U Zagrebu je danas održan treći protest dostavljača Wolta, ovoga puta u centru grada, prvo na Trgu bana Jelačića, a potom i na Markovom trgu. Ponovili su svoje ključne zahteve, podizanje naknade za 30 odsto, ukidanje posrednika između njih i Wolta, odnosno agregatora, i izmene pojedinih stavki u izmenama Zakona o radu i u novom Zakonu o suzbijanju rada na crno.

Neki dostavljači su bili na sastanku koji je organizovao Wolt i rekli da je jedini problem ograničenje radnog vremena na 40 sati nedeljno. Luka kaže da je generalno reč o eksploataciji i da su problemi veći, a ističe smanjenje troškova dostave, inflaciju i činjenicu da rade isto radno vreme za manje novca.

"Ponekad zarađujemo 500 evra mesečno"

"Woltova uprava je izašla s informacijom da mi imamo 7.5 evra bruto satnicu. Na 40 sati to ispada 1.300 eura, bez da vam agregator uzme 5 do 10 posto, bez da sebi platite doprinose, bez da imate bolovanje, bez da vam iko plaća benzin i amortizaciju vozila. Dakle, ta računica više nije između 900 i 1100 evra, ni blizu", kaže Luka i dodaje:

"Može se desiti da je lep dan i da imate dve isporuke na sat, a znamo koliko plaćaju po isporuci, 1,83 za bicikliste i 1,90 za motorna vozila. Kada pada kiša, kada su uslovi opasni, onda možete da zaradite. mnogo više. Prosek je 7,5 evra bruto po satu, minus svi troškovi koje imate. Zavisi od milion faktora, ponekad vam ostane i 500 evra za mesec", kaže on.

"Ako ne mogu da plate radnike, onda nemaju šta da rade“

Finska filijala Wolt-a, odakle je aplikacija pokrenuta, više puta je isticala da bi, ako bi ih Wolt direktno zaposlio, dostavljači bi izgubili fleksibilnost u radu. Više ne bi birali kada će raditi, već bi imali fiksne smene koje bi morali da popune. Takođe, ne bi mogli da biraju sopstvena vozila jer bi Wolt preferirao određeni tip, najverovatnije bicikle i električna vozila. Smanjile bi se i naknade, jer vozači dostave više ne bi dobijali bruto, već neto iznos, a broj vozača bi se smanjio za trećinu ili četvrtinu. 

"Ako takve višemilionske kompanije kažu da ne mogu da plate radnike, onda nemaju šta da traže. Ako nam daju vozilo, plaćaju benzin i bolovanje, plaćaju godišnju platu. , dajte nam vozilo, naravno da će nam pasti satnice. Ali ljudi ne mogu da žive sa 7,5 evra bruto. Zato se bore za sebe, da rade više od 40 ili 60 sati nedeljno, jer to nije dovoljno za plate koje sada isplaćuju“, kaže on.

(Mondo/Index)