S druge strane, na panelu posvećenom uticaju kompanija na domaće i regionalno poslovanje na 19. ekonomskom samitu Srbije, istaknuto je da država mora da nastavi sa smanjivanjem birokratskih procedura i da nastavi rad na digitalizaciji svih javnih usluga.

DOBRI RADNICI OZBILJAN PROBLEM

Generalna direktorka u kompaniji Nestle za tržište jugoistočne Evrope, Jana Mihailova, rekla je da je ta kompanija vrlo zadovoljna tržištem u Srbiji. "Konkurencija je ono što podstiče tržište, a mi imamo dovoljno konkurencije ovde" rekla je Mihailova i ocenila da je makro-ekonomska stabilnost u Srbiji dobra. Treba se pozabaviti radnom snagom jer će, smatra, u toj oblasti u budućnosti biti problema u smislu kako pronaći dovoljan broj radnika.

Direktor za Srbiju Atlantik Grupe, Vladimir Čupić, hrvatske kompanije koja u regionu zapošljava oko 5,5 hiljada ljudi, a u Srbiji 2.000, kaže da u našu zemlju vredi investirati jer je dobar odnos uloženog i zarađenog novca.

Srbija je kaže, rastuće tržište što je bitno za svakog investitora.

Važno je da se ubrza prekogranična trgovina jer trenutno na granicama često postoje problemi poput dugih zadržavanja na prelazima zbog neusaglašene i obimne papirologije.

Objašnjava da je došlo do promene kursa u politici države koja je prvo stabilizovala fiskalni segment, a investicije koje su se ranije zasnivale na radno intenzivnim delatnostima, danas su okrenute ka ulaganju u sofisticiranu industriju.

Direktor u sektoru međunarodnih poslova i regulacija u kompaniji Telekom Austrija, koja je vlasnik kompanije Vip, Ivo Ivanovski, napominje da je važno imati dobru klimu u zemlji kako bi se privukle strane investicije i da postoje jednaki uslovi za sve.

"A mislim da to postoji u Srbiji", kaže Ivanovski i ukazuje da je veoma važno da država investira u obrazovanje, odnosno, razvoj ljudskih resursa za potrebe kompanija.

Erih Košuta, predsednik italijanske Kofindustrije Srbija smatra da su se standardi na tržištu naše zemlje znatno poboljšali i da je važno raditi na promociji srpskih proizvoda u svetu.

Navodi zanimljivu ocenu kojom ilustruje važnost brendiranja proizvoda iz naše zemlje.

Ljudi u svetu, na primer, ne znaju da se automobil marke Fijat kojim se papa Franja vozi tokom svojih zvaničnih poseta državama, zapravo proizvodi u Srbiji.

Kaže da brojne kompanije koje dolaze u Srbiju dolaze u našu zemlju kako zbog dobrog tržišta ali i mogućnosti da dalje uđu na tržišta poput Rusije.

Ali, ukazuje, ima još toga na čemu treba raditi kada je reč o lakšem poslovanju kompanija.

"Još postoje ostrva u srpskoj birokratiji gde je pečat još tražen, pogotovo kada je reč o carinskim procedurama", rekao je Košuta.

Kada je reč o nedostatku radne snage na tržištu Srbije i regiona, kaže da se mnoge kompanije suočavaju sa teškoćama da nađu radnike.

Ta situacija će se, smatra, pogoršati u godinama koje dolaze jer dolaze veliki investitori u Srbiju pa je kompanijama sve teže da nađu dovoljan broj kako visoko obrazovane radne snage tako i niskokvalifikovanih radnika.

Dragana Nikolić Lukić iz kompanije Roše rekla je da digitalna infrastruktura postoji u Srbiji ali da nije dobro povezana te da je na tom polju potrebno još raditi.