Ustavni sud - Nije neustavno ne objavljivati podatke iz državnih ugovora
Mondo/Georgi Mitev Šantek Ilustracija

Taj član Zakona odnosi se na obavezu Komisije da u slučaju zahteva stranke može odrediti meru zaštite izvora podataka ili određenih podataka, ako se oceni da je interes podnosioca zahteva opravdan i po značaju bitno veći u odnosu na interes javnosti.

"Ugovor o koncesiji aerodroma uskoro pred javnošću"

"Komisija pozdravlja ovaj potez Ustavnog suda imajući u vidu da se na ovaj način doprinosi pravnoj sigurnosti tržišnih učesnika koji posluju u Srbiji, ali i usaglašenoj praksi u predmetima koji se vode pred Komisijom", navodi se u saopštenju.

Mali obećava da će se objaviti ugovor sa Etihadom

Komisija je navela da je Ustavni sud demantovao ocenu poverenika da je taj član u suprotnosti sa Zakonom o slobodnom pristupu informacija od javnog značaja.

U postupcima koji se vode pred telima nadležnim za zaštitu konkurencije, uključujući Komisiju za zaštitu konkurencije, ali i Direktorat za konkurenciju EU i tela država članica, učesnici na tržištu dostavljaju brojne, izuzetno osetljive poslovne podatke, kao što su podaci o dobavljačima i kupcima, vrednosti i obimu prodaje i nabavke, tržišnim udelima, razlozima za sprovođenje koncentracija, ugovore, akte koji sadrže poslovne planove i strategije budućeg razvoja i slično, navedeno je.

Dodaje se da bez tih podataka Komisija ne bi mogla da vrši svoja ovlašćenja propisana zakonom.

"Otkrivanjem ovih podataka trećim licima može se naneti značajna šteta učesnicima na tržištu koji su dostavili podatke, zbog čega je u uporednoj praksi i ustanovljeno pravilo da tela za zaštitu konkurencije ne objavljuju, niti stavljaju na raspolaganje podatke, odnosno dokumentaciju koja sadrži poslovne tajne ili druge poverljive podatke", navedeno je u saopštenju.

Nema krivice u slučaju "Novogodišnja jelka"

Prema navodima Komisije, navedena praksa je opšteprihvaćena i u pravu konkurencije EU, jer se i prema Obaveštenju Evropske komisije o pravilima uvida u spise predmeta koji se vode pred EK u postupcima zaštite konkurencije, Smernicama za pripremu odluka o koncentracijama za javno objavljivanje, kao i Smernicama za pripremu za javno objavljivanje odluka donetim u skladu sa Uredbom 1/2003, kao primer navodi da se podaci o kupcima, distributerima, tržišnim planovima, troškovima i cenama kao i prodajnoj strategiji smatraju poslovnom tajnom kojoj se ne sme dati pristup.

Sličan stav i ovlašćenja nacionalnih tela za zaštitu konkurencije potvrđena su i Direktivom (EU) 2019/1 Evropskog parlamenta o ovlašćenju tela za zaštitu konkurencije država članica za efikasno sprovođenje pravila o tržišnoj utakmici i obezbeđenju pravilnog funkcionisanja unutrašnjeg tržišta.