Predsednik Vučić poručio je da će se krajem 2021. godine, ukoliko posao bude završen u predviđenom roku, brzo stizati od Beograda do Novog Sada.
"Krajem 2021. godine, ukoliko kineski prijateji, a ja im verujem, završe posao u roku, ići ćemo Beograd-Novi Sad za 30 minuta. Zašto bi posle toga bilo ko koristio automobile", rekao je Vučić, uz opasku da "Srbija više nije usputna stanica za kineske vozove, već odredište".
"Naše dve zemlje se oslanjaju jedna na drugu, to su čelični prijatelji koji zajedno snose sve nedaće. Srbija je prva zemlja u centralnoj i istočnoj Evropi koja je sa kinom uspostavila svestrane strateške odnose partnerstva", rekao je zamenik ministra Ćen Keming.
Voz je u železničkoj stanici Novi Beograd uz "dugu sirenu" presekao crvenu vrpcu, čime je označeno zvanično uspostavljanje prve železničke kargo linije između dve zemlje.
Na crvenoj traci je, inače, na srpskom i kineskom jeziku pisalo: "Prvi put dolazi u Srbiju", a na vozu je sa strane ispisano: "Kineske železnice pozdravljaju srpski narod".
Predsednik Vučić i Ćen rukovali su se sa mašinovođom i čestitali mu na uspostavljenoj liniji.
Predsednik Vučić je napomenuo je da je 1837. godine knez Miloš predložio izgradnju pruge kroz Srbiju prema Austrougarskoj, ali da su i tada Srbi imali neverovatan talenat da odbijaju a priori svaki napredak, pa je prvu pruga od 12 kilometara uskog koloseka izgradio stranac 1880. koji je upravljamo rudnikom u Majdanpeku i da je tek nešto kasnije puštena u saobraćaj prva pruga Beograd - Niš 1884. godine.
Vučić kaže da su tada ljudi govorili kako nam nisu potrebni "gvozdeni konji" i da će uništiti šljivike.
Takođe, predsednik je podsetio da je 2011. voz išao sporije od Beograda do Novog Sada nego pre 100 godina, što pokazuje kolika je tada bila nebriga države.
"Moja ideja je bila da Srbiju premrežimo svim modernim komunikacijama, putevima, železnicom, internetom... i da Srbija uđe u red razvijenih ekonomija sa rešnim infrastrukturnim pitanjima".
Ovo je prvi direktan voz iz Kine za Srbiju i dovezao je više od 500 tona opreme za izgradnju brze pruge u našoj zemlji. Kompozicija je u svom sastavu imala 28 vagona sa kontejnerima.
Krenuo je 24. septembra iz kineskog grada Đinana, u provinciji Šangdong i prešao oko 10.500 kilometara, a trasa voza je bila: Kina, Mongolija, Rusija, Belorusija, Poljska, Mađarska i Srbija.
U toj kompoziciji nalazi se oprema koju kineske kompanije koriste za izgradnju brze pruge od Beograda do Budimpešte.
Reč je o opremi za sisteme kontaktne mreže, kao što su: transformatori, kablovi, integrisani sistemi automatizacije za trafo stanice, sistemi daljinskog upravljanja za kontaktnu mrežu, sistemi za napajanje strujom kontaktne mreže i druga oprema za brzu prugu.
Navedena oprema za vučnu podstanicu i kontaktnu mrežu važan je deo "energetskog podsistema" u Tehničkim specifikacijama interoperabilnosti.
Materijali za kontaktnu mreži, koji su stigli iz Kine u Srbiju, ispunjavaju sve evropske standarde i poseduju sve potrebne sertifikate za izgradnju pruge za velike brzine.
Železnički transport iz Kine u Srbiju osigurava snabdevanje opremom za projekta brze pruge Srbija - Madarska i ubrzaće realizaciju radova na terenu.
Modernizacija pruge Beograd Centar - Stara Pazova, duge 34,5 kilometra, deo je projekta izgradnje pruge za velike brzine do 200 km na sat, između Beograda i Budimpešte.
Vrednost ugovora za modernizaciju i izgradnju brze pruge na deonici Beograd Centar - Stara Pazova je 350 miliona dolara.
Izvođač radova je kineski konzorcijum Čajna reilvej internešenel i Čajna konukejšen kompani, a rok za izvodenje radova je 36 meseci počev od 5. juna 2018. godine.
Voz su u železničkoj stanici Novi Beograd dočekali i potpredsednica vlade i ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović, ambasadorka Kine u Beogadu Čen Bo, gradonačelnik Beograda Zoran Radojičić i drugi.
Iz Kine je devedesetih godina 20. veka samo sporadično tek po neki vagon, preko Turske, upućivan iz Kine za Srbiju i to u sastavu vozova čija je krajnja destinacija bila u drugim zemljama centralne Evrope, kao što su Mađarska, Poljska i Austrija.
Železnički saobraćaj jedan je od centralnih vidova saobraćaja kineske globalne ekonomske inicijative "Pojas i put", a brza železnička pruga od Beograda do Budimpešte sastavni je deo tog projekta.
Inicijativa "Pojas i put" je pokrenuta 2013. godine i ima za cilj da napravi Novi put svile nizom infrastrkturnih projekata - izgradnjom saobraćajne i energetske infrastrukture za izvoz robe, kao i luka i industrijskih parkova.
Partizan izgubio u Istanbulu, crno-beli na 2-5: Fenerbahče ostavio crno-bele bez šansi
Teodosić promašio pobedu u Pioniru: Zvezda imala "+14" pa ispustila šampiona Evrope
Završena akcija spašavanja u Novom Sadu - 14 poginulih, troje povređenih, obratio se i Vučić
"Da se rekonstruisala nadstrešnica, ovo se ne bi desilo": Vesić najavio da će utvrditi ko je stavljao pečate i potpise
Crvena zvezda i Partizan izvan plej-of zone: Ovako izgleda tabela Evrolige posle sedam kola