Stanari zgrade u Bjelovaru suočeni su s drastičnim povećanjem računa za gas nakon što im je promenjen dobavljač u oktobru 2024. godine, pri čemu više ne plaćaju gas kao domaćinstva. Stari dobavljač bila je Gradska gasna služba u Zagrebu, a novi je Hrvatska elektroprivreda Plin Osjek.
Na problem je ukazao Nenad Majcan, stanar zgrade u Gajevoj ulici. U zgradi u kojoj živi, stanari su prestali plaćati gas kao domaćinstva jer se novi dobavljač, napominje Majcan, pozvao na činjenicu da zgrada ima zajedničku prostoriju za grejanje u vlasništvu Hrvatske pošte. Oni su tako izgubili pravo na subvencionisanu cenu gasa.
"Plaćamo 300% više"
"Više od 50 godina smo bili kategorizovani kao domaćinstva, još od kad je izgrađena stambena zgrada za zaposlene tadašnjeg HPT-a Bjelovar, ali novi dobavljač nas vodi kao da smo poslovni subjekti. I to samovoljno, bez našeg znanja i pristanka, ponuđene ugovore nismo ni potpisali. Sada plaćamo oko 300% veću cenu od ostalih građana u Hrvatskoj. Većina korisnika su penzioneri preko sedamdeset godina. Svi mi smo više od pola veka odvojeni od poslovnih prostora sadašnje Hrvatske pošte i Hrvatskog Telekoma", kaže Majcan.
Ogromno poskupljenje
Za period od oktobra do decembra 2023. godine, dok je dobavljač bila Gradska gasna sližba u Zagrebu, mesečni računi iznosili su 9,41 evro, 23,87 evra, odnosno 39,73 evra. Za isti period u 2024. godini, kada je dobavljač postao HEP-PLIN, računi su porasli na 72,32 evra u oktobru, 98,93 evra u novembru i 139,13 evra u decembru. To predstavlja drastična povećanja od oko 669% u oktobru, 314% u novembru i 250% u decembru.
"Za punu sezonu grejanja 2023./2024., dok je dobavljač bila Gradska služba u Zagrebu, trošak je iznosio 197,97 evra. Za punu sezonu grejanja 2024./2025., dok je drugi, HEP-PLIN Osjek, platili smo 686,12 evra", napomenuo je Majcan i dodao:
"Rođen sam 1945. godine, u stanu živim sa suprugom, oboje smo lekari u penziji, sin nam je već 25 godina u Nemačkoj i tamo radi kao psiholog-psihoterapeut. Nismo socijalno ugroženi, relativno smo dobro situirani. Problem zbog kog sam se obratio mnogo više pogađa ostale vlasnike stanova, ali stvar je u principu pravednosti, dostojanstva i uvažavanja građana", poručio je.
"Niko nas ništa nije pitao"
"Niko nas nije ništa pitao, samo su nas prebacili i dobili smo ugovore prema kojima se sad vodimo kao nekakvo preduzetništvo, a tu se ne koriste subvencije za cenu gasa. Udareni smo s cenama kao da smo neka firma. S preduzetništvom nemamo veze, jedino imamo zajedničku prostoriju za grejanje sa Hrvatskom poštom", istakao je drugi stanar te zgrade i dodao:
"Nikog nije briga. Hrvatsku poštu nije briga, žalio sam se i HEP Plinu, drugi su se žalili HERA-i, ali oni ne odgovaraju. Svi smo nešto pokušali, ali nema pomoći", rekao je stanar.
Pokrenut postupak
Problem u komunikaciji sa HER-om imao je i kabinet zaštitnice građana Republike Hrvatske, Tene Šimonović Einvalter, kojoj su se obratili stanari.
"Upoznati smo sa ovom situacijom jer nam se obratio jedan od stanara i po njegovoj žalbi smo pokrenuli ispitni postupak. Taj postupak ide u dva pravca: prvo, da se utvrdi zašto su stanari svrstani u kategoriju poslovnih potrošača, što automatski znači mnogo veće račune, i drugo, zašto nema odgovora na upite koje su slali nadležnima. Više informacija i detaljan komentar moći ćemo da damo kada postupak bude završen", navodi se u njihovom odgovoru.
Dodaju da su dobili odgovor od HEP Gasa, ali da i dalje čekaju odgovor od HERA-e, naglašavajući da će zvanično urgirati kako bi on bio dostavljen.
"Zaštitnica građana može, ukoliko utvrdi nepravilnosti ili nezakonitosti u radu nadležnih organa, da izda mišljenje, predlog, preporuku ili upozorenje, sa ciljem da se takva praksa ispravi i da se zaštite prava građana. O svemu tome može izveštavati i Hrvatski sabor i širu javnost, uključujući i kroz godišnji izveštaj", zaključuju iz kancelarije.
Vaše mišljenje nam je važno - ostavite nam komentar, nije potrebna registracija!
BONUS VIDEO: