• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

OVAJ AUTO-PUT ZOVU OGNJENA MARIJA, PAZITE AKO KREĆETE NA MORE: Buktinja guta vozila, palilo se 28 puta do sad

Autor Ivana Lazić

Auto-put u Crnoj Gori skratio je putovanje turistima do primorja, ali je zbog velikog uspona, mnogima "prokuvao" automobil.

 crna gora Izvor: youtube.com/Auto analiza

Pre nešto više od godinu dana otvorena je deonica auto-puta "Princeza Ksenija" koji spaja Kolašin i Podgoricu, što je za vozače pravi spas jer na taj način zaobilaze kanjon Morače i skraćuju svoje putovanje.

Međutim, već u prvim danima po otvaranju, ovaj auto-put zadao je mnogo muka vozačima - zbog velikog i konstantnog uspona, brojnim vozačima se pregrejao motor, a u samo par dana čak četiri automobila su se zapalila. Ovde sada preventivno dežuraju vatrogasci, ali uz pravilan način vožnje, ovakve katastrofe mogu da se spreče.

Prema dostupnim podacima, ovom deonicom od 21. jula prošle godine, do 30. juna ove, auto-putem je prošlo 2.067.291 vozila, a država je na taj način prihodovala 8.5 miliona evra.

Tokom prvih godinu dana na ovoj deonici auto-puta Princeza Ksenija dogodilo se 36 saobraćajnih nezgoda, nije bilo smrtnih slučajeva, a ubedljivo najviše nezgoda, njih 28, dogodilo se zbog samozapaljivanja vozila. Zato su ga nazvali i "Ognjena Marija".

"Ovaj auto-put nas je spasio, zaista nam mnogo znači. Nama meštanima, ali i turistima za koje je kanjon Morače bio asocijacija za deonicu smrti. Jeste dolazilo do zapaljivanja vozila, mahom francuskih proizvođača. Monteput formirao je svoj vatrogasni tim koji je sve vreme aktivan i odmah reaguje u ovakvim situacijama. Razlozi za ove nezgode jesu visoke temperature, ali i neispravnost vozila. Stoga pre nego što se krene na put morate proveriti svoj automobil, kako ne bi došlo do incidenata ovakve vrste", kaže Branko Popović.

Šta sve treba da znate o vožnji auto-putem Princeza Ksenija

Sezona godišnjih odmora je počela, a po običaju mnogi građani Srbije deo leta će provesti na crnogorskom primorju. A do njega je od prošle godine lakše doći auto-putem „Princeza Ksenija“, deonicom dugom 41,5 kilometara koja spaja Kolašin i Podgoricu.

Nedugo posle vesti da je saobraćajnica otvorena i vrvi od automobila, stigle su i nove – za samo četiri dana na ovom pravcu se zapalilo isto toliko automobila, dok su 40 četvorotočkaša "prokuvali“ motori.

Na 42 kilometara uspon od preko 1.000 metara

Najpre treba znati da Smokovac kod Podgorice, gde je ulazak na auto-put iz pravca mora leži na 70 metara nadmorske visine, a da je naplatna rampa Mateševo kod Kolašina na 1.100 metara iznad mora.

Izvor: Youtube/NOVA S/Screenshot

Dakle, kratkom deonicom na kojoj je maksimalna dozvoljena brzina 100 kilometara na sat, treba savladati visoki uspon između dve tačke, a u danima kada je dolazilo do nezgoda temperatura je bila blizu 40. podeoka Celzijusove skale.

Iz crnogorskog državnog preduzeća "Monteput“ posle serije zapaljivanja vozila, objasnili su za RTCG da su svi automobili u kojima je izbio požar bili stariji od 15 godina, odnosno da nisu bili spremni za brzine na auto-putu. Istovremeno, automehaničari iz Podgorice ukazali su da je automobil na velikom usponu podvrgnut naprezanju, naročito ako radi na velikom broju obrtaja.

"Maksimalna brzina nije obavezna"

"Od Zlatice pa do Mateševa imamo 40 kilometara, od čega je gotovo celom dužinom priličan uspon, jer auto-put savladava preko 1.000 metara nadmorske visine. Osim oficijelnih uputstava za vožnju auto-putem, dodali bi i neformalne: Ako je vozilo malo starije, kontrolisati nivo vode u sistemu za hlađenje, ne pretovarati auto i ne forsirati vožnju, dozvoljena brzina od 100 km/h nije obaveza“, bio je jedan od komentara na Fejsbuk grupi "Oči Podgorice“.

