Pijani vozači moraće da ugrade alko-brave o svom trošku? Evo kako sistem funkcioniše i koliko košta

Novi zakon o bezbednosti saobraćaja trebalo bi da donese mnoge novine među kojima je i digitalni dosije vozača.

MONDO/Stefan Stojanović/Shutterstock

Vozači koji su uhvaćeni da voze pod dejstvom alkohola ili su dodatno učinili određene prekršaje u takvom stanju, pa su kažnjeni - ako ponovo budu zatečeni da voze u takvom stanju, moraće u svoje automobile, o svom trošku, da ugrade alko-brave koje sprečavaju pokretanje vozila ukoliko je vozač pio i da vrše redovnu kalibraciju!

Novi zakon o bezbednosti saobraćaja trebalo bi da donese mnoge novine među kojima je i digitalni dosije vozača preko kojeg će nadležnima biti dostupan broj prekršaja i prijava koje su imali, a tu će moći da prate i kaznene poene. Predstavnici Agencije za bezbednost saobraćaja predlažu i uvođenje alko-brava koje bi dale pozitivne efekte jer saobraćajna policija otkrije skoro milion i po raznih prekršaja godišnje, a samo od početka ove godine zabeleženo je 46.000 prekršaja zbog upravljanja vozilom pod dejstvom alkohola.

Mirko Koković, pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja, naglašava da je ideja da one budu obavezne za vozače povratnike koji su već kažnjavani za vožnju pod dejstvom alkohola.

"Takođe bile bi obavezne i za povratnike koji su izgubili vozačku dozvolu. Sam uređaj funkcioniše tako što onemogućava korišćenje vozila - vozilo ne možete da uključite ili, ukoliko ga uključite, uređaj vas nakon vrlo kratkog vremena upozorava da imate tri minuta da isključite vozilo. Uvođenje alko-brave, koja već postoji u nekim zemljama, pa i u Americi, bilo bi opravdano i znatno bi uticalo na bezbednost saobraćaja. Ukoliko bi se realizovala ideja uvođenja alko-brava, u budućnosti bismo mogli da računamo da bismo izbegli saobraćajne nezgode čiji je uticajni faktor prisustvo alkohola kod vozača", kaže Koković.

Dodaje i da u našoj zemlji nekoliko kompanija već koristi takve uređaje i to su društveno odgovorne kompanije koje brinu o bezbednosti zaposlenih i ostalih učesnika u saobraćaju.

"Zakonom je propisana nulta tolerancija na prisustvo alkohola kod vozača autobusa i teretnih vozila i oni nemaju razloga za brigu ukoliko se donese zakonska obaveza da deo obavezne opreme bude i alko-brava. Kod nas ima nekoliko firmi koje ove uređaje ugrađuju u vozilo na inicijativu vlasnika. Uređaj košta oko 350 evra, a kalibracija od 20 do 50 evra i radi se na svaka tri do šest meseci. Nalazi se sa leve strane na instrument-tabli i detektuje površinu oko vozača. Uređaj je povezan i ako prepozna prisustvo alkohola u prostoru vozača i vozilo ili neće moći da se pokrene ili sam uređaj upozorava da imate tri minuta da se parkirate", objasnio je Koković.

Podseća i da je alkohol veliki problem u bezbednosti saobraćaja.

Dodaje i da u našoj zemlji nekoliko kompanija već koristi takve uređaje i to su društveno odgovorne kompanije koje brinu o bezbednosti zaposlenih i ostalih učesnika u saobraćaju.

"Zakonom je propisana nulta tolerancija na prisustvo alkohola kod vozača autobusa i teretnih vozila i oni nemaju razloga za brigu ukoliko se donese zakonska obaveza da deo obavezne opreme bude i alko-brava. Kod nas ima nekoliko firmi koje ove uređaje ugrađuju u vozilo na inicijativu vlasnika. Uređaj košta oko 350 evra, a kalibracija od 20 do 50 evra i radi se na svaka tri do šest meseci. Nalazi se sa leve strane na instrument-tabli i detektuje površinu oko vozača. Uređaj je povezan i ako prepozna prisustvo alkohola u prostoru vozača i vozilo ili neće moći da se pokrene ili sam uređaj upozorava da imate tri minuta da se parkirate", objasnio je Koković.

Podseća i da je alkohol veliki problem u bezbednosti saobraćaja.

"Prema podacima Uprave saobraćajne policije, od početka godine imali smo preko 46.000 prekršaja upravljanja vozilom pod dejstvom alkohola, pri čemu je 9.000 lica isključeno iz saobraćaja i zadržano na trežnjenju jer su vozilom upravljali u stanju teške, veoma teške ili potpune alkoholisanosti, što je prosečno 30 vozača dnevno. Alkohol je uticajni faktor u svakoj devetoj saobraćajnoj nezgodi s nastradalima. MUP je pošle godine otkrio oko 1.400.000 saobraćajnih prekršaja. Izvesnost da ćete biti zaustavljeni i kontrolisani je velika. Prilikom svake kontrole radi se pasivna i aktivna kontrola. Pasivna ukazuje na prisustvo alkohola u kabini vozača i, ako je test pozitivan, onda se radi aktivna kontrola. Alko-test utvrđuje koliko alkohola ima u telu vozača. U toku je izrada novog zakona i na osnovu svega navedenog možemo očekivati da jedna ovakva novina bude sastavni deo novog zakona bezbednosti saobraćaja čije se usvajanje tokom sledeće godine."

Podsetimo, aktuelni Zakon o bezbednosti saobraćaja usvojen je 2009. godine. Od tada je pretrpeo nekoliko izmena i dopuna, među kojima je i mera privremenog oduzimanja automobila.

Bonus video:

This browser does not support the video element.

Vozači, pripremite se - od 1. novembra smo u obavezi da imamo zimske gume: Nepoštovanje ovog zakona može koštati i do 800 hiljada dinara, a evo koliko je zamena!  Kurir televizija

(Kurir, Mondo.rs, I.L.)