs", koja je otvorila savremeni razvojno-istraživački centar u Subotici.
Ovo je prva i jedina ovakva fabrika u Evropi, ali i šire gde se proizvodi inovativna baterijska ćelija bez nikla i kobalta. Osmišljena da pruža veću održivost i bezbednost uz manje troškove, a u sve to ide i opis "napravljena u Srbiji".
"Sve što trenutno proizvodimo je za izvoz, uglavnom Evropska unija i Amerika i uglavnom su to aplikacije tipa električkih automobili, bageri, autobusi, kamioni i stacionarni sistemi za skladištenje energije. Imamo pozitivne rezultate, baterija radi i naravno sad se podešavaju detalji kako bi ona bila spremna za megafabriku, odnosno za serijsku proizvodnju. Prvi rezultati su definitivno veoma obvećavajući", kaže Nemanja Mikać, vođa projekta i direktor "ElevenEs"
Predviđenja stručnjaka kazuju da će tržište LFP ćelija doživeti značajen rast u narednim godinama, a samo u poslednje tri globalna prodaja porssla je više od devet puta.
Cela ideja potekla je iz jedne prostorije i jedne baterije veličine satnih baterija, a danas se u ovoj fabrici na dnevnom nivou proizvodi oko stotinu baterija, čiji kapaciteti mogu da se koriste i za pogon vetrogeneratora.
S obzirom na to da su kineske kompanije trenutno vodeći proizvođači, LFP baterije širenje industrije u Evropi biće ključno za revoluciju baterije na tržištu Evropske Unije.
"Ovo je globalna priča gde prosto moramo da sjedinimo preko 20 nacionalnosti da bismo imali proizvod, zato što ovo znanje ne samo da ne postoji u Srbiji, nego ne postoji ni u Evropi. I samim tim imamo ljude iz Kine, Indije, Turske, Afrike i raznih delova u Evropi. Sledeći plan nam je mega fabrika. Mega fabrika počinje sa gradnjom krajem ove godine i ideja je da krajem već sledeće godine imamo mega fabriku u proizvodnji. To bi faktički bila prva mega fabrika opet ovog tipa na ovim prostorima. Za kasnije imamo i veće planove, a to su čak tri giga fabrike, gde bi ukupan, ajde da kažemo, futprint svih tih fabrika bio negde od nekoliko milijardi evra. I ceo lanac snadevanja koji mi trenutno zapošljavamo bi bio preko 20.000 ljudi.
Period od 2027. do 2030. godine okarakterisan je kao era rapidne potražnje, pa samim tim i proizvodnje litijum-jonskih baterija ocenjuju i zove subotičke kompanije.
Eksploatacija litijuma u Srbiji
Dok jedni postavljaju pitanje zbog čega zapadne zemlje promovišu rudnik, ali ne u svojim državama, drugi ovaj projekat vide kao izvanrednu razvojnu šansu za Srbiju. I u toj podeljenosti možda je najizrazitija ona o tome šta nas čeka nakon otvaranja rudnika i da li je ovo pitanje Pare ili život?
Na ovu temu govorili su danas u emisiju Puls Srbije profesoro Rudarsko-geološkog fakulteta Dinko Knežević i Filip Mitrović iz kompanije E mobility. Knežević je konstatovao da se litijum ne može eksploatisati osim na ekološki prihvatljiv način.
"Mi smo podeljeni u mnogo čemu. Litijum se može eksploatisati na ekološki prihvatljiv način ili nikako. Postoje norme koje propisuje EU i ekološki pasoš koji će postati obavezan. To pokazuje da se rudarska eksploatacija može vršiti jedino na ekološki prihvatljiv način. Budite sigurni da zapadne zemlje sigurno neće prihvatiti poizvod koji sa sobom vuče ekološke probleme", rekao je Knežević i dodao:
"Što se tiče togada navodno zapadne zemlje podržavaju iskopavanje litijuma u drugim zemljama, ali ne i kod sebe to nije baš tako. Oni podržavaju iskopavanje tamo gde ga ima više. Jadarska dolina je bogata litijumom i borom, pa podržavaju da se jedan mali rudnik koji ima veliki potencijal izveze. Trenutno su kritične mineralne sirovine. Imate para koliko hoćete, ja imam tu sirovinu i neću da vam prodam. Zašto neću da vam prodam, zbog rata i raznih globalnih dešavanja. Najveći broj tih sirovina proizvodi se u Kini. Zato zapadnim zemljama treba neka zamlja koja će biti blizu koja će im to lakše prodati.
Mitrović je ocenio da je prizvodnja baterija nešto čemu se sve više proizvođači okreću jer je to siguran izvor energije:
"To je želja svih proizvođača ekektričnih vozila. Vi ako pogledate bilo kog proizvođača poznatog ili nepoznatog, ko god da dolazi, veoma je važno da se dobije taj gotov proizvod. Proizvođači se sve više orjentišu da budu proizvođači baterija kako bi pored mobilnosti bili vlasnici buduće energije.
BONUS VIDEO:
(Kurir/MONDO/J.D.)