Mnogi su njegovo tumačenje prihvatili kao tačno, pa i najiskusniji vozači, s tim što je bilo i onih smelih da tvrde da neispravno vozilo nema šta da traži na auto-putu, odnosno da ga ne može savladati.

Poznavaoci "ćudi“ automobila, ali i statistika, kažu da uslovi vožnje, kao oni na auto-putu od Kolašina do Podgorice, ne pogoduju starijim automobilima, naročito dizelašima i francuske proizvodnje.

Filter izduvnih gasova kao uzrok zapaljenja vozila

Milun Vesnić, najtrofejniji automobilista nekadašnje Jugoslavije ukazuje da svi dizel motori imaju partikularni filter – filter za izduvne gasove.

Izvor: Profimedia/AFP STORY BY Olivera NIKOLIC

"Kompjuter motora na svakih dve-tri hiljade kilometara uključi regeneraciju – čišćenje filtera specijalnom tečnošću čime digne temperaturu na 700 stepeni. Ukoliko se brzo ide uzbrdicom, u toj situaciji filter začepi i dolazi do pregrevanja celog motornog prostora i zapalenja. Ovo je najčešće dešava ako su temperature iznad 37 stepeni i iznad", objašnjava Vesnić.

On dodaje da se ovakvi problemi najčešće javljaju kada dozvoljena brzina zanese vozače u ravnijim predelima, a onda istom brzinom nastave velikim usponom. Njegov savet svim vozačima je da pre polaska na letovanje provere ispravnost svojih vozila.

Šta sve treba uraditi pre puta

Proveriti tehničku ispravnost vozila (posebno uređaja za upravljanje vozilom, za zaustavljanje vozila, za označavanje vozila i osvetljavanje puta)

Proveriti ispravnost aparata za gašenje požara u vozilu

Imati dovoljno pogonskog goriva u rezervoaru (posebno zbog neočekivanih ili očekivanih gužvi i zastoja na putu i u saobraćaju)

Proveriti nivo svih tečnosti u sistemima vozila (ulje, antifriz, ulje za kočnice, tečnost za pranje vetrobrana)

Proveriti ispravnost klime, stakala, brisača, obezbediti "zavesice" – štitnike od sunčevih zraka

Imati pri ruci dovoljno tečnosti u vozilu

Zašto se tokom vožnje zapali automobil

Dogodi se na putevima, naročito vrelih letnjih dana, da se automobil tokom vožnje zapali, posle čega ili totalno izgori, ili prisebni vozač uz pomoć kolega sa druma protivpožarnim aparatom ugasi vatru i umanji štetu i vožnju ostalima učini bezbednom. Potom se priča o najbitnijem – da su sve glave svih putnika ostale na broju. Razlog zbog čega je došlo do zapaljenja se stavlja u drugi plan

A šta može da bude uzrok tome da se automobil zapali? U Crnoj Gori se prošlog leta, na novootorvorenom autoputu „Princeza Ksenija“ između Podgorice i Kolašina, zapalilo se četiri automobila za par dana. Govorilo se iz da je uzrok učestalom gorenju vozila sam autoput, na kome se inače 40 kilometara vozi uzbrdo.

Partikularni filteri zapuše na uzbrdici

Ubrzo su upućeni objasnili da mahom goreli francuski automobili kojima je boljka partikularni filter za izduvne gasove koji pri velikoj vrućini začepe.

Milun Vesnić iz Užica, najtrofejniji automobilista stare Jugoslavije koji se danas bavi automehanikom, kaže da partikularne filtere imaju svi automobili i problemi koje izazivaju nisu ekskluzivitet samo „francuza“ nego i svih dizelaša starije proizvodnje.

Izvor: Youtube/NOVA S/Screenshot

"Kompjuter motora na svakih dve-tri hiljade kilometara uključi regeneraciju – čišćenje filtera specijalnom tečnošću čime digne temperaturu na 700 stepeni. Ukoliko se brzo ide uzbrdicom u toj situaciji filter začepi i dolazi do pregrevanja celog motornog prostora i zapaljenja. Ovo se najčešće dešava ako su temperature 37 stepeni i iznad", objašnjava stari as automoto sporta.

Rajko Aćimović, poznati autoelektričar iz Užica kaže da na dizelašima postoji još jedan uzročnik požara, a to je curenje nafte na dizne motora. Kod benzinaca, priča on, mnogo je više uzročnika zapaljenja vozila.

Razlozi zapaljenja kod benzinaca

"Jedan je predimenzionisana snaga osigurača. Zatim, ako je osigurač slabijeg kvaliteta i ne može da pregori. Požar u benzincu može da izbije i zbog naknadno i loše nameštenog filtera goriva u motorni prostor. Dalje, ako ne na plus klemi ne postoji zaštita može doći do požara prilikom kontakta nje i haube. Požar može izazvati i kratak spoj kabla koji od plus kleme vodi do anlasera sa šasijom",  nabraja Aćimović.

Redovno održavanja, ali i protivpožarni aparat u vozilu

Najpouzdaniji način da se izbegne zapaljenje automobila je, kako kaže, redovno održavanje, a poželjno je da svaki vozač ima protivpožarni aparat i da ga drži kraj sebe, po mogućstvu ispod sedišta da mu bude pri ruci.

Ako je aparat u prtljažniku vozač će izgubiti dosta vremena dok ga izvadi i aktivira. Prilikom gašenja ne treba naglo otvarati haubu jer postoji opasnost da se vatra razbukti u dodiru sa kiseonikom. Najbolje je malo podići haubu i naprskati pp aparatom – savetuje ovaj autoelektričar.

Pogledajte

00:19
Crna Gora
Izvor: TikTok/montenegrinbeauty
Izvor: TikTok/montenegrinbeauty

(Mondo/Blic, Rina)

Pročitajte i ovo:

Komentari 20

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Matematika

Morao sam da upotrebim digitron ovaj put, ispada da je proključalo ili se zapalilo jedno vozilo na 74.000 ali to nije mnogo jer kakve sve kršine i kante vozimo, osim toga 1 loš vozač na 74.000 je ništa

Mrčela

Perite svoj motor redovno i hladnjak redovno. Procedura za pranje motora je: zanemarite "stručnjake", odete u samouslužnu perionicu, ostavite vozilo da se ohladi, nikako prati motor dok je vreo ili blago topao, znači pustite ga da se ohladi, onda lepo odaberete ispiranje i dobro, dobro ga operete sa nekoliko žetona. Slobodno približite šmrk, da što bolje skine, voda ne može ući u motor (može preko filtera vazduha), i ako uđe, ućiće nekoliko kapljica, a neće ući litar vode. Bitnije ga je oprati dole, jer sve što curi završava na dnu motora. Jedino ne treba direktno usmeravati šmrk (pušku) u alternator, nemojte baš primicati alternatoru mnogo, nego ono što ga zakači zakači, a možete i da stavite neku kesu preko njega, ako se plašite, a nema razloga za strah, jer prilikom vožnje po kiši, alternator bude komoletno mokar, voda nije provodnik, ali ako sadrži hemikalije onda jeste. Možete slobodno oprati i akumulator! Nakon pranja motora, odma upalite motor i ne gasite ga nekih 20 minuta, ne zbog njega, nego da osusi motorni prostor zbog pojave korozije. To je cela mudrost. Ko zna, može leti slobodno da izvadi termostat, ali obavezno pred zimu da ga vrati. Moja preporuka je da često menjate termostat, možda svake 2 godine, jer nije skup 1500-2000 din, a ne svako 20 godina, još ako možete sami da ga zamenite, pesma.

Mrčela

Nema to veze kakav je put, ako je sistem ispravan hladiće motor. Po meni, kada krenete na duži put, uverite se da imate rashladne tečnosti koliko treba. I važnije je, a niko ne radi, otiđite u samouslužnu perionicu, ispuškirajte hladnjak, sa prednje (kroz branik) i sa zadnje strane, otvorite lepo haubu i slobodno dobro ispuskirajte hladnjak, slobodno i preko ventilatora, ali slobodno! Možete slobodno iprati i ceo motor detaljno, samo nemojte kvasiti alternator, može i on da se kvasi, ali sa običnom vodom (ispiranje), ne sa hemikalijama. Motor će prodisati i popeti se uz masnu banderu, bez muke!

special image