"Ta stara vozila emituju od šest do deset puta više zagađenja u izduvnim gasovima nego nova vozila", kaže generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika novih vozila i delova Boban Nikolić.

Podaci govore da je u Srbiju 2018. godine uvezeno 141.000 polovnih vozila, a procenjuje se da je 2019. uvezeno oko 152.000 do 155.000 jer je svake godine uvoz rastao, pa je na primer 2016. godine bilo uvezeno oko 117.000 automobila.

NESLAVAN PODATAK ZA SRBIJU: U Top 10 zemalja NA SVETU po zagađenju!

Stara vozila ne samo da su ekološki "teret" sada, kada iz njihovih auspuha izlaze otrovna isparenja i čestice, nego će tek biti kada dođe vreme da idu na otad.

Prošle godine je, po njegovim rečima, u budžet Srbije trebalo da se po osnovu uvoza oko 150.000 automobila i "naknade za zbrinjavanje posebnih tokova otpada" trebalo da se slije oko 25 miliona evra jer se ta naknada naplaćuje po 12.000 dinara po toni.

ŠTA DONOSI ZABRANA EURO3 POLOVNJAKA: Vozila SKUPLJA ali bezbednija

"Problem je što se naknada plaća kvartalno i što neozbiljne firme uvezu polovna vozila i kada stigne rata za plaćanje ugase tu firmu i otvore novu, a uvoznici starih automobila kao fizička lica nemaju obavezu da plate tu naknadu", rekao je Nikolić.

Uvoznici novih vozila su, kako je rekao, prošle godine na ime "naknade za zbrinjavanje posebnih tokova otpada" po osnovu naknade za uvoz 34.000 automobila platili oko četiri miliona evra u budžet Srbije.

Nikolić je rekao da je apsurdno da uvoznici novih automobila plaćaju "naknadu za zbrinjavanje" automobila kao otpada jer će oni to postati tek za 10-15 i više godina, a da uvoznici starih izbegavaju tu obavezu.

Uvoznici novih vozila su početkom 2018. godine apelovali na državu da se smanji uvoz "krševa" iz Evrope, ali se država nije odazvala tom pozivu.

ISTRAŽIVANJE: Ko sve zagađuje vazduh? Termoelektrane "ubice", ali nisu jedine