Ministarstvo trgovine i zaštita potrošača
MONDO, Lana Stošić 

"Udruženja za zašititu potrošača bi trebalo da brane prava, objašnjavaju ljudima koja su njihova prava, a ona udruženja koja su aplicirala za sredstva od Ministarstva trebalo bi i da učestvuju u potrošačkim sporovima pred parničnim sudom", kaže viša savetnica u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Tamara Samardžićagenciju Beta i EurActiv.

U Srbiji postoji 28 registrovanih udruženja za zaštitu potrošača, koji predstavljaju sponu potrošača i trgovaca, ali nisu sva na "evropskom nivou".

"Na dnevnom nivou imamo kontakte s njima i vidimo da nedostaju neka osnovna pravna znanja", ocenila je Tamara Samardžić.

Dodajući da se izmenila uloga tržišne inspekcije, ona je rekla da inspekcije sada paze da li se zakon u formalnim elementima poštuje, na primer da li je trgovac odgovorio na reklamaciju u propisanom roku, ali da ona više ne može da utiče na trgovca da prihvati reklamaciju.

"Ali ono što mogu udruženja to je da, ako smatraju da je došlo do povrede prava, mogu u ime oštećenog kupca da podnesu zahtev za pokretanje prekršajnog postupka pred sudom. Oni to ne koriste. A to je vrlo lep instrument za pritisak na trgovca, a ne košta ništa", rekla je Samardžićeva.

Srbija je ove godine pripremila nacrt pregovaračke pozicije za Poglavlje 28, o zaštiti potrošača i zdravlja, koja detaljno objašnjava zakonodavni i institucionalni okvir u Srbiji, administrativne kapacitete i planove za preduzimanje određenih mera i aktivnosti u cilju daljeg unapređenja u toj oblasti.

Ima li kraja? Prevare u marketima svakodnevica

"Nacrt je upućen Evropskoj komisiji na analizu i eventualne sugestije i primedbe. Do sada nije bilo komentara Evropske komisije u delu koji se odnosi na zaštitu potrošača", rekla je Samardžić na brifingu za novinare o poglavlju 28, koji su EU info centar i Delegacija EU u Srbiji organizovali u okviru projekta "Dalji razvoj zaštite potrošača u Srbiji".

Tamara Samardžić je rekla da se radi na novoj strategiji kojom će se definisati dalja politika u ovoj oblasti i koja će zameniti strategiju pravljenu za period od 2013. do 2018. godine.

Takođe se planira usklađivanje Zakona o zaštiti potrošača, koji se primenjuje od 2014, sa direktivama EU koje su u međuvremenu donete.