Predsednik Republike Srpske je to naveo u pismu generalnom sekretaru UN Ban Ki Munu i ocenio da je takav prikaz zamena teza koja okreće stvarnost naglavačke.

U popratnom pismu Devetog izveštaja Republike Srpske Savetu bezbednosti UN, Dodik konstatuje da u Dejtonskom sporazumu nigde ne piše da taj dokument treba da bude sproveden prenošenjem nadležnosti, koje po Ustavu pripadaju entitetima, na nivo BiH.

Ipak, kako je naveo, visoki predstavnik je na stanovištu da proširenje nadležnosti nivoa BiH, izvan onog predviđenog Ustavom, spada u sprovođenje mirovnog sporazuma, što je potpuno nezakonito i netačno.

U pismu se navodi da je RS posvećena poštovanju Dejtonskog sporazuma, uključujući i podelu nadležnosti između entiteta i BiH predviđenu Ustavom BiH.

"Od druge polovine 1990-ih godina, visoki predstavnici razgrađivali su decentralizovani ustavni poredak BiH kroz pritisak, prinudu i autokratske ukaze. Do današnjeg dana Republika Srpska se konstantno mora braniti od nastojanja visokog predstavnika i drugih usmerenih ka daljem širenju nadležnosti nivoa BiH, kršeći pri tom njihova jasna razgraničenja koja daje Ustav BiH ili ka pretvaranju ustavnog poretka BiH u sistem sa većim stepenom centralizacije", upozorio je predsednik Srpske.

Dodik je ocenio da je novi polugodišnji izveštaj visokog predstavnika Valentina Incka upućen generalnom sekretaru UN, zapanjujući u fokusu, jer je više usmeren na trenutna pitanja politike BiH, nego na predmete za koje mu mandat nalaže da podnosi izveštaje – napredak u civilnom provođenju Dejtonskog sporazuma onako kako je to striktno regulisano Aneksom 10.

Predsednik Srpske je napomenuo da je visoki predstavnik ovlašćen da tumači samo Aneks 10, a ne i druge delove Dejtonskog sporazuma kako se to pokušava predstaviti.

"Izveštaj visokog predstavnika priznaje da institucije Republike Srpske `funkcionišu mnogo efikasnije od onih u Federaciji` i primjećuje da `Vlada RS, za razliku od Vlade Federacije, nastavlja da se sastaje redovno kako bi našla rješenja za mnoge ekonomske i društvene izazove sa kojima se suočava`... Izveštaj je skroman i uopšten u svojoj kritici zvaničnika Federacije, posebno lidera bošnjačkih stranaka, za postupke koji su produbili krizu u ovom entitetu i koji i dalje uzrokuju štetne posledice širom BiH", istakao je Dodik.

On je naglasio da najveću odgovornost za krizu vlasti u FBiH snosi upravo aktuelni visoki predstavnik koji je, kako je naveo, svojom nezakonitom intervencijom sprečio donošenje odluke Centralne izborne komisije BiH, kao jedinog ovlašćenog organa.

"Ipak, visoki predstavnik posvećuje veliki deo svog izveštaja kritici pojedinih rukovodilaca RS i to ne zbog njihovih postupaka, već zbog slobodnog izražavanja mišljenja, uverenja i ideja. Takve kritike od diplomate koji prisvaja nezakonita ovlašćenja da smenjuje izabrane zvaničnike jednostranim ukazom, protivno Evropskoj konvenciji o ljudskim pravima i drugim međunarodnim instrumentima za zaštitu ljudskih prava, mogao bi da se protumači kao pokušaj gušenja slobode izražavanja", istakao je Dodik.

U pismu se navodi da se jedina značajna kritika aktivnosti Vlade RS tiče odluke Republike Srpske da privremeno dodeli matične brojeve novorođenoj đeci nakon što je BiH prestala da ih izdaje.

"Kao što je objašnjeno u poglavlju dva izveštaja Republike Srpske Savetu bezbednosti, odluka Republike Srpske da dodeljuje matične brojeve predstavlja privremeni `most` koji ima za cilj da spreči da zdravstveno osiguranje dece trpi zbog političkog sukoba na nivou BiH”, naveo je Dodik.

Izveštaj visokog predstavnika prepoznaje da je neuspeh BiH da reši situaciju `stvorio ozbiljne komplikacije običnim građanima sa novorođenom đecom`, ali njegova posvećenost centralizaciji je toliko jaka da on čak osuđuje i privremenu meru Republike Srpske za zaustavljanje ovih teškoća dok se spor na nivou BiH ne riješi, naglasio je Dodik.

On je u popratnom pismu naveo da Deveti izveštaj RS Savetu bezbednosti UN opisuje na koji način Vlada RS radi na poboljšanju ekonomskih prilika svojih građana provodeći ekonomske i pravosudne reforme, unapređujući evropske integracije i poštujući decentralizovanu strukturu BiH, regulisanu Dejtonskim sporazumom i garantovanu potpisima svedoka – SAD, Ruske Federacije, Nemačke, Velike Britanije, Francuske i EU.

Napomenuvši da je sastavni i najvažniji deo Dejtonskog sporazuma Aneks 4 – Ustav BiH, Dodik navodi da, iako su izabrani rukovodioci BiH nastavili da postižu važne dogovore, njihovo provođenje u zakonodavstvo se odvija veoma sporo, prvenstveno zbog dubokih političkih i nacionalnih podela unutar drugog entiteta BiH - Federacije BiH.

"To se odražava i kao nefunkcionalnost institucija BiH uspostavljenih uglavnom intervencijom visokog predstavnika mimo odredaba Ustava i Dejtonskog sporazuma, što upućuje Republiku Srpsku na očuvanje BiH uspostavljene međunarodnim ugovorom. Poštujući decentralizovanu ustavnu strukturu BiH, Republika Srpska nastoji ostvariti napredak u procesu reformi, usmerenih ka poboljšanju ekonomske konkurentnosti i usaglašavanje zakona sa standardima EU”, ocenio je Dodik u pismu.

On je naveo da RS kroz strukturalni dijalog o pravosuđu sa EU, radi i na reformisanju neefikasnog i neodgovornog pravosudnog sistema nametnutog od visokog predstavnika.

(MONDO/Srna, Foto: Tanjug, Nenad Milošević)