Evropska unija se boji da se pravila te zajednice neće poštovati, a velike luke u severnim zemljama ogorčene su zbog ozbiljne i potencijalno nelojalne konkurencije.
Kako je danas prenei brisleski portal Euraktiv, to se čulo na panelu o infrastrukturi Organizacije za crnomorsku ekonomsku saradnju, koji je nedavno održan u grčkom gradu Seres, a na kojem su se učesnici fokusirali na ulogu i ciljeve Kine.
Frans-Pol van der Puten (Frans-Paul van der Putten), viši istraživač na Holandskom institutu za međunarodne odnose, istakao je da će koridor krenuti od grčke luke Pirej i prema severu, preko Srbije i Mađarske, stići do centralne i severne Evrope.
Prema njegovim rečima, region Crnog mora bio je jedina alternativa Kine koridorima kojima dominiraju Sjedinjene Američke Države (Indijski okean) i Rusija (Arktik).
Najveći geopolitički rizik za Kinu je antagonizam Rusije i SAD, dok je EU manja briga, naveo je on.
Kineska državna brodska kompanija (COSCO), 2016. godine preuzela je većinski deo grčke luke Pirej. Vlada u Pekingu smatra Pirej glavnom kapijom za kineski izvoz u južnu, istočnu i centralnu Evropu, ali i glavnim centrom za prekomorski transport preko i oko Sredozemnog mora.
Van der Puten istakao je da je kineska vlada sada sposobna da utiče na trgovinske rute između Kine i EU i dodao da je glavni koridor luka Pirej, ali i pruga Beograd - Budimpešta, koju finansira Peking.
Izgradnja brze pruge koja bi povezala Beograd i Budimpeštu koštaće 3,2 milijarde evra. Kina, Srbija i Mađarska potpisale su u decembru memorandum o razumevanju za rekonstrukciju 370 kilometara dugačke pruge. Sporazum je stvorio tenzije sa EU, koja navodi da pravila Unije nisu ispoštovana.
"Kina se fokusira na Grčku i Srbiju, ali i na ostale zemlje Zapadnog Balkana, koje imaju dobit od povoljnih kineskih kredita za infrastrukturnu projekte", kazao je holandski istraživač.
Jelica Stefanović-Štambuk, profesorka na Fakultetu političkih nauka u Beogradu, naglasila je da su kineske investicije od ključne važnosti za masovno deindustrijalizovanu Srbiju.
Ona je dala primere kineskih investicija koje se koriste za izgradnju saobraćajne infrastrukture, uključujući i preuzimanje Železare Smederevo.
"Kina raste, dok EU ne raste", rekla je Stefanović-Štambuk.
Ambasador Mihael Kristides, generalni sekretar Organizacije za crnomorsku ekonomsku saradnju, naglasio je da su kineske investicije na Zapadnom Balkanu izazvale "dvoumljenje na severu Evrope, a posebno u Briselu".
Kristides je rekao da je ovakva situacije "veoma logična", objašnjavajući da zemlje u regionu žele da privuku kineske investicije i fondove kako bi poboljšale infrastrukturu, dok severna Evropa, koja već ima razvijen infrastrukturni sistem, to vidi kao pretnju.
Jedan od pokazatelja koji govori u prilog ovakvog razvoja situacije je odluka Hjulit-Pakarda da izmesti deo svoje distribucije iz Roterdama u luku Pirej, navodi briselski portal i dodaje da kineski uticaj popunjava prazninu na Zapadnom Balkanu, koji gubi nadu u proširenje EU.
_______________________
Aplikacija MONDA ponovo na Google Play Store! PREUZMITE JE!
Partizan se oglasio zbog Željka Obradovića: Ništa nije napisano, a sve je rečeno
"Muka mi je zbog vređanja Vučića, država nam daje vodu": Peđa Mijatović otkrio kada će tražiti pomoć za Partizan!
Zvezda ostala bez Motlija? Španci otkrili gde ide košarkaš zbog kojeg je Izraelac pretio!
Đinđić je sebi potpisao smrtnu presudu! Otišao je u Kulu kao očajnik, morao je da zna čije su Crvene beretke
Maca ponizio JK rekavši da ju je Vranješ "jahao", pa dobio vaspitnu: "Ološu, tražio si mi da ti se slikam sa ćerkom